Tato bakalářská práce se zabývá Severní dráhou císaře Ferdinanda. Severní dráha byla první parní železnicí v Rakousku. Vedla z Vídně přes Wagram, Gänserndorf, Břeclav, Přerov, Lipník nad Bečvou, Bohumín a Osvětim do Bochnie. Nakonec dosáhla až Krakova. Také zahrnovala odbočné tratě, například z Břeclavi do Brna, z Přerova do Olomouce nebo ze Svinova do Opavy. Později byly postaveny další železnice, které spadaly pod Severní dráhu císaře Ferdinanda. Dnes tato železnice (nebo její zbytky) leží na území tří států Rakouska, České republiky a Polska.
Tato práce zmiňuje první myšlenku Franze Xavera Riepla k postavení Severní dráhy císaře Ferdinanda. Jeho záměrem byla přeprava soli. Následkem toho byla založena akciová společnost. Krátce na to v roce 1937 začala stavba. Konstrukce hlavní železniční trati trvala téměř 20 let. Největší část této práce se zabývá touto stavbou. Další kapitoly přináší informace o provozu železnice. Tato část seznamuje s prvními lokomotivami, s prvními vozy, s prvními zaměstnanci a přináší informace o bezpečnostních opatřeních. Na konci je zmíněno znárodnění této železnice.
V této práci jsou zhodnoceny nejdůležitější přínosy Severní dráhy císaře Ferdinanda. Dráha iniciovala expanzi průmyslu a ovlivňovala rozvoj měst v přilehlých oblastech. Její existence přinesla také výhody pro armádu. Naskytly se možnosti k přepravě mnoha vojáků, zásob a zbraní do vzdálených částí Rakouska v krátkém čase.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with The Emperor Ferdinand Northern Railway. The Northern Railway was the first steam railway in Austria. It run from Vienna across Wagram, Gänserndorf, Břeclav, Přerov, Lipník nad Bečvou, Bohumín and Oświeçim to Bochnia. This railway led finally to Krakow. There was also some branches, for example from Břeclav to Brno, from Přerov to Olomouc, or from Svinov to Opava. Later were built other railways, which fell under The Emperor Ferdinand Northern Railway. Today is this railway (or its remains) situated on territory of three states Austria, Czech Republic and Poland.
This work mentions the first idea of Franz Xaver Riepl to build The Emperor Ferdinand Northern Railway. His purpose was the transportation of salt. Consequently the joint-stock company had to be founded. After that in 1837 construction of the railway started. The construction of main railway took almost 20 years. The big part of this thesis is dedicated to this construction. Another chapters bring the informations about traffic on this railway, and this part introduces first locomotives, first wagons, first employees and the informations about safety measures. In the end there is mentioned a nationalization of this railway.
In this work there are also evaluated the most important contributions of The Emperor Ferdinand Northern Railway. This railway initiated the expansion of industry and influenced the development of the towns in adjacent area. His existence brought also advantages for army. There arose possibilities to transport a lot of soldiers, stocks and weapons to distant parts of Austria in a short time.
Klíčová slova
Severní dráha císaře Ferdinanda, železnice, Rakousko, železniční doprava, Franz Xaver Riepl, 19. století
Klíčová slova v angličtině
The Emperor Ferdinand Northern Railway, railway, Austria, railway transport, Franz Xaver Riepl, 19 century
Rozsah průvodní práce
55 s. (100 790 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá Severní dráhou císaře Ferdinanda. Severní dráha byla první parní železnicí v Rakousku. Vedla z Vídně přes Wagram, Gänserndorf, Břeclav, Přerov, Lipník nad Bečvou, Bohumín a Osvětim do Bochnie. Nakonec dosáhla až Krakova. Také zahrnovala odbočné tratě, například z Břeclavi do Brna, z Přerova do Olomouce nebo ze Svinova do Opavy. Později byly postaveny další železnice, které spadaly pod Severní dráhu císaře Ferdinanda. Dnes tato železnice (nebo její zbytky) leží na území tří států Rakouska, České republiky a Polska.
Tato práce zmiňuje první myšlenku Franze Xavera Riepla k postavení Severní dráhy císaře Ferdinanda. Jeho záměrem byla přeprava soli. Následkem toho byla založena akciová společnost. Krátce na to v roce 1937 začala stavba. Konstrukce hlavní železniční trati trvala téměř 20 let. Největší část této práce se zabývá touto stavbou. Další kapitoly přináší informace o provozu železnice. Tato část seznamuje s prvními lokomotivami, s prvními vozy, s prvními zaměstnanci a přináší informace o bezpečnostních opatřeních. Na konci je zmíněno znárodnění této železnice.
V této práci jsou zhodnoceny nejdůležitější přínosy Severní dráhy císaře Ferdinanda. Dráha iniciovala expanzi průmyslu a ovlivňovala rozvoj měst v přilehlých oblastech. Její existence přinesla také výhody pro armádu. Naskytly se možnosti k přepravě mnoha vojáků, zásob a zbraní do vzdálených částí Rakouska v krátkém čase.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with The Emperor Ferdinand Northern Railway. The Northern Railway was the first steam railway in Austria. It run from Vienna across Wagram, Gänserndorf, Břeclav, Přerov, Lipník nad Bečvou, Bohumín and Oświeçim to Bochnia. This railway led finally to Krakow. There was also some branches, for example from Břeclav to Brno, from Přerov to Olomouc, or from Svinov to Opava. Later were built other railways, which fell under The Emperor Ferdinand Northern Railway. Today is this railway (or its remains) situated on territory of three states Austria, Czech Republic and Poland.
This work mentions the first idea of Franz Xaver Riepl to build The Emperor Ferdinand Northern Railway. His purpose was the transportation of salt. Consequently the joint-stock company had to be founded. After that in 1837 construction of the railway started. The construction of main railway took almost 20 years. The big part of this thesis is dedicated to this construction. Another chapters bring the informations about traffic on this railway, and this part introduces first locomotives, first wagons, first employees and the informations about safety measures. In the end there is mentioned a nationalization of this railway.
In this work there are also evaluated the most important contributions of The Emperor Ferdinand Northern Railway. This railway initiated the expansion of industry and influenced the development of the towns in adjacent area. His existence brought also advantages for army. There arose possibilities to transport a lot of soldiers, stocks and weapons to distant parts of Austria in a short time.
Klíčová slova
Severní dráha císaře Ferdinanda, železnice, Rakousko, železniční doprava, Franz Xaver Riepl, 19. století
Klíčová slova v angličtině
The Emperor Ferdinand Northern Railway, railway, Austria, railway transport, Franz Xaver Riepl, 19 century
Zásady pro vypracování
V této práci bude hlavním cílem nastínit vznik Severní dráhy císaře Ferdinanda od vydání privilegia ke stavbě trati v roce 1836 přes postupné otevírání jejích úseků. Tato železniční trať měla spojit Vídeň s Bochnií především kvůli soli, privilegium se týkalo i odboček do Brna, Olomouce a Opavy. Autor projektu profesor Franz Riepl se po návštěvě Anglie rozhodl pro lokomotivní dopravu, čímž se Severní dráha císaře Ferdinanda stala první parostrojní železnicí v českých zemích. V práci budou také naznačeny problémy samotné stavby týkající se například mostů, povodní nebo výběru kolejnic a jejich dodavatelů. V neposlední řadě bude zmíněna podoba železničních stanic a jejich budov. Dalším cílem bude vylíčit využití této železnice převážně v 19. století, tedy do doby, než se stala státní dráhou. Práce bude vytvořena za pomoci odborné literatury.
Zásady pro vypracování
V této práci bude hlavním cílem nastínit vznik Severní dráhy císaře Ferdinanda od vydání privilegia ke stavbě trati v roce 1836 přes postupné otevírání jejích úseků. Tato železniční trať měla spojit Vídeň s Bochnií především kvůli soli, privilegium se týkalo i odboček do Brna, Olomouce a Opavy. Autor projektu profesor Franz Riepl se po návštěvě Anglie rozhodl pro lokomotivní dopravu, čímž se Severní dráha císaře Ferdinanda stala první parostrojní železnicí v českých zemích. V práci budou také naznačeny problémy samotné stavby týkající se například mostů, povodní nebo výběru kolejnic a jejich dodavatelů. V neposlední řadě bude zmíněna podoba železničních stanic a jejich budov. Dalším cílem bude vylíčit využití této železnice převážně v 19. století, tedy do doby, než se stala státní dráhou. Práce bude vytvořena za pomoci odborné literatury.
Seznam doporučené literatury
BOROVCOVÁ, Alena, Kulturní dědictví severní dráhy císaře Ferdinanda, Ostrava 2012.
FIALA, Ctibor, Železnice v republice Československé, Praha 1932.
HLAVAČKA, Milan, Cestování v éře dostavníku: Všední den na středoevropských cestách, Praha 1996.
HLAVAČKA, Milan, Dějiny dopravy v Českých zemích v období průmyslové revoluce, Praha 1990.
HONS, Josef, Čtení o Severní dráze Ferdinandově, Praha 1990.
KOPECKÝ, Dobroslav, Železnice v československé dopravní soustavě, Praha 1989.
KREJČIŘÍK, Mojmír, Po stopách našich železnic, Praha 1991.
PACOVSKÝ, Jaroslav, Lidé, vlaky, koleje, Praha 1982.
SCHREIER, Pavel, Poutavý svět kolejí, Praha 2005.
SCHREIER, Pavel, Příběhy z dějin našich drah: kapitoly z historie českých železnic do roku 1918, Praha 2009.
Seznam doporučené literatury
BOROVCOVÁ, Alena, Kulturní dědictví severní dráhy císaře Ferdinanda, Ostrava 2012.
FIALA, Ctibor, Železnice v republice Československé, Praha 1932.
HLAVAČKA, Milan, Cestování v éře dostavníku: Všední den na středoevropských cestách, Praha 1996.
HLAVAČKA, Milan, Dějiny dopravy v Českých zemích v období průmyslové revoluce, Praha 1990.
HONS, Josef, Čtení o Severní dráze Ferdinandově, Praha 1990.
KOPECKÝ, Dobroslav, Železnice v československé dopravní soustavě, Praha 1989.
KREJČIŘÍK, Mojmír, Po stopách našich železnic, Praha 1991.
PACOVSKÝ, Jaroslav, Lidé, vlaky, koleje, Praha 1982.
SCHREIER, Pavel, Poutavý svět kolejí, Praha 2005.
SCHREIER, Pavel, Příběhy z dějin našich drah: kapitoly z historie českých železnic do roku 1918, Praha 2009.