Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku genderu v intencích pedagogické praxe. Cílem práce je odhalit, jak pedagožky ve dvou mateřských školách zachází s genderem v každodennosti. Tato práce rovněž směřuje ke snaze ukázat, jaké tyto pedagožky zastávají představy ohledně rozdílností mezi chlapci a dívkami, co považují za maskulinní a femininní. Dále se práce soustředí na to, jaké pedagožky zastávají postoje k překračování genderového řádu dětmi v mateřské škole, a také na jejich pohled ohledně toho, kdo nebo co takové překračování genderového řádu dětem umožňuje. Práce využívá etnografického designu, který je založený na osmi polostrukturovaných rozhovorech s pedagožkami, zúčastněném pozorování a analýze dokumentů.
Annotation in English
The diploma thesis focuses on the issue of gender in the intention of pedagogical practice. The main aim of the thesis is to reveal gender practices in everydayness of the teachers in two kindergartens. This thesis also indicates teacher's notions of differences between girls and boys, what they consider as masculine and feminine. Furthermore, the thesis focuses on teacher's attitudes to the disruption of gender order by kindergarten children and who or what according to them enables this disruption. This thesis uses ethnographic design based on eight semi-structured interviews, participant observation, and document analysis.
Keywords
Mateřské školy, gender, genderové stereotypy, každodennost, dekonstrukce
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku genderu v intencích pedagogické praxe. Cílem práce je odhalit, jak pedagožky ve dvou mateřských školách zachází s genderem v každodennosti. Tato práce rovněž směřuje ke snaze ukázat, jaké tyto pedagožky zastávají představy ohledně rozdílností mezi chlapci a dívkami, co považují za maskulinní a femininní. Dále se práce soustředí na to, jaké pedagožky zastávají postoje k překračování genderového řádu dětmi v mateřské škole, a také na jejich pohled ohledně toho, kdo nebo co takové překračování genderového řádu dětem umožňuje. Práce využívá etnografického designu, který je založený na osmi polostrukturovaných rozhovorech s pedagožkami, zúčastněném pozorování a analýze dokumentů.
Annotation in English
The diploma thesis focuses on the issue of gender in the intention of pedagogical practice. The main aim of the thesis is to reveal gender practices in everydayness of the teachers in two kindergartens. This thesis also indicates teacher's notions of differences between girls and boys, what they consider as masculine and feminine. Furthermore, the thesis focuses on teacher's attitudes to the disruption of gender order by kindergarten children and who or what according to them enables this disruption. This thesis uses ethnographic design based on eight semi-structured interviews, participant observation, and document analysis.
Keywords
Mateřské školy, gender, genderové stereotypy, každodennost, dekonstrukce
Tato diplomová práce studuje přístup pedagožek/pedagogů v mateřské škole k dětem a jeho genderovou dimenzi. Mou snahou bude konkrétně odhalit, jakým způsobem pedagožky/pedagogové v mateřské škole s genderem zachází v každodenní interakci s dětmi, jak nahlíží na gender samotný a jak se tyto jejich představy odráží v přístupu k dětem. Práce je postavena na empirickém kvalitativním výzkumu, který zahrnuje metody zúčastněného pozorování ve dvou až třech mateřských školách a polostrukturovaných rozhovorech s pedagožkami/pedagogy jednotlivých tříd. První kompletní verze práce bude vedoucí předložena nejpozději do 31. 3. 2016. Podmínkou pro provedení výzkumu je udělení informovaného souhlasu od vedení mateřských škol i konkrétních oslovených pedagožek či pedagogů s účastí na výzkumném projektu.
Research Plan
Tato diplomová práce studuje přístup pedagožek/pedagogů v mateřské škole k dětem a jeho genderovou dimenzi. Mou snahou bude konkrétně odhalit, jakým způsobem pedagožky/pedagogové v mateřské škole s genderem zachází v každodenní interakci s dětmi, jak nahlíží na gender samotný a jak se tyto jejich představy odráží v přístupu k dětem. Práce je postavena na empirickém kvalitativním výzkumu, který zahrnuje metody zúčastněného pozorování ve dvou až třech mateřských školách a polostrukturovaných rozhovorech s pedagožkami/pedagogy jednotlivých tříd. První kompletní verze práce bude vedoucí předložena nejpozději do 31. 3. 2016. Podmínkou pro provedení výzkumu je udělení informovaného souhlasu od vedení mateřských škol i konkrétních oslovených pedagožek či pedagogů s účastí na výzkumném projektu.
Recommended resources
1) Acker, Sandra. 1988. "Teachers, Gender and Resistance." British Journal of Sociology of Education 9 (3): 307-322.
2) Illich, Ivan. 2001. Odškolnění společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství.
3) Jarkovská, Lucie. 2009. "Školní třída pod genderovou lupou." Sociologický časopis 45 (4): 727-752.
4) Jarkovská, Lucie. 2014. Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: SLON.
5) Kanka, Margit, Petra Wagner, Barbara Schober, Christiane Spiel. 2013. "Gender-stereotyped attitudes in kindergarten students: A multicausal analysis." European Journal of Social and Behavioural Sciences 8 (5): 1294-1299.
6) Sadker, Myra, David Sadker. 1994. Failing at Fairness: How Our Schools Cheat Girls. New York: Touchstone.
Recommended resources
1) Acker, Sandra. 1988. "Teachers, Gender and Resistance." British Journal of Sociology of Education 9 (3): 307-322.
2) Illich, Ivan. 2001. Odškolnění společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství.
3) Jarkovská, Lucie. 2009. "Školní třída pod genderovou lupou." Sociologický časopis 45 (4): 727-752.
4) Jarkovská, Lucie. 2014. Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: SLON.
5) Kanka, Margit, Petra Wagner, Barbara Schober, Christiane Spiel. 2013. "Gender-stereotyped attitudes in kindergarten students: A multicausal analysis." European Journal of Social and Behavioural Sciences 8 (5): 1294-1299.
6) Sadker, Myra, David Sadker. 1994. Failing at Fairness: How Our Schools Cheat Girls. New York: Touchstone.