Cílem mé práce je analyzovat financování vysokých škol v České republice a třech dalších konkrétních státech, tedy ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska, Dánském království a Australském společenství, popsat strukturu jejich terciárního vzdělávání a v závěru tyto státy mezi sebou porovnat a navrhnout zlepšení pro Českou republiku s inspirací v zahraničních systémech.
V práci popisuji stručně historii a současnou situaci vysokoškolského vzdělávání v jednotlivých státech, zmiňuji jednotlivé instituce poskytující vysokoškolské vzdělávání a zaměřuji se především na financování terciárního vzdělávání, a to jak z pohledu studentů, tak i jednotlivých států, tyto údaje pak mezi sebou porovnávám. Na závěr uvádím návrhy, které mohou zvýšit efektivitu financování vysokých škol v České republice a také podpořit její ekonomiku.
Anotace v angličtině
The aim of my diploma thesis is to analyze funding of higher education in the Czech Republic and three other countries, these are the United Kingdom of the Great Britain and the Northern Ireland, the Kingdom of Denmark and the Commonwealth of Australia. The aim is also to describe the structure of tertiary education and to compare selected countries among themselves as well as suggesting improvements for the Czech Republic, which will be inspired by foreign systems.
I describe briefly history and present position of higher education in selected countries, I mention institutions which provide tertiary education and I focus primarily on financing of the education systems from the student and each state perspective. In the end these facts are compared and proposals for improvements, which should support the efficiency of the Czech economy, are introduced.
Klíčová slova
financování terciárního vzdělávání, univerzity a vysoké školy, školství, stipendium, školné
Klíčová slova v angličtině
tertiary education funding, universities and colleges, education, scholarship, tuition fees
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé práce je analyzovat financování vysokých škol v České republice a třech dalších konkrétních státech, tedy ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska, Dánském království a Australském společenství, popsat strukturu jejich terciárního vzdělávání a v závěru tyto státy mezi sebou porovnat a navrhnout zlepšení pro Českou republiku s inspirací v zahraničních systémech.
V práci popisuji stručně historii a současnou situaci vysokoškolského vzdělávání v jednotlivých státech, zmiňuji jednotlivé instituce poskytující vysokoškolské vzdělávání a zaměřuji se především na financování terciárního vzdělávání, a to jak z pohledu studentů, tak i jednotlivých států, tyto údaje pak mezi sebou porovnávám. Na závěr uvádím návrhy, které mohou zvýšit efektivitu financování vysokých škol v České republice a také podpořit její ekonomiku.
Anotace v angličtině
The aim of my diploma thesis is to analyze funding of higher education in the Czech Republic and three other countries, these are the United Kingdom of the Great Britain and the Northern Ireland, the Kingdom of Denmark and the Commonwealth of Australia. The aim is also to describe the structure of tertiary education and to compare selected countries among themselves as well as suggesting improvements for the Czech Republic, which will be inspired by foreign systems.
I describe briefly history and present position of higher education in selected countries, I mention institutions which provide tertiary education and I focus primarily on financing of the education systems from the student and each state perspective. In the end these facts are compared and proposals for improvements, which should support the efficiency of the Czech economy, are introduced.
Klíčová slova
financování terciárního vzdělávání, univerzity a vysoké školy, školství, stipendium, školné
Klíčová slova v angličtině
tertiary education funding, universities and colleges, education, scholarship, tuition fees
Analyzujte financování školství v České republice a zahraničí.
Proveďte komparaci financování ve vybraných zemích.
Shrňte zjištěné poznatky.
Seznam doporučené literatury
KALOUS, Jaroslav; VESELÝ, Arnošt. Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1261-5
KALOUS, Jaroslav; VESELÝ Arnošt. Educational policy studies in the Czech Republic: the current state, theoretical and analytical approaches, and possible development in an international context. Plzeň: Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-024-6
PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4
URBÁNEK, Václav. Financování vysokého školství. Praha: Oeconomica, 2008. ISBN 978-80-245-1313-3
Seznam doporučené literatury
KALOUS, Jaroslav; VESELÝ, Arnošt. Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1261-5
KALOUS, Jaroslav; VESELÝ Arnošt. Educational policy studies in the Czech Republic: the current state, theoretical and analytical approaches, and possible development in an international context. Plzeň: Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-024-6
PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4
URBÁNEK, Václav. Financování vysokého školství. Praha: Oeconomica, 2008. ISBN 978-80-245-1313-3