Tato bakalářská práce se ve své teoretické části zabývá komunikačními postupy mezi učiteli mateřských škol a dětmi předškolního věku. Poukazuje na některé vývojové zvláštnosti dětí a objasňuje pojem výzvového chování. Dále se zaměřuje na komunikaci především z procesního hlediska a na postupy efektivní a neefektivní komunikace.
Výzkum v praktické části je zaměřen na reakce učitelů MŠ na výzvové chování dětí. Cílem práce je analýza vztahové roviny reakcí učitelů MŠ a jejich reflektivní pohled na zkušenosti s vnímáním vztahových signálů v komunikaci při práci s dětmi. Dále porovnává učitele se vzděláním v oblasti práce se vztahovými signály v komunikaci a učitele bez tohoto vzdělání.
Anotace v angličtině
In its theoretical part, the Bachelor's thesis is concerned with communication practices between teachers in kindergartens and pre-school children. It highlights some developmental characteristics of these children and clarifies the concept of challenging behavior. It also focuses on communication viewed first of all as a process, and on procedures producing effective and ineffective communication. In the practical part, research is focused on responses of kindergarten teachers to children's challenging behavior.
The aim of the thesis is to analyze the relational aspects of kindergarten teachers´ responses, and present their reflective view on the experience with the perception of relational signals in communication when working with children. Furthermore, the thesis compares teachers educated for work with relational signals in communications, and teachers without such training.
Tato bakalářská práce se ve své teoretické části zabývá komunikačními postupy mezi učiteli mateřských škol a dětmi předškolního věku. Poukazuje na některé vývojové zvláštnosti dětí a objasňuje pojem výzvového chování. Dále se zaměřuje na komunikaci především z procesního hlediska a na postupy efektivní a neefektivní komunikace.
Výzkum v praktické části je zaměřen na reakce učitelů MŠ na výzvové chování dětí. Cílem práce je analýza vztahové roviny reakcí učitelů MŠ a jejich reflektivní pohled na zkušenosti s vnímáním vztahových signálů v komunikaci při práci s dětmi. Dále porovnává učitele se vzděláním v oblasti práce se vztahovými signály v komunikaci a učitele bez tohoto vzdělání.
Anotace v angličtině
In its theoretical part, the Bachelor's thesis is concerned with communication practices between teachers in kindergartens and pre-school children. It highlights some developmental characteristics of these children and clarifies the concept of challenging behavior. It also focuses on communication viewed first of all as a process, and on procedures producing effective and ineffective communication. In the practical part, research is focused on responses of kindergarten teachers to children's challenging behavior.
The aim of the thesis is to analyze the relational aspects of kindergarten teachers´ responses, and present their reflective view on the experience with the perception of relational signals in communication when working with children. Furthermore, the thesis compares teachers educated for work with relational signals in communications, and teachers without such training.
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010. ISBN 978-80-7252-287-3.\\
ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1997. ISBN 80-85799-03-0.\\
DELAROCHE, Patrick. Rodiče, nebojte se říkat ne. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7178-441-9.\\
FABER, Adele a Elaine MAZLISH. Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly, jak naslouchat, aby nám děti důvěřovaly:[rady pro rodiče dětí od 2 do 18 let]. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1747-7.\\
HENNIG, Gudrun a Georg PELZ. Transakční analýza: terapie a poradenství. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1363-2.\\
KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: Spirála, 2012. ISBN 978-80-9040-300-0.\\
LISTER-FORD, Christine. Transakční analýza v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-085-2.\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém?: O výchovných odměnách a trestech. Praha: Portál. 1995. ISBN 80-85282-00-3.\\
MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací: [praktická příručka pro učitele]. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0198-4.\\
MICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0182-3.\\
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika. ISBN 80-247-0738-1.\\
Seznam doporučené literatury
ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010. ISBN 978-80-7252-287-3.\\
ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1997. ISBN 80-85799-03-0.\\
DELAROCHE, Patrick. Rodiče, nebojte se říkat ne. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7178-441-9.\\
FABER, Adele a Elaine MAZLISH. Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly, jak naslouchat, aby nám děti důvěřovaly:[rady pro rodiče dětí od 2 do 18 let]. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1747-7.\\
HENNIG, Gudrun a Georg PELZ. Transakční analýza: terapie a poradenství. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1363-2.\\
KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: Spirála, 2012. ISBN 978-80-9040-300-0.\\
LISTER-FORD, Christine. Transakční analýza v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-085-2.\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém?: O výchovných odměnách a trestech. Praha: Portál. 1995. ISBN 80-85282-00-3.\\
MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací: [praktická příručka pro učitele]. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0198-4.\\
MICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0182-3.\\
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika. ISBN 80-247-0738-1.\\