Práce se zabývala problematikou výuky anglického jazyka u dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část poskytuje obecný pohled do výuky cizích jazyků předškolních děti a jejich vývoj. První kapitola se zabývá otázkou optimálního věku pro zahájení se seznamováním se s cizími jazyky. Další kapitoly pojednávají o podmínkách osvojování si cizího jazyka. Mezi tyto podmínky patří psychologická charakteristika dítěte v předškolním věku, vhodné aplikování metodiky osvojování si cizího jazyka u dětí v předškolním věku, správné zvolení metod a forem učení a v neposlední řadě také role učitele.
Praktická část zkoumá formou dotazníkového šetření názory rodičů vyučovaných dětí, pedagogů mateřských a základních škol na předškolní výuku anglického jazyka. Cílem práce je zjistit očekávání rodičů dětí v mateřské škole od předškolní propedeutiky anglického jazyka, názory rodičů a pedagogů na předškolní seznamování se s anglickým jazykem. Dále zjistit, jaký věk je optimální pro započetí se seznamováním se s cizím jazykem, a zda zde existuje návaznost na výuku anglického jazyka na základních školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with teaching English language to very young learners (VYLs). The thesis is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical part provides a general look into language teaching to preschool children and their development. The first chapter deals with the question of optimal or critical age for second langue learning. The following chapters focus on highlighting the conditions under which children's potential advantage in learning a second language can be exploited. Among these conditions are the following: psychological characteristics of VYLs, methodology for teaching English language, the suitable principles and techniques, and last but not least the role of teacher.
The practical part examines opinions of parents, teachers of nursery and elementary schools on English learning in preschool age. The research is carried out through the questionnaires. The aim of the practical part is to find out parent's expectation from preschool English learning, to examine opinions of parents, teachers of nursery and basic schools on English learning in preschool age. Another aim is to learn what age is suitable for English learning. And finally to check whether there is the continuity of English learning at basic schools.
learn what age is suitable for English learning, opinions on English learning and qualification of teachers from nursery schools.
Klíčová slova
vývoj dítěte v předškolním věku, vývoj poznávacích procesů, výuka angličtiny v mateřské škole, metodika výuky cizího jazyka v mateřské škole, učitel anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
Development of child in pre-school age, Development of cognitive prcesses, English lessons in nursery school, Methodology of English lessons in nursery school, English teacher for VYLs
Rozsah průvodní práce
61
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývala problematikou výuky anglického jazyka u dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část poskytuje obecný pohled do výuky cizích jazyků předškolních děti a jejich vývoj. První kapitola se zabývá otázkou optimálního věku pro zahájení se seznamováním se s cizími jazyky. Další kapitoly pojednávají o podmínkách osvojování si cizího jazyka. Mezi tyto podmínky patří psychologická charakteristika dítěte v předškolním věku, vhodné aplikování metodiky osvojování si cizího jazyka u dětí v předškolním věku, správné zvolení metod a forem učení a v neposlední řadě také role učitele.
Praktická část zkoumá formou dotazníkového šetření názory rodičů vyučovaných dětí, pedagogů mateřských a základních škol na předškolní výuku anglického jazyka. Cílem práce je zjistit očekávání rodičů dětí v mateřské škole od předškolní propedeutiky anglického jazyka, názory rodičů a pedagogů na předškolní seznamování se s anglickým jazykem. Dále zjistit, jaký věk je optimální pro započetí se seznamováním se s cizím jazykem, a zda zde existuje návaznost na výuku anglického jazyka na základních školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with teaching English language to very young learners (VYLs). The thesis is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical part provides a general look into language teaching to preschool children and their development. The first chapter deals with the question of optimal or critical age for second langue learning. The following chapters focus on highlighting the conditions under which children's potential advantage in learning a second language can be exploited. Among these conditions are the following: psychological characteristics of VYLs, methodology for teaching English language, the suitable principles and techniques, and last but not least the role of teacher.
The practical part examines opinions of parents, teachers of nursery and elementary schools on English learning in preschool age. The research is carried out through the questionnaires. The aim of the practical part is to find out parent's expectation from preschool English learning, to examine opinions of parents, teachers of nursery and basic schools on English learning in preschool age. Another aim is to learn what age is suitable for English learning. And finally to check whether there is the continuity of English learning at basic schools.
learn what age is suitable for English learning, opinions on English learning and qualification of teachers from nursery schools.
Klíčová slova
vývoj dítěte v předškolním věku, vývoj poznávacích procesů, výuka angličtiny v mateřské škole, metodika výuky cizího jazyka v mateřské škole, učitel anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
Development of child in pre-school age, Development of cognitive prcesses, English lessons in nursery school, Methodology of English lessons in nursery school, English teacher for VYLs
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8463-X.\\
GIORMANI, Sandra. Kdy začít s výukou cizích jazyků u dětí?. Novinky [online]. 2008 [cit. 2015-12-20]. Dostupné z: http://www.novinky.cz/zena/deti/132168-kdy-zacit-s-vyukou-cizich-jazyku-u-deti.html.\\
Klasifikace vzdělávacích programů: Uživatelská příručka pro zavádění ISCED-97 v zemích OECD [online]. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, Tauris, 2003 [cit. 2014-12-20]. Dostupné z WWW: , s. 25.\\
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8585-7.\\
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-731-5039-5.\\
PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8579-2.\\
RICHARDS, Jack C a Theodore S RODGERS. Approaches and methods in language teaching: a description and analysis. New York: Cambridge University Press, 1986. ISBN 05-213-1255-8.\\
ŠULOVÁ, Lenka. Výuka cizích jazyků od raného dětství; Možná rizika či výhody. E-psychologie [online]. 2007, roč. 1, č. 1 [cit. 2014-12-15]. Dostupné z:http://e-psycholog.eu/pdf/sulova.pdf.\\
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8463-X.\\
GIORMANI, Sandra. Kdy začít s výukou cizích jazyků u dětí?. Novinky [online]. 2008 [cit. 2015-12-20]. Dostupné z: http://www.novinky.cz/zena/deti/132168-kdy-zacit-s-vyukou-cizich-jazyku-u-deti.html.\\
Klasifikace vzdělávacích programů: Uživatelská příručka pro zavádění ISCED-97 v zemích OECD [online]. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, Tauris, 2003 [cit. 2014-12-20]. Dostupné z WWW: , s. 25.\\
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8585-7.\\
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-731-5039-5.\\
PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8579-2.\\
RICHARDS, Jack C a Theodore S RODGERS. Approaches and methods in language teaching: a description and analysis. New York: Cambridge University Press, 1986. ISBN 05-213-1255-8.\\
ŠULOVÁ, Lenka. Výuka cizích jazyků od raného dětství; Možná rizika či výhody. E-psychologie [online]. 2007, roč. 1, č. 1 [cit. 2014-12-15]. Dostupné z:http://e-psycholog.eu/pdf/sulova.pdf.\\