Tato práce se zaměřuje na Nietzscheho pojetí umění v jeho raném období, a to především na hudbu a básnictví. Umění je pro něj dlouhou dobu velmi důležité a snaží se pomocí něj vysvětlit náš svět jako celek. Je zohledněn postupný vývoj Nietzscheho názorů, proč se tyto názory časem změnily a kdo nejvíce ovlivnil jeho tvorbu. Práce se zprvu zabývá Nietzscheho dílem Zrození tragédie z ducha hudby. Tragédie ve starověkém Řecku vzniká splynutím dvou protikladných živlů, apollinského a dionýského. Oba živly jsou umělecké síly, z nichž každý má vliv na jiné umělecké schopnosti člověka. Apollinský živel má vliv na výtvarnictví a básnictví, živel dionýský zase na zpěv a hudbu. Pro Nietzscheho bylo nejdůležitější hudební umění. Největší vliv na Nietzscheho estetické i filosofické názory měl A. Schopenhauer a R.Wagner. Oba dva pro něj byli tak významní, že pro ně používal pojem génia. Génius byl nadlidský člověk, který získal schopnosti od samotné přírody. Později se Nietzsche od svých vzorů distancoval a snažil se nebýt nikým ovlivněný. Tato distance s sebou přinesla zásadní změny v jeho názorech, které jsou nejvíc znatelné v díle Lidské, příliš lidské. Génius už neměl žádné nadpřirozené schopnosti, stal se z něj pouhý člověk. Dokonce ani umění už pro Nietzscheho nepředstavuje klíč k poznání světa, ale stává se jakýmsi přechodem mezi metafyzikou a vědou.
Annotation in English
This work is focusing on Nietzsche´s conception of art in his early period, particularly on music and poetry. For him, art is crucial over a long period of time and through this medium he tries to explain our world as a whole. The essay reflects gradual evolution of Nietzsche´s opinions concerning these as contingent historical processes; and his biggest inspirations. In the beginning, the work deals with Nietzsche´s text The birth of tragedy: Out of the spirit of music. A tragedy in ancient Greece is created through combination of two contrasting elements, the Apollonian and Dionysian. Both of the elements are artistic forces that influence different human artistic abilities. Apollonian element influences the visual arts and poetry, whereas the Dionysian element influences singing and music. For Nietzsche in particular, the most important were musical arts. His biggest aesthetical and philosophical inspirations were drawn from A. Schopenhauer and R. Wagner. These two figures served such a great importance to him, that he regarded them as geniuses. A genius is a superhuman, which achieved its skills from nature itself. Later, in Nietzsche´s works, he distanced himself from his idols and he tried not to be influenced by anyone. This form of distancing brought underlying changes in his opinions, which are noticeable in his text Human, All too human: A book for free spirits. Therefore, genius no longer held any supernatural skills, he became a mere human. According to Nietzsche´s new views, even art lost its key value for gaining the knowledge of the world, but rather becomes a kind of bridge between metaphysics and science.
Keywords
Nietzsche, umění, hudba, básnictví, Apollon, Dionýsos, tragédie, Wagner, Schopenhauer
Tato práce se zaměřuje na Nietzscheho pojetí umění v jeho raném období, a to především na hudbu a básnictví. Umění je pro něj dlouhou dobu velmi důležité a snaží se pomocí něj vysvětlit náš svět jako celek. Je zohledněn postupný vývoj Nietzscheho názorů, proč se tyto názory časem změnily a kdo nejvíce ovlivnil jeho tvorbu. Práce se zprvu zabývá Nietzscheho dílem Zrození tragédie z ducha hudby. Tragédie ve starověkém Řecku vzniká splynutím dvou protikladných živlů, apollinského a dionýského. Oba živly jsou umělecké síly, z nichž každý má vliv na jiné umělecké schopnosti člověka. Apollinský živel má vliv na výtvarnictví a básnictví, živel dionýský zase na zpěv a hudbu. Pro Nietzscheho bylo nejdůležitější hudební umění. Největší vliv na Nietzscheho estetické i filosofické názory měl A. Schopenhauer a R.Wagner. Oba dva pro něj byli tak významní, že pro ně používal pojem génia. Génius byl nadlidský člověk, který získal schopnosti od samotné přírody. Později se Nietzsche od svých vzorů distancoval a snažil se nebýt nikým ovlivněný. Tato distance s sebou přinesla zásadní změny v jeho názorech, které jsou nejvíc znatelné v díle Lidské, příliš lidské. Génius už neměl žádné nadpřirozené schopnosti, stal se z něj pouhý člověk. Dokonce ani umění už pro Nietzscheho nepředstavuje klíč k poznání světa, ale stává se jakýmsi přechodem mezi metafyzikou a vědou.
Annotation in English
This work is focusing on Nietzsche´s conception of art in his early period, particularly on music and poetry. For him, art is crucial over a long period of time and through this medium he tries to explain our world as a whole. The essay reflects gradual evolution of Nietzsche´s opinions concerning these as contingent historical processes; and his biggest inspirations. In the beginning, the work deals with Nietzsche´s text The birth of tragedy: Out of the spirit of music. A tragedy in ancient Greece is created through combination of two contrasting elements, the Apollonian and Dionysian. Both of the elements are artistic forces that influence different human artistic abilities. Apollonian element influences the visual arts and poetry, whereas the Dionysian element influences singing and music. For Nietzsche in particular, the most important were musical arts. His biggest aesthetical and philosophical inspirations were drawn from A. Schopenhauer and R. Wagner. These two figures served such a great importance to him, that he regarded them as geniuses. A genius is a superhuman, which achieved its skills from nature itself. Later, in Nietzsche´s works, he distanced himself from his idols and he tried not to be influenced by anyone. This form of distancing brought underlying changes in his opinions, which are noticeable in his text Human, All too human: A book for free spirits. Therefore, genius no longer held any supernatural skills, he became a mere human. According to Nietzsche´s new views, even art lost its key value for gaining the knowledge of the world, but rather becomes a kind of bridge between metaphysics and science.
Keywords
Nietzsche, umění, hudba, básnictví, Apollon, Dionýsos, tragédie, Wagner, Schopenhauer
Bakalářská práce se bude zabývat rozborem Nietzscheho pojetí umění, zaměří se přitom především na Nietzscheho zdůraznění významu hudby.
Práce zohlední chronologický vývoj Nietzscheho názorů, jejím cílem však bude také systematické zachycení jednotlivých rysů Nietzscheho koncepce.
Práce se tedy zaměří jak na Nietzscheho úvahy o vztahu "apollinského" a "dionýského" principu k hudbě a ostatním umění, tak na pozdější Nietzscheho
estetické názory, a to až po kontext jeho úvah o "vůli k moci".
V bakalářské práci budou využívány metody deskripce, analýzy a komparace.
Dosažené výsledky výzkumu zvolené problematiky budou pravidelně konzultovány s vedoucím práce.
Před odevzdáním bude celý text předložen vedoucímu práce k posouzení.
Bakalářská práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana o požadavcích na bakalářské a diplomové práce
a o konání státních závěrečných zkoušek.
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat rozborem Nietzscheho pojetí umění, zaměří se přitom především na Nietzscheho zdůraznění významu hudby.
Práce zohlední chronologický vývoj Nietzscheho názorů, jejím cílem však bude také systematické zachycení jednotlivých rysů Nietzscheho koncepce.
Práce se tedy zaměří jak na Nietzscheho úvahy o vztahu "apollinského" a "dionýského" principu k hudbě a ostatním umění, tak na pozdější Nietzscheho
estetické názory, a to až po kontext jeho úvah o "vůli k moci".
V bakalářské práci budou využívány metody deskripce, analýzy a komparace.
Dosažené výsledky výzkumu zvolené problematiky budou pravidelně konzultovány s vedoucím práce.
Před odevzdáním bude celý text předložen vedoucímu práce k posouzení.
Bakalářská práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana o požadavcích na bakalářské a diplomové práce
a o konání státních závěrečných zkoušek.
Recommended resources
DELEUZE, Gilles. Nietzsche a filosofie. Přeložil Č. PELIKÁN a J. FULKA. Praha: Hermann a synové, 2004.
KAUFMANN, Walter. Nietzsche. Philosopher, psychologist, antichrist. Princeton: Princeton University Press, 1974. ISBN 0-691-01983-5.
KOUBA, PAVEL. Nietzsche: Filosofická interpretace. Praha: Český spisovatel, 1995. ISBN 80-202-0585-3.
NIETZSCHE, Friedrich. O životě a umění. Přeložil J. KABEŠ. Olomouc: Votobia, 1995. ISBN 80-85885-54-9.
NIETZSCHE, Friedrich. Nečasové úvahy. Přeložil J. KREJČÍ a P. KOUBA. Praha: Oikoymenh, 2005. ISBN 80-7298-134-X.
NIETZSCHE, Friedrich. Zrození tragédie z ducha hudby. Přeložil O. FISCHER. Praha: Gryf, 1993.
SCHOPENHAUER, Arthur. Svět jako vůle a představa. svazek 1. Přeložil M. VÁŇA. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, s.r.o., 1997. ISBN 80-901916-4-9.
SOURIAU, Étienne. Encyklopedie estetiky. Přeložil Z. HRBATA. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-8-X.
Recommended resources
DELEUZE, Gilles. Nietzsche a filosofie. Přeložil Č. PELIKÁN a J. FULKA. Praha: Hermann a synové, 2004.
KAUFMANN, Walter. Nietzsche. Philosopher, psychologist, antichrist. Princeton: Princeton University Press, 1974. ISBN 0-691-01983-5.
KOUBA, PAVEL. Nietzsche: Filosofická interpretace. Praha: Český spisovatel, 1995. ISBN 80-202-0585-3.
NIETZSCHE, Friedrich. O životě a umění. Přeložil J. KABEŠ. Olomouc: Votobia, 1995. ISBN 80-85885-54-9.
NIETZSCHE, Friedrich. Nečasové úvahy. Přeložil J. KREJČÍ a P. KOUBA. Praha: Oikoymenh, 2005. ISBN 80-7298-134-X.
NIETZSCHE, Friedrich. Zrození tragédie z ducha hudby. Přeložil O. FISCHER. Praha: Gryf, 1993.
SCHOPENHAUER, Arthur. Svět jako vůle a představa. svazek 1. Přeložil M. VÁŇA. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, s.r.o., 1997. ISBN 80-901916-4-9.
SOURIAU, Étienne. Encyklopedie estetiky. Přeložil Z. HRBATA. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-8-X.