Vědomí je v kognitivní vědě nejednoznačným pojmem, neboť podléhá nadužívání a dochází k mnohoznačnosti a synonymitě a ztěžuje jeho definování. Mým úkolem bylo analyzování konceptů vědomí a vytvoření konceptuální klasifikace, která by usnadňovala orientaci v kognitivněvědním terminologickém prostoru. Na základě utřídění pojmů bylo možné navrhnout úsporná opatření proti nepřesnému užívání tohoto konceptu.
Anotace v angličtině
In cognitive science, consciousness is ambiguous concept due to its vague usage. This process leads to conflation and synonymity of consciousness and so it is hard to define it. The aim of my thesis was to analyse concepts of consciousness and to create conceptional classification. This classification should help to understand the various concepts, and to take preventive measures against inexact usage of the concept.
Vědomí je v kognitivní vědě nejednoznačným pojmem, neboť podléhá nadužívání a dochází k mnohoznačnosti a synonymitě a ztěžuje jeho definování. Mým úkolem bylo analyzování konceptů vědomí a vytvoření konceptuální klasifikace, která by usnadňovala orientaci v kognitivněvědním terminologickém prostoru. Na základě utřídění pojmů bylo možné navrhnout úsporná opatření proti nepřesnému užívání tohoto konceptu.
Anotace v angličtině
In cognitive science, consciousness is ambiguous concept due to its vague usage. This process leads to conflation and synonymity of consciousness and so it is hard to define it. The aim of my thesis was to analyse concepts of consciousness and to create conceptional classification. This classification should help to understand the various concepts, and to take preventive measures against inexact usage of the concept.
1. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu.
2. Formulovat problémy, které budou v práci řešeny a vytvořit teoretické východisko pro vlastní práci.
3. Uplatnit zvolenou metodu, zejména analýzu a komparaci.
4. Sestavit osnovu práce a seznámit s ní vedoucího práce.
5. V úvodu práce bude věnována pozornost základnímu vymezení tématu, nutnosti zkoumat fenomén vědomí a jeho neuronální koreláty.
Dále budou zkoumány konceptuální a metodologické problémy při výzkumu vědomí. Zejména se autorka pokusí vymezit, s jakým(i) typem(typy) vědomí
zamýšlí pracovat.
6. Klíčová část práce se bude věnovat analýze současných postojů v otázce neuronálních korelátů vědomí v rámci kognitivní neurovědy,
popisu experimentálních paradigmat a vůbec pojmu korelace jako takovému.
7. Práce bude převážně teoretická, zčásti zohlední i vybrané empirické argumenty, takže postihne téma obsahově uceleným způsobem.
8. Budou pojednána témata jako binokulární rivalita, neglekt, fenomenální vědomí, přístupové vědomí apod.
9. Studentka bude dodržovat harmonogram práce (do 15. prosince 2015 odevzdat cca polovinu práce,
druhou polovinu odevzdat do 15. března 2016, finální verzi odevzdat do 1. dubna).
10. Studentka bude pravidelně konzultovat dílčí výsledky s vedoucím práce (jednou měsíčně).
11. DP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu.
2. Formulovat problémy, které budou v práci řešeny a vytvořit teoretické východisko pro vlastní práci.
3. Uplatnit zvolenou metodu, zejména analýzu a komparaci.
4. Sestavit osnovu práce a seznámit s ní vedoucího práce.
5. V úvodu práce bude věnována pozornost základnímu vymezení tématu, nutnosti zkoumat fenomén vědomí a jeho neuronální koreláty.
Dále budou zkoumány konceptuální a metodologické problémy při výzkumu vědomí. Zejména se autorka pokusí vymezit, s jakým(i) typem(typy) vědomí
zamýšlí pracovat.
6. Klíčová část práce se bude věnovat analýze současných postojů v otázce neuronálních korelátů vědomí v rámci kognitivní neurovědy,
popisu experimentálních paradigmat a vůbec pojmu korelace jako takovému.
7. Práce bude převážně teoretická, zčásti zohlední i vybrané empirické argumenty, takže postihne téma obsahově uceleným způsobem.
8. Budou pojednána témata jako binokulární rivalita, neglekt, fenomenální vědomí, přístupové vědomí apod.
9. Studentka bude dodržovat harmonogram práce (do 15. prosince 2015 odevzdat cca polovinu práce,
druhou polovinu odevzdat do 15. března 2016, finální verzi odevzdat do 1. dubna).
10. Studentka bude pravidelně konzultovat dílčí výsledky s vedoucím práce (jednou měsíčně).
11. DP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
Block, N. On a Confusion About a Function of Consciousness. Behavioural and Brain Sciences, vol. 18, no. 2., 1995, 272-287.
Blackmore, S. Consciousness: An Introduction. Hodder & Stoughton 2003.
Metzinger, T. (ed.) Neural Correlates of Consciousness: Empirical and Conceptual Questions. Cambridge, Mass., MIT Press 2000.
Koch, Ch. Consciousness: Confessions of a Romantic Reductionist. Cambridge, Mass., MIT Press 2012.
Crick, F., Koch, Ch. A Framework for Consciousness. Nature Neuroscience, vol. 6, no. 3., 2003, 119-126.
Engel, A., Fries, P., König, P., Brecht, M., Singer, W. Temporal Binding, Binocular Rivalry, and Consciousness. Consciousness and Cognition, vol. 8, 1999, 128-151.
Kanwisher, N. Neural events and perceptual awareness. Cognition, vol. 79, issues 1-2, 2001, 89-113.
Logothetis, N. K., Schall, J. D. Neuronal Correlates of Subjective Visual Perception. Science, New Series, vol. 245, issue 4919, 1989, 761-763.
Rees, G., Kreiman, G., Koch, Ch. Neural Correlates of Consciousness in Humans. Nature Reviews Neuroscience, vol. 3, 2002, 261-270.
Atkinson, A. P., Thomas, M., Cleeremans, A. Consciousness: Mapping the Theoretical Landscape. Trends in Cognitive Sciences, vol. 4, no. 10, 2000, 372-382.
Baars, B. J. Banks, W. P. and Newman, J. B. Essential Sources in the Scientific Study of Consciousness. MIT Press 2003.
Edelman, G. M. Širší než obloha. Fenomenální dar vědomí. Praha Litomyšl, Paseka 2010.
Seznam doporučené literatury
Block, N. On a Confusion About a Function of Consciousness. Behavioural and Brain Sciences, vol. 18, no. 2., 1995, 272-287.
Blackmore, S. Consciousness: An Introduction. Hodder & Stoughton 2003.
Metzinger, T. (ed.) Neural Correlates of Consciousness: Empirical and Conceptual Questions. Cambridge, Mass., MIT Press 2000.
Koch, Ch. Consciousness: Confessions of a Romantic Reductionist. Cambridge, Mass., MIT Press 2012.
Crick, F., Koch, Ch. A Framework for Consciousness. Nature Neuroscience, vol. 6, no. 3., 2003, 119-126.
Engel, A., Fries, P., König, P., Brecht, M., Singer, W. Temporal Binding, Binocular Rivalry, and Consciousness. Consciousness and Cognition, vol. 8, 1999, 128-151.
Kanwisher, N. Neural events and perceptual awareness. Cognition, vol. 79, issues 1-2, 2001, 89-113.
Logothetis, N. K., Schall, J. D. Neuronal Correlates of Subjective Visual Perception. Science, New Series, vol. 245, issue 4919, 1989, 761-763.
Rees, G., Kreiman, G., Koch, Ch. Neural Correlates of Consciousness in Humans. Nature Reviews Neuroscience, vol. 3, 2002, 261-270.
Atkinson, A. P., Thomas, M., Cleeremans, A. Consciousness: Mapping the Theoretical Landscape. Trends in Cognitive Sciences, vol. 4, no. 10, 2000, 372-382.
Baars, B. J. Banks, W. P. and Newman, J. B. Essential Sources in the Scientific Study of Consciousness. MIT Press 2003.
Edelman, G. M. Širší než obloha. Fenomenální dar vědomí. Praha Litomyšl, Paseka 2010.