První část této diplomové práce se věnuje představení tradiční teorie fikčních světů s ohledem především na práce Lubomíra Doležela, Ruth Ronenové, Umberta Eca a Vlastimila Zusky. Druhá část si pak klade za cíl zodpovědět otázku, zda a jakým způsobem byl tento tradiční koncept pozměněn v období postmoderny a to zejména v souvislosti s novými technologiemi a médii. Pomocí příkladových publikací, titulů a souvisejících teorií je demonstrováno, že na tuto otázku lze odpovídat kladně. Charakter těchto změn v koncepci teorie fikčních světů je následně spojován především se stále se zvyšujícím vlivem nových médií a technologí a týká se zejména posílené interaktivity mezi čtenářem/uživatelem a fikčním světem, nových možností tvorby a publikace fikčních světů pomocí nových médií a technologií, vysoké míry multimediality jednotlivých fikčních světů a také možnosti digitální tvorby interaktivních fikčních světů, jež nemusejí být založeny na tradiční literárně-textové formě.
Annotation in English
The first section of this diploma thesis introduces the traditional approach to the theory of fictional worlds with the main focus on the works of Lubomír Doležel, Ruth Ronen, Umberto Eco and Vlastimil Zuska. The second section then aims to answer the question, whether and how was this traditional concept modified in the postmodern era and with the realition with new technologies and media. Through examples of publications, titles and related theories is demonstrated, that this question can be answered positively. These changes of the concept of the fictional worlds theory are then mostly attributed to the phenomenon of the perpetually increasing influence of new media and technologies and are individually identified as an increased interaction between the reader and fictional world, new possibilities of creation and publishing of fictional world achieved by new technologies and media, high potential of fictional worlds existing on multiple media platforms at once and also as the possibility to create interactive digital fictional worlds, which must not be based on the traditional form of literary text.
Keywords
videohry, fikční světy, gamebook, stolní RPG, digimodernismus, nová média
Keywords in English
videogames, fictional worlds, gamebook, tabletop RPG, digimodernism, new media
Length of the covering note
82 s. (127 096 znaků)
Language
CZ
Annotation
První část této diplomové práce se věnuje představení tradiční teorie fikčních světů s ohledem především na práce Lubomíra Doležela, Ruth Ronenové, Umberta Eca a Vlastimila Zusky. Druhá část si pak klade za cíl zodpovědět otázku, zda a jakým způsobem byl tento tradiční koncept pozměněn v období postmoderny a to zejména v souvislosti s novými technologiemi a médii. Pomocí příkladových publikací, titulů a souvisejících teorií je demonstrováno, že na tuto otázku lze odpovídat kladně. Charakter těchto změn v koncepci teorie fikčních světů je následně spojován především se stále se zvyšujícím vlivem nových médií a technologí a týká se zejména posílené interaktivity mezi čtenářem/uživatelem a fikčním světem, nových možností tvorby a publikace fikčních světů pomocí nových médií a technologií, vysoké míry multimediality jednotlivých fikčních světů a také možnosti digitální tvorby interaktivních fikčních světů, jež nemusejí být založeny na tradiční literárně-textové formě.
Annotation in English
The first section of this diploma thesis introduces the traditional approach to the theory of fictional worlds with the main focus on the works of Lubomír Doležel, Ruth Ronen, Umberto Eco and Vlastimil Zuska. The second section then aims to answer the question, whether and how was this traditional concept modified in the postmodern era and with the realition with new technologies and media. Through examples of publications, titles and related theories is demonstrated, that this question can be answered positively. These changes of the concept of the fictional worlds theory are then mostly attributed to the phenomenon of the perpetually increasing influence of new media and technologies and are individually identified as an increased interaction between the reader and fictional world, new possibilities of creation and publishing of fictional world achieved by new technologies and media, high potential of fictional worlds existing on multiple media platforms at once and also as the possibility to create interactive digital fictional worlds, which must not be based on the traditional form of literary text.
Keywords
videohry, fikční světy, gamebook, stolní RPG, digimodernismus, nová média
Keywords in English
videogames, fictional worlds, gamebook, tabletop RPG, digimodernism, new media
Research Plan
1. Student zpracuje téma v souladu s předběžně navrženým zadáním:
Práce bude soustředěna na analýzu konceptu možných světů v literatuře (resp. fikčních světů),
v jejímž rámci budou reflektovány vybrané filosofické koncepce (např. Lubomír Doležel, Ruth Ronenová, Umberto Eco).
Dále bude komparovat fikční světy literatury, zejména s ohledem na jejich postmoderní přepisy, v jejichž rámci dochází k větší utvářecí síle
a zapojení čtenáře a zvyšuje se jak četnost, tak rozsah těchto světů.
2. Student bude pracovat v souladu s pokyny vedoucí, bude průběžně (cca 1x měsíčně) konzultovat a při zpracování materiálů bude respektovat normu ISO 690, resp. ISO 690-2.
Metodické problémy bude řešit dle pokynu vedoucí, resp. dle doporučené literatury (zde např. MEŠKO, D.; KATUŠČÁK, D.; FINDERA, J. aj.
Akademická příručka. Martin: Osveta, c2006. ISBN 80-8063-219-7 a ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společeských vědách.
Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-40-7.)
3. Student bude prokazovat průběžné výsledky své práce:
a) max. do konce října 2015 předloží podrobnou koncepci a seznam literatury práce,
b) max. do poloviny března 2016 předloží hotový text své práce ke kontrole.
4. Diplomová práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o
konání státních závěrečných zkoušek.
Research Plan
1. Student zpracuje téma v souladu s předběžně navrženým zadáním:
Práce bude soustředěna na analýzu konceptu možných světů v literatuře (resp. fikčních světů),
v jejímž rámci budou reflektovány vybrané filosofické koncepce (např. Lubomír Doležel, Ruth Ronenová, Umberto Eco).
Dále bude komparovat fikční světy literatury, zejména s ohledem na jejich postmoderní přepisy, v jejichž rámci dochází k větší utvářecí síle
a zapojení čtenáře a zvyšuje se jak četnost, tak rozsah těchto světů.
2. Student bude pracovat v souladu s pokyny vedoucí, bude průběžně (cca 1x měsíčně) konzultovat a při zpracování materiálů bude respektovat normu ISO 690, resp. ISO 690-2.
Metodické problémy bude řešit dle pokynu vedoucí, resp. dle doporučené literatury (zde např. MEŠKO, D.; KATUŠČÁK, D.; FINDERA, J. aj.
Akademická příručka. Martin: Osveta, c2006. ISBN 80-8063-219-7 a ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společeských vědách.
Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-40-7.)
3. Student bude prokazovat průběžné výsledky své práce:
a) max. do konce října 2015 předloží podrobnou koncepci a seznam literatury práce,
b) max. do poloviny března 2016 předloží hotový text své práce ke kontrole.
4. Diplomová práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o
konání státních závěrečných zkoušek.
Recommended resources
DOLEŽEL, L. Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia, 2008. ISBN: 978-80-200-1581-5
DOLEŽEL, L. Heterocosmica. Fikce a možné světy. 1. vyd. Praha: UK v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2003. ISBN: 80-246-0735-2
ECO, U. Meze interpretace. 1. vyd. Praha: UK v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN: 80-246-0740-9
FOŘT, B. Úvod do sémantiky fikčních světů. 1. vyd. Brno: Host, 2005. ISBN: 80-7294-165-8
RONENOVÁ, R. Možné světy v teorii literatury. 1. vyd. Brno: Host, 2006. ISBN: 80-7294-180-1
ZUSKA, V. Mimésis - fikce - distance. K estetice XX. století. Praha: Triton, 2002. ISBN: 80-7254-285-0
Recommended resources
DOLEŽEL, L. Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia, 2008. ISBN: 978-80-200-1581-5
DOLEŽEL, L. Heterocosmica. Fikce a možné světy. 1. vyd. Praha: UK v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2003. ISBN: 80-246-0735-2
ECO, U. Meze interpretace. 1. vyd. Praha: UK v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN: 80-246-0740-9
FOŘT, B. Úvod do sémantiky fikčních světů. 1. vyd. Brno: Host, 2005. ISBN: 80-7294-165-8
RONENOVÁ, R. Možné světy v teorii literatury. 1. vyd. Brno: Host, 2006. ISBN: 80-7294-180-1
ZUSKA, V. Mimésis - fikce - distance. K estetice XX. století. Praha: Triton, 2002. ISBN: 80-7254-285-0