Tato diplomová práce pojednává o postavení a funkci ornamentu v názorech i dílech architekta Adolfa Loose. Tento cíl je rozveden v kontextu sbírek Loosových statí Ins Leere gesprochen a Trotzdem, na základě jejichž rozboru je formulována Loosova strategie myšlení. Zvláštní pozornost je věnována eseji Ornament und Vebrechen jako ideovému základu pro Loosovu polemiku o ornamentu. Téma ornamentu je zohledněno také v rámci širšího kulturněhistorického kontextu, především vývoje Hnutí uměleckých řemesel na území Rakousko-Uherska, Německa, Velké Británie a Spojených států v období od druhé poloviny 19. století do konce třicátých let 20. století. V kontextu spolku Secese jsou Loosovy názory komparovány s tvorbou Otty Wagnera a Josefa Hoffmanna. Práce nadto obsahuje chronologicky seřazené bibliografické údaje zahrnující život i dílo Adolfa Loose, autorskou úvahu nad možností existence ornamentu v jeho dílech a bohatou fotografickou přílohu.
Annotation in English
This diploma thesis is focused on the role and function of ornament in the opinions and in the works of the architect Adolf Loos. This objective is elaborated in the context of Ins Leehre gesprochen (Spoken into the Void) and Trotzdem, on the base of the analysis of this essays is formulated Loos´s Strategy of Sorting. Special attention is paid to the essay Ornament und Verbrechen (Ornament and Crime) as the ideological basis for Loos´s polemic about the ornament. Theme ornament is also reflected in the broader cultural and historical context, especially in the development of Arts and Crafts Movement in the territory of Austria-Hungary, Germany, Great Britain and the United States during the second half of the 19th century to thirties of 20th century. In the context of the Art Nouveau are Loos´s opinions compared with the works of Otto Wagner and Josef Hoffmann. Thesis furthermore includes chronological bibliographic information (details) covering the life and work of Adolf Loos, author´s thought the possible of existence the ornament in Loos´s works and rich photographic attachment.
Keywords
Adolf Loos, ornament, Vídeň, Secese, Modernismus, užitá umění, architektura, Arts & Crafts, Ringstraße, Otto Wagner, Josef Hoffmann
Keywords in English
Adolf Loos, ornament, Vienna, Art Nouveau, applied art, architecture, decoration, marble, modernism
Length of the covering note
92 s. (151 661 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce pojednává o postavení a funkci ornamentu v názorech i dílech architekta Adolfa Loose. Tento cíl je rozveden v kontextu sbírek Loosových statí Ins Leere gesprochen a Trotzdem, na základě jejichž rozboru je formulována Loosova strategie myšlení. Zvláštní pozornost je věnována eseji Ornament und Vebrechen jako ideovému základu pro Loosovu polemiku o ornamentu. Téma ornamentu je zohledněno také v rámci širšího kulturněhistorického kontextu, především vývoje Hnutí uměleckých řemesel na území Rakousko-Uherska, Německa, Velké Británie a Spojených států v období od druhé poloviny 19. století do konce třicátých let 20. století. V kontextu spolku Secese jsou Loosovy názory komparovány s tvorbou Otty Wagnera a Josefa Hoffmanna. Práce nadto obsahuje chronologicky seřazené bibliografické údaje zahrnující život i dílo Adolfa Loose, autorskou úvahu nad možností existence ornamentu v jeho dílech a bohatou fotografickou přílohu.
Annotation in English
This diploma thesis is focused on the role and function of ornament in the opinions and in the works of the architect Adolf Loos. This objective is elaborated in the context of Ins Leehre gesprochen (Spoken into the Void) and Trotzdem, on the base of the analysis of this essays is formulated Loos´s Strategy of Sorting. Special attention is paid to the essay Ornament und Verbrechen (Ornament and Crime) as the ideological basis for Loos´s polemic about the ornament. Theme ornament is also reflected in the broader cultural and historical context, especially in the development of Arts and Crafts Movement in the territory of Austria-Hungary, Germany, Great Britain and the United States during the second half of the 19th century to thirties of 20th century. In the context of the Art Nouveau are Loos´s opinions compared with the works of Otto Wagner and Josef Hoffmann. Thesis furthermore includes chronological bibliographic information (details) covering the life and work of Adolf Loos, author´s thought the possible of existence the ornament in Loos´s works and rich photographic attachment.
Keywords
Adolf Loos, ornament, Vídeň, Secese, Modernismus, užitá umění, architektura, Arts & Crafts, Ringstraße, Otto Wagner, Josef Hoffmann
Keywords in English
Adolf Loos, ornament, Vienna, Art Nouveau, applied art, architecture, decoration, marble, modernism
Research Plan
Cílem práce je pojednat o postavení a funkci ornamentu v názorech i dílech architekta Adolfa Loose.
Práce bude vycházet z Loosovy sbírky statí Řeči do prázdna, přičemž zvláštní pozornost bude věnována eseji Ornament a zločin.
Téma ornamentu bude pojednáno také v širším kulturněhistorickém rámci a v souvislosti s názory Loosových současníků, jak jsou prezentovány
v uvedené sbírce statí.
Bude užito popisu a analýzy k uvedení do obecného kontextu Loosovy doby i jeho práce, a komparace;
té především v rámci pojednání tématu u dalších významných architektů.
Zásady:
1. Studentka vyhledá a prostuduje literaturu ke zvolenému tématu, bude reflektovat doporučenou literaturu (včetně cizojazyčné).
2. Studentka vypracuje osnovu, formuluje zásadní problémy, bude dodržovat harmonogram vypracování práce.
3. DP bude pravidelně konzultována s vedoucí práce.
4. Před odevzdáním práce bude celý text předložen k posouzení.
5. DP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
6. Autorka bude respektovat upozornění proděkana na zásady přejímání myšlenek, údajů či textů jiných autorů.
Research Plan
Cílem práce je pojednat o postavení a funkci ornamentu v názorech i dílech architekta Adolfa Loose.
Práce bude vycházet z Loosovy sbírky statí Řeči do prázdna, přičemž zvláštní pozornost bude věnována eseji Ornament a zločin.
Téma ornamentu bude pojednáno také v širším kulturněhistorickém rámci a v souvislosti s názory Loosových současníků, jak jsou prezentovány
v uvedené sbírce statí.
Bude užito popisu a analýzy k uvedení do obecného kontextu Loosovy doby i jeho práce, a komparace;
té především v rámci pojednání tématu u dalších významných architektů.
Zásady:
1. Studentka vyhledá a prostuduje literaturu ke zvolenému tématu, bude reflektovat doporučenou literaturu (včetně cizojazyčné).
2. Studentka vypracuje osnovu, formuluje zásadní problémy, bude dodržovat harmonogram vypracování práce.
3. DP bude pravidelně konzultována s vedoucí práce.
4. Před odevzdáním práce bude celý text předložen k posouzení.
5. DP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
6. Autorka bude respektovat upozornění proděkana na zásady přejímání myšlenek, údajů či textů jiných autorů.
Recommended resources
BECK-LOOS, Claire. Adolf Loos: privátní portrét. Praha: Pragma, 2013. ISBN 978-80-7349-361-5.
DOMANICKÝ, Petr. Loos - Plzeň - souvislosti = Loos - Pilsen - connections. Plzeň: Západočeská galerie, 2011. ISBN 978-80-86415-79-6.
LOOS, Adolf. Adolf Loos a česká architektura / [autor Vladimír Šlapeta]. Praha: Muzeum hlavního města Prahy, 2000. ISBN 80-85394-26-X.
LOOS, Adolf. Ornament & Verbrechen / Adolf Loos; herausgegeben & komentiert von Peter Stuiber. Wien: Metroverlag, 2012. ISBN 978-3-99300-091-2.
LOOS, Adolf. Řeči do prázdna: soubor statí o architektuře, bydlení, ústrojí a jiných praktických věcech, které uspořádal Bohumil Markalous. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2001. ISBN 80-86359-06-9.
MARKALOUS, Bohumil. Estetika praktického života. Praha: Odeon, 1989. ISBN NEUVEDENO.
RUKSCHCIO, Burkhardt. Adolf Loos: Apartment for Richard Hirsch. Prague: Adolf Loos Apartment & Gallery, 2012. ISBN 978-80-260-1994-7.
SARNITZ, August. Adolf Loos: 1870 - 1933: architekt, kritik, dandy. Praha: Slovart, 2004. ISBN 80-7209-613-3.
VORLÍK, Petr. Dějiny architektury dvacátého století. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2010. ISBN 978-80-01-04517-6.
Recommended resources
BECK-LOOS, Claire. Adolf Loos: privátní portrét. Praha: Pragma, 2013. ISBN 978-80-7349-361-5.
DOMANICKÝ, Petr. Loos - Plzeň - souvislosti = Loos - Pilsen - connections. Plzeň: Západočeská galerie, 2011. ISBN 978-80-86415-79-6.
LOOS, Adolf. Adolf Loos a česká architektura / [autor Vladimír Šlapeta]. Praha: Muzeum hlavního města Prahy, 2000. ISBN 80-85394-26-X.
LOOS, Adolf. Ornament & Verbrechen / Adolf Loos; herausgegeben & komentiert von Peter Stuiber. Wien: Metroverlag, 2012. ISBN 978-3-99300-091-2.
LOOS, Adolf. Řeči do prázdna: soubor statí o architektuře, bydlení, ústrojí a jiných praktických věcech, které uspořádal Bohumil Markalous. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2001. ISBN 80-86359-06-9.
MARKALOUS, Bohumil. Estetika praktického života. Praha: Odeon, 1989. ISBN NEUVEDENO.
RUKSCHCIO, Burkhardt. Adolf Loos: Apartment for Richard Hirsch. Prague: Adolf Loos Apartment & Gallery, 2012. ISBN 978-80-260-1994-7.
SARNITZ, August. Adolf Loos: 1870 - 1933: architekt, kritik, dandy. Praha: Slovart, 2004. ISBN 80-7209-613-3.
VORLÍK, Petr. Dějiny architektury dvacátého století. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2010. ISBN 978-80-01-04517-6.