Diplomová práce pojednává o různých teoriích kolektivní paměti na poli filozofie, sociologie, historie a antropologie. Tyto teorie jsou konfrontovány s kolektivní pamětí na osobnost Eduarda Čecha. Práce je obohacena o vlastní rozhovory s pamětníky a o vlastní překlad jedné kapitoly knihy Paula Ricoeura La mémoire, l'histoire, l'oubli (Memory, history, forgetting).
Anotace v angličtině
The dissertation discusses the various theories of collective memory in the field of philosophy, sociology, history and anthropology. Next, these theories are confronted with the collective memory of the personality of Eduard Čech. The thesis is enriched by my own interviews with witnesses and by my own translation of one chapter in a book by Paul Ricoeur that names La mémoire, l'histoire, l'oubli (Memory, History, Forgetting).
Klíčová slova
kolektivní paměť, individuální paměť, sociální paměť, historická paměť, kulturní paměť, dějiny, Émile Durkheim, Henri Bergson, Maurice Halbwachs, Paul Ricoeur, Pierre Nora, Jacques Le Goff, Jan Assmann, Aleida Assmannová, Eduard Čech
Klíčová slova v angličtině
collective memory, individual memory, social memory, historical memory, cultural memory, history, Émile Durkheim, Henri Bergson, Maurice Halbwachs, Paul Ricoeur, Pierre Nora, Jacques Le Goff, Jan Assmann, Aleida Assmannová, Eduard Čech
Rozsah průvodní práce
67 s. (119 799 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o různých teoriích kolektivní paměti na poli filozofie, sociologie, historie a antropologie. Tyto teorie jsou konfrontovány s kolektivní pamětí na osobnost Eduarda Čecha. Práce je obohacena o vlastní rozhovory s pamětníky a o vlastní překlad jedné kapitoly knihy Paula Ricoeura La mémoire, l'histoire, l'oubli (Memory, history, forgetting).
Anotace v angličtině
The dissertation discusses the various theories of collective memory in the field of philosophy, sociology, history and anthropology. Next, these theories are confronted with the collective memory of the personality of Eduard Čech. The thesis is enriched by my own interviews with witnesses and by my own translation of one chapter in a book by Paul Ricoeur that names La mémoire, l'histoire, l'oubli (Memory, History, Forgetting).
Klíčová slova
kolektivní paměť, individuální paměť, sociální paměť, historická paměť, kulturní paměť, dějiny, Émile Durkheim, Henri Bergson, Maurice Halbwachs, Paul Ricoeur, Pierre Nora, Jacques Le Goff, Jan Assmann, Aleida Assmannová, Eduard Čech
Klíčová slova v angličtině
collective memory, individual memory, social memory, historical memory, cultural memory, history, Émile Durkheim, Henri Bergson, Maurice Halbwachs, Paul Ricoeur, Pierre Nora, Jacques Le Goff, Jan Assmann, Aleida Assmannová, Eduard Čech
Zásady pro vypracování
Cílem práce je prozkoumat provázání konceptu kolektivní paměti a dějin (teoretická část práce)
s ohledem na případovou studii k biografii prof. Eduarda Čecha.
Autorka využije jak standardních metod kompilace materiálů, tak jejich analýzy, interpretace a srovnávání, případně rozhovorů s pamětníky.
Zpracování se bude řídit platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a
diplomové práce.
Během LS a prázdnin načíst a konspektovat literaturu včetně přesných odkazů.
Na začátku ZS 2015/16 předložit vedoucímu zpracovaný materiál a podrobnější rozvržení a koncepci práce.
V říjnu předložit první variantu hlavní teze s náčrtem klíčové kapitoly.
Do konce prosince předložit další kapitoly tak, aby v polovině února byla hrubá verze celé práce hotova.
Ve zbývajícím čase práci celkově přetvořit do výsledné podoby tak, aby byla v dubnu obsahově a technicky již jen dočištěna.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je prozkoumat provázání konceptu kolektivní paměti a dějin (teoretická část práce)
s ohledem na případovou studii k biografii prof. Eduarda Čecha.
Autorka využije jak standardních metod kompilace materiálů, tak jejich analýzy, interpretace a srovnávání, případně rozhovorů s pamětníky.
Zpracování se bude řídit platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a
diplomové práce.
Během LS a prázdnin načíst a konspektovat literaturu včetně přesných odkazů.
Na začátku ZS 2015/16 předložit vedoucímu zpracovaný materiál a podrobnější rozvržení a koncepci práce.
V říjnu předložit první variantu hlavní teze s náčrtem klíčové kapitoly.
Do konce prosince předložit další kapitoly tak, aby v polovině února byla hrubá verze celé práce hotova.
Ve zbývajícím čase práci celkově přetvořit do výsledné podoby tak, aby byla v dubnu obsahově a technicky již jen dočištěna.
Seznam doporučené literatury
Assmann, Jan (2001). Kultura a paměť. Praha: PROSTOR. 320 s. ISBN 978-80-7260-051-6.
Dauben, Joseph W. -- Scriba, Christoph J. (eds.) (2002). Writing the History of Mathematics: Its Historical Development. Basel-Boston-Berlin: Bikrhäuser. 689 s. ISBN 978-3-7643-6167-0.
Halbwachs, Maurice (1992). On Collective Memory. Chicago-London: University of Chicago Press. 244 s. ISBN 978-0-226-11596-8.
Halbwachs, Maurice (2009). Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). 289 s. ISBN 978-80-7419-016-2.
Ricouer, Paul (2004). Memory, History, Forgetting. Chicago: University of Chicago Press. 642 s. ISBN 978-2-226-71342-7.
Ricouer, Paul (2007). History and Truth. Evanston, IL: Northwestern University Press. 333 s. ISBN 978-0-8101-2400-4.
Katětov, M. -- Simon, P. (eds.) (1993). The Mathematical Legacy of Eduard Čech. Basel: Birkhäuser. 445 s. ISBN 978-3-0348-7526-4.
Vybrané články z časopisů Pokroky matematiky, fyziky a astronomie; Časopis pro pěstování matematiky; Matematika, fyzika, informatika; The Mathematical Intelligencer; Acta Univ. Carolin. Math. Phys; Bull. Amer. Math. Soc.
Seznam doporučené literatury
Assmann, Jan (2001). Kultura a paměť. Praha: PROSTOR. 320 s. ISBN 978-80-7260-051-6.
Dauben, Joseph W. -- Scriba, Christoph J. (eds.) (2002). Writing the History of Mathematics: Its Historical Development. Basel-Boston-Berlin: Bikrhäuser. 689 s. ISBN 978-3-7643-6167-0.
Halbwachs, Maurice (1992). On Collective Memory. Chicago-London: University of Chicago Press. 244 s. ISBN 978-0-226-11596-8.
Halbwachs, Maurice (2009). Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). 289 s. ISBN 978-80-7419-016-2.
Ricouer, Paul (2004). Memory, History, Forgetting. Chicago: University of Chicago Press. 642 s. ISBN 978-2-226-71342-7.
Ricouer, Paul (2007). History and Truth. Evanston, IL: Northwestern University Press. 333 s. ISBN 978-0-8101-2400-4.
Katětov, M. -- Simon, P. (eds.) (1993). The Mathematical Legacy of Eduard Čech. Basel: Birkhäuser. 445 s. ISBN 978-3-0348-7526-4.
Vybrané články z časopisů Pokroky matematiky, fyziky a astronomie; Časopis pro pěstování matematiky; Matematika, fyzika, informatika; The Mathematical Intelligencer; Acta Univ. Carolin. Math. Phys; Bull. Amer. Math. Soc.