Tato diplomová práce se zabývá analyzováním dat hovorů, která produkují hovorové fronty telefonní ústředny Asterisk, a postupy vedoucí k zajištění vhodnosti dat pro takovou analýzu. Konkrétně řeší analýzu netriviálního množství dat z telefonní ústředny a ukládá je ve vhodné struktuře v dočasné produkční databázi. Poté jsou tyto data zpracovány ETL (extraction, transformaction, loading) aplikací, která převádí data do datového skladu. Produkční databáze a datový sklad jsou realizovány v relačním systému řízení báze dat, konkrétně v open-source řešení PostgreSQL. Velký objem dat potřebný pro testování celého řešení byl vytvořen spuštěním simulovaného provozu telefonní ústředny. Text také popisuje několik možností analýzy dat a zahrnuje vizualizaci příkladů.
Annotation in English
This thesis deals with analyzing call detail records (CDR) produced by call queues on an Asterisk PBX, and with the steps leading to providing the data suitable for such analysis. In particular, it solves the parsing of non-trivial amounts of data from the PBX and storing it in suitable structures in a temporary processing database. After that, the CDR data is processed by an ETL (extraction, transformation, loading) application that feeds the data into a data warehouse. Both the processing database and data warehouse are realized using a relational database management system, namely the open-source PostgreSQL. A large set of CDR data needed for testing the whole solution was created by running a simulated PBX traffic. The text also describes several possibilities of analyzing the data and includes visualization examples.
Keywords
asterisk, voip, datový sklad, relační databáze
Keywords in English
asterisk, voip, data warehouse, relation database
Length of the covering note
109 s
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá analyzováním dat hovorů, která produkují hovorové fronty telefonní ústředny Asterisk, a postupy vedoucí k zajištění vhodnosti dat pro takovou analýzu. Konkrétně řeší analýzu netriviálního množství dat z telefonní ústředny a ukládá je ve vhodné struktuře v dočasné produkční databázi. Poté jsou tyto data zpracovány ETL (extraction, transformaction, loading) aplikací, která převádí data do datového skladu. Produkční databáze a datový sklad jsou realizovány v relačním systému řízení báze dat, konkrétně v open-source řešení PostgreSQL. Velký objem dat potřebný pro testování celého řešení byl vytvořen spuštěním simulovaného provozu telefonní ústředny. Text také popisuje několik možností analýzy dat a zahrnuje vizualizaci příkladů.
Annotation in English
This thesis deals with analyzing call detail records (CDR) produced by call queues on an Asterisk PBX, and with the steps leading to providing the data suitable for such analysis. In particular, it solves the parsing of non-trivial amounts of data from the PBX and storing it in suitable structures in a temporary processing database. After that, the CDR data is processed by an ETL (extraction, transformation, loading) application that feeds the data into a data warehouse. Both the processing database and data warehouse are realized using a relational database management system, namely the open-source PostgreSQL. A large set of CDR data needed for testing the whole solution was created by running a simulated PBX traffic. The text also describes several possibilities of analyzing the data and includes visualization examples.
Keywords
asterisk, voip, datový sklad, relační databáze
Keywords in English
asterisk, voip, data warehouse, relation database
Research Plan
Seznamte se software telefonní ústředny Asterisk a zejména s fungováním monitorovacího rozhraní AMI (Asterisk Management Interface) a jeho protokolem.
Analyzujte možnosti využití AMI pro monitorování provozu hovorových front a sběru dat o tomto provozu.
Navrhněte a implementujte programové vybavení pro sběr dat o provozu hovorových front. Nasbíraná data průběžně ukládejte do relační databáze.
Navrhněte datovou strukturu datového skladu, která umožní analytické zpracování nasbíraných dat. Datový sklad vytvořte ve vhodném databázovém systému.
Implementujte program, který bude dávkovým způsobem převádět data ze sběrové databáze do datového skladu.
Fungování všech vytvořených programů ověřte na základě dat ze skutečného nebo simulovaného telefonního provozu.
Research Plan
Seznamte se software telefonní ústředny Asterisk a zejména s fungováním monitorovacího rozhraní AMI (Asterisk Management Interface) a jeho protokolem.
Analyzujte možnosti využití AMI pro monitorování provozu hovorových front a sběru dat o tomto provozu.
Navrhněte a implementujte programové vybavení pro sběr dat o provozu hovorových front. Nasbíraná data průběžně ukládejte do relační databáze.
Navrhněte datovou strukturu datového skladu, která umožní analytické zpracování nasbíraných dat. Datový sklad vytvořte ve vhodném databázovém systému.
Implementujte program, který bude dávkovým způsobem převádět data ze sběrové databáze do datového skladu.
Fungování všech vytvořených programů ověřte na základě dat ze skutečného nebo simulovaného telefonního provozu.