Má bakalářská práce na téma Sakrální prostor a jeho symbolika: Komparace chrámů svaté Barbory v Kutné Hoře a Santa Maria del Fiore ve Florencii si klade za cíl srovnat dvě architektury reprezentující umělecké styly pozdní gotiky a rané renesance. Srovnání obou staveb jsem založila na formální a stylové analýze jejich výtvarné a architektonické stránky a s pomocí kulturně- historické interpretace jsem demonstrovala jednak odlišnosti pojetí posvátného prostoru, jednak rysy pro obě stavby společné.
Pozornost jsem také zaměřila na oba přední architekty, tvůrce pozdně gotické/ raně renesanční dostavby. Věnovala jsem se jak B. Riedovi tak F. Brunelleschimu.
Při zpracování tématu jsem využila formální analýzu architektonického díla zaměřenou na exteriér i interiér obou budov, uměleckohistorický popis, rešerše a studium historické a uměleckohistorické literatury. V závěru jsem komparovala získané informace s výsledky samostatného studia výtvarné stránky obou objektů. Při zpracování stanovených cílů jsem využila dostupných literárních pramenů, internetových zdrojů a cizojazyčných článků, které v textu cituji dle příslušné normy.
Anotace v angličtině
My thesis on the topic of sacral space and its symbolism: Comparison of the churches of St. Barbara in Kutna Hora and the Santa Maria del Fiore in Florence aims to compare the two architectures representing the artistic styles of the late Gothic and early Renaissance. Comparison of the two buildings I established a formal and stylistic analysis of art and architectural sites and with cultural and historical interpretations I've demonstrated differences secondly concept of sacred space and also features common to both buildings.
Attention was also focused on the two leading architects, the creator of the late Gothic / early Renaissance completion. I gave both Ried B. and F. Brunelleschi.
The topic I used the formal analysis of architectural work focused on both the exterior and interior of both buildings, art-historical information, research and study of historical and art historical literature. In conclusion, I compared the information with the results of an independent study of both art objects. When processing the targets I used the available literature, online resources and foreign language articles that quote the text to an appr opriate standard.
Klíčová slova
gotika v Čechách, gotika, renesance v severní Itálii, renesance, Kutná Hora, Florencie, Santa Maria del Fiore, architektura, sakrální prostor, sakrální architektura, kostely v Čechách, svatá Barbora.
Klíčová slova v angličtině
gothic style, renaissance, Italy, Florence, sacral space, Santa Maria del Fiore, st. Barbara in Kutna Hora, architecture, medieval churches
Rozsah průvodní práce
48s.(56055)
Jazyk
CZ
Anotace
Má bakalářská práce na téma Sakrální prostor a jeho symbolika: Komparace chrámů svaté Barbory v Kutné Hoře a Santa Maria del Fiore ve Florencii si klade za cíl srovnat dvě architektury reprezentující umělecké styly pozdní gotiky a rané renesance. Srovnání obou staveb jsem založila na formální a stylové analýze jejich výtvarné a architektonické stránky a s pomocí kulturně- historické interpretace jsem demonstrovala jednak odlišnosti pojetí posvátného prostoru, jednak rysy pro obě stavby společné.
Pozornost jsem také zaměřila na oba přední architekty, tvůrce pozdně gotické/ raně renesanční dostavby. Věnovala jsem se jak B. Riedovi tak F. Brunelleschimu.
Při zpracování tématu jsem využila formální analýzu architektonického díla zaměřenou na exteriér i interiér obou budov, uměleckohistorický popis, rešerše a studium historické a uměleckohistorické literatury. V závěru jsem komparovala získané informace s výsledky samostatného studia výtvarné stránky obou objektů. Při zpracování stanovených cílů jsem využila dostupných literárních pramenů, internetových zdrojů a cizojazyčných článků, které v textu cituji dle příslušné normy.
Anotace v angličtině
My thesis on the topic of sacral space and its symbolism: Comparison of the churches of St. Barbara in Kutna Hora and the Santa Maria del Fiore in Florence aims to compare the two architectures representing the artistic styles of the late Gothic and early Renaissance. Comparison of the two buildings I established a formal and stylistic analysis of art and architectural sites and with cultural and historical interpretations I've demonstrated differences secondly concept of sacred space and also features common to both buildings.
Attention was also focused on the two leading architects, the creator of the late Gothic / early Renaissance completion. I gave both Ried B. and F. Brunelleschi.
The topic I used the formal analysis of architectural work focused on both the exterior and interior of both buildings, art-historical information, research and study of historical and art historical literature. In conclusion, I compared the information with the results of an independent study of both art objects. When processing the targets I used the available literature, online resources and foreign language articles that quote the text to an appr opriate standard.
Klíčová slova
gotika v Čechách, gotika, renesance v severní Itálii, renesance, Kutná Hora, Florencie, Santa Maria del Fiore, architektura, sakrální prostor, sakrální architektura, kostely v Čechách, svatá Barbora.
Klíčová slova v angličtině
gothic style, renaissance, Italy, Florence, sacral space, Santa Maria del Fiore, st. Barbara in Kutna Hora, architecture, medieval churches
Zásady pro vypracování
Téma se vztahuje k volitelné části státních závěrečných zkoušek: Estetika.
Předmětem bakalářské práce je komparace dvou architektur reprezentujících umělecké styly pozdní gotiky a rané renesance: chrámu sv. Barbory
v Kutné Hoře a chrámu Santa Maria del Fiore ve Florencii. Srovnání obou staveb bude založeno na formálně-stylové analýze jejich výtvarné a
architektonické stránky a s pomocí kulturně-historické interpretace budou demonstrovány jednak odlišnosti pojetí posvátného prostoru,
jednak rysy, které jsou oběma stavbám společné. Pozornost bude věnována také oběma architektům, tvůrcům pozdně gotické/raně renesanční dostavby
(B. Ried, F. Brunelleschi).
Při zpracování tématu bude využito metod: formální analýza architektonického díla, uměleckohistorický popis, rešerše a studium historické
a uměleckohistorické literatury a komparace získaných informací s výsledky samostatného studia výtvarné stránky obou objektů.
Zásady:
Autorka bude práci pravidelně konzultovat s vedoucím, bude postupovat v souladu s jeho pokyny a dle dohodnutého harmonogramu.
Veškeré zdroje bude citovat v souladu s příslušnou normou.
BP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
Téma se vztahuje k volitelné části státních závěrečných zkoušek: Estetika.
Předmětem bakalářské práce je komparace dvou architektur reprezentujících umělecké styly pozdní gotiky a rané renesance: chrámu sv. Barbory
v Kutné Hoře a chrámu Santa Maria del Fiore ve Florencii. Srovnání obou staveb bude založeno na formálně-stylové analýze jejich výtvarné a
architektonické stránky a s pomocí kulturně-historické interpretace budou demonstrovány jednak odlišnosti pojetí posvátného prostoru,
jednak rysy, které jsou oběma stavbám společné. Pozornost bude věnována také oběma architektům, tvůrcům pozdně gotické/raně renesanční dostavby
(B. Ried, F. Brunelleschi).
Při zpracování tématu bude využito metod: formální analýza architektonického díla, uměleckohistorický popis, rešerše a studium historické
a uměleckohistorické literatury a komparace získaných informací s výsledky samostatného studia výtvarné stránky obou objektů.
Zásady:
Autorka bude práci pravidelně konzultovat s vedoucím, bude postupovat v souladu s jeho pokyny a dle dohodnutého harmonogramu.
Veškeré zdroje bude citovat v souladu s příslušnou normou.
BP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
Kalina, P: Benedikt Ried a počátky záalpské renesance, Praha: Academia, 2009, s.299. ISBN 978-80-200-1744-4
Dějiny českého výtvarného umění. Sv.1/1., Od počátků do konce středověku, Praha: Academia, 1984, s. 397.
Toman, R. (ed.): Umění italské renesance: architektura, sochařství, malířství, kresba, Praha: Slovart, 1996, s. 464. ISBN 80-85871-94-7
Suchomel, M.: Kutná Hora: chrám sv. Barbory: průvodce, České Budějovice: Jihočeský tisk, 1972, s.10.
Pospíšil, A.: Kutná Hora, Praha: Foritos, 2014, s. 203. ISBN 978-80-87073-77-3
Janušová, J.: Tvůrce vrcholné gotiky: Ze života a díla Petra Parléře, Ostrava: Amosium servis, 1992, s. 60. ISBN 80-85498-16-8
Bietoletti, S.: Florencie: umění a architektura, Praha: Slovart, 2008, s. 528. ISBN 978-80-7391-169-6
Seznam doporučené literatury
Kalina, P: Benedikt Ried a počátky záalpské renesance, Praha: Academia, 2009, s.299. ISBN 978-80-200-1744-4
Dějiny českého výtvarného umění. Sv.1/1., Od počátků do konce středověku, Praha: Academia, 1984, s. 397.
Toman, R. (ed.): Umění italské renesance: architektura, sochařství, malířství, kresba, Praha: Slovart, 1996, s. 464. ISBN 80-85871-94-7
Suchomel, M.: Kutná Hora: chrám sv. Barbory: průvodce, České Budějovice: Jihočeský tisk, 1972, s.10.
Pospíšil, A.: Kutná Hora, Praha: Foritos, 2014, s. 203. ISBN 978-80-87073-77-3
Janušová, J.: Tvůrce vrcholné gotiky: Ze života a díla Petra Parléře, Ostrava: Amosium servis, 1992, s. 60. ISBN 80-85498-16-8
Bietoletti, S.: Florencie: umění a architektura, Praha: Slovart, 2008, s. 528. ISBN 978-80-7391-169-6