Tato bakalářská práce je zaměřena na osvícenské myslitele, kteří se zároveň věnovali literární i dramatické tvorbě, a zkoumá, jaké spojnice, témata a rysy lze najít mezi jejich filozofickými či umělecko-teoretickými názory a dramatickou tvorbou. Práce je z části výkladová, z části samostatně interpretativní a je rozdělena do třech kapitol. První kapitola představuje obecně období osvícenství a jeho cíle filozofické, společenské a náboženské. Druhá kapitola představuje tři významné osvícenské myslitele, kterými jsou Denis Diderot, Voltaire a Gotthold Ephraim Lessing. Uvádí se zde jejich dramatická díla a u Diderota a Lessinga je přihlédnuto i k jejich teorii dramatu. Třetí kapitola obsahuje rozbor dramat Zaira od Voltaira a Moudrého Nathana od Lessinga.
Annotation in English
The bachelor thesis is focused on thinkers of the Enlightenment era who were engaged both in literary and dramatic work. It examines which common links, themes and features can be found when comparing their philosophical or arts-theoretical opinions and their own dramatic production. The thesis is divided into three chapters, whereas it is partly explanatory and partly interpretative. The first chapter introduces the Enlightenment era in general and the philosophical, social and religious goals then. The second chapter introduces the study of three distinctive enlightenment philosophers, Denis Diderot, Voltaire and Gotthold Ephraim Lessing, along with their dramatic works. Diderot's and Voltaire's works are also examined with consideration of their dramatic theories. The third chapter deals with two analysis of Voltaire's drama Zaire and Lessing's Nathan the Wise.
Keywords
osvícenství
dramatická tvorba
Denis Diderot
Voltaire
Gotthold Ephraim Lessing
Keywords in English
the Enlightenment
dramatic work
Denis Diderot
Voltaire
Gotthold Ephraim Lessing
Length of the covering note
36
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce je zaměřena na osvícenské myslitele, kteří se zároveň věnovali literární i dramatické tvorbě, a zkoumá, jaké spojnice, témata a rysy lze najít mezi jejich filozofickými či umělecko-teoretickými názory a dramatickou tvorbou. Práce je z části výkladová, z části samostatně interpretativní a je rozdělena do třech kapitol. První kapitola představuje obecně období osvícenství a jeho cíle filozofické, společenské a náboženské. Druhá kapitola představuje tři významné osvícenské myslitele, kterými jsou Denis Diderot, Voltaire a Gotthold Ephraim Lessing. Uvádí se zde jejich dramatická díla a u Diderota a Lessinga je přihlédnuto i k jejich teorii dramatu. Třetí kapitola obsahuje rozbor dramat Zaira od Voltaira a Moudrého Nathana od Lessinga.
Annotation in English
The bachelor thesis is focused on thinkers of the Enlightenment era who were engaged both in literary and dramatic work. It examines which common links, themes and features can be found when comparing their philosophical or arts-theoretical opinions and their own dramatic production. The thesis is divided into three chapters, whereas it is partly explanatory and partly interpretative. The first chapter introduces the Enlightenment era in general and the philosophical, social and religious goals then. The second chapter introduces the study of three distinctive enlightenment philosophers, Denis Diderot, Voltaire and Gotthold Ephraim Lessing, along with their dramatic works. Diderot's and Voltaire's works are also examined with consideration of their dramatic theories. The third chapter deals with two analysis of Voltaire's drama Zaire and Lessing's Nathan the Wise.
Keywords
osvícenství
dramatická tvorba
Denis Diderot
Voltaire
Gotthold Ephraim Lessing
Keywords in English
the Enlightenment
dramatic work
Denis Diderot
Voltaire
Gotthold Ephraim Lessing
Research Plan
Zvolené téma se vztahuje k volitelné části státních závěrečných zkoušek: Estetika.
Cíl práce: Hlavním cílem bakalářské práce bude rozbor a komparace vybraných dramat, zasazený do širšího kontextu literární a filozofické tvorby
vybraných osvícenských autorů.
Úvodem práce bude podána obecnější charakteristika osvícenství a jeho cílů filozofických, společenských, náboženských a uměleckých.
Poté představí tři významné osvícenské myslitele, kteří se zároveň věnovali literární i dramatické tvorbě, a bude zkoumat, jaké rysy, jaká témata,
jaké spojnice lze najít mezi jejich dramatickou tvorbou a filozofickými či umělecko-teoretickými názory.
Metody práce: Práce bude z části výkladová, z části samostatně interpretativní, vedle kompilativní práce s relevantní sekundární literaturou bude
součástí textu i interpretace primárních textů (samostatná, ale vedená v dialogu se sekundární literaturou). Rozbory dramat se budou týkat
převážně nebo jen dramat dostupných v českém překladu. Naopak sekundární literatura bude využita i cizojazyčná.
Zásady: Bakalářská práce bude pravidelně konzultována s vedoucím.
Před odevzdáním bude celý text předložen vedoucímu k posouzení.
Bakalářská práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o
konání státních závěrečných zkoušek.
Harmonogram práce: Září 2015 setkání k přečtené primární a sekundární literatuře; říjen 2015 první verze alespoň jedné kapitoly; následně pravidelné konzultace,
s odevzdáním textu v březnu 2016.
Bude-li třeba, studentka se zúčastní podzimní exkurze do některé zahraniční univerzitní knihovny, kde si doplní sekundární literaturu k tématu.
Research Plan
Zvolené téma se vztahuje k volitelné části státních závěrečných zkoušek: Estetika.
Cíl práce: Hlavním cílem bakalářské práce bude rozbor a komparace vybraných dramat, zasazený do širšího kontextu literární a filozofické tvorby
vybraných osvícenských autorů.
Úvodem práce bude podána obecnější charakteristika osvícenství a jeho cílů filozofických, společenských, náboženských a uměleckých.
Poté představí tři významné osvícenské myslitele, kteří se zároveň věnovali literární i dramatické tvorbě, a bude zkoumat, jaké rysy, jaká témata,
jaké spojnice lze najít mezi jejich dramatickou tvorbou a filozofickými či umělecko-teoretickými názory.
Metody práce: Práce bude z části výkladová, z části samostatně interpretativní, vedle kompilativní práce s relevantní sekundární literaturou bude
součástí textu i interpretace primárních textů (samostatná, ale vedená v dialogu se sekundární literaturou). Rozbory dramat se budou týkat
převážně nebo jen dramat dostupných v českém překladu. Naopak sekundární literatura bude využita i cizojazyčná.
Zásady: Bakalářská práce bude pravidelně konzultována s vedoucím.
Před odevzdáním bude celý text předložen vedoucímu k posouzení.
Bakalářská práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o
konání státních závěrečných zkoušek.
Harmonogram práce: Září 2015 setkání k přečtené primární a sekundární literatuře; říjen 2015 první verze alespoň jedné kapitoly; následně pravidelné konzultace,
s odevzdáním textu v březnu 2016.
Bude-li třeba, studentka se zúčastní podzimní exkurze do některé zahraniční univerzitní knihovny, kde si doplní sekundární literaturu k tématu.
Recommended resources
Základní:
Diderot, D.: O umění, Praha, Odeon 1983.
Diderot, D.: Je dobrý? Je zlý? Praha, Dilia 1972.
Lessing, G. E.: Emilia Galotti. Mahenova činohra Národního divadla, Brno, 2004.
Lessing, G. E.: Hamburská dramaturgie; Laokoon; Stati (ed. J. Stromšík), Praha, Odeon 1980.
Lessing, G. E.: Moudrý Nathan. Dramatická báseň o pěti jednáních, Praha, J. Otto 1911.
Voltaire: Filozofický slovník, Praha, Votobia 1997, ISBN 80-7220-061-5.
Voltaire: Zaira. Tragédie o pěti dějstvích (přel. J. Vrchlický), Praha, J. Otto 1922.
Sekundární:
Brockett, O. G.: Dějiny divadla, Praha, Lidové noviny 2001, ISBN 80-7106-532-3.
Coreth, E.: Filosofie 17. a 18. století, Olomouc, Nakladatelství Olomouc 2002, ISBN 80-7182-119-5.
Im Hof, U.: Evropa a osvícenství, Praha, Lidové noviny 2001,
ISBN 80-7106-394-0.
Kopal, J.: Dějiny francouzské literatury, Praha, Melantrich 1949.
Lamport, F. J.: Lessing and the drama, Oxford, Clarendon Pr. 1981.
Špelda, D.: Renesanční a novověká filosofie, Plzeň, Západočeská univerzita 2009, ISBN 978-80-7043-822-0.
Veselý, J.: Studie z francouzského osvícenství, Praha, Karolinum 2003,
ISBN 80-246-0441-8.
Recommended resources
Základní:
Diderot, D.: O umění, Praha, Odeon 1983.
Diderot, D.: Je dobrý? Je zlý? Praha, Dilia 1972.
Lessing, G. E.: Emilia Galotti. Mahenova činohra Národního divadla, Brno, 2004.
Lessing, G. E.: Hamburská dramaturgie; Laokoon; Stati (ed. J. Stromšík), Praha, Odeon 1980.
Lessing, G. E.: Moudrý Nathan. Dramatická báseň o pěti jednáních, Praha, J. Otto 1911.
Voltaire: Filozofický slovník, Praha, Votobia 1997, ISBN 80-7220-061-5.
Voltaire: Zaira. Tragédie o pěti dějstvích (přel. J. Vrchlický), Praha, J. Otto 1922.
Sekundární:
Brockett, O. G.: Dějiny divadla, Praha, Lidové noviny 2001, ISBN 80-7106-532-3.
Coreth, E.: Filosofie 17. a 18. století, Olomouc, Nakladatelství Olomouc 2002, ISBN 80-7182-119-5.
Im Hof, U.: Evropa a osvícenství, Praha, Lidové noviny 2001,
ISBN 80-7106-394-0.
Kopal, J.: Dějiny francouzské literatury, Praha, Melantrich 1949.
Lamport, F. J.: Lessing and the drama, Oxford, Clarendon Pr. 1981.
Špelda, D.: Renesanční a novověká filosofie, Plzeň, Západočeská univerzita 2009, ISBN 978-80-7043-822-0.
Veselý, J.: Studie z francouzského osvícenství, Praha, Karolinum 2003,
ISBN 80-246-0441-8.