Tato práce se zabývá reáliemi Francie a frankofonních zemí ve výuce francouzského jazyka jako cizího jazyka. Jejím cílem je vytvořit tematický plán a sérii čtyř listů se cvičeními a aktivitami na základě autentických materiálů, výzkumu učebnic používaných při výuce francouzského jazyka v Plzeňském kraji a porovnáním s rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia. Práce je rozdělená do dvou částí. První část je teoretická a zabývá se definicí reálií a frankofonie, metodami a metodologiemi, které jsou používány v didaktice francouzštiny, s důrazem na komunikativní přístup, autentickými materiály, rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia a tvořením cvičení. Praktická část nabízí výzkum učebnic francouzského jazyka používaných v Plzeňském kraji s hypotézami, tematický plán a sérii čtyř listů s aktivitami a cvičeními. Každý list se cvičeními je určen jednomu ročníku čtyřletého gymnázia nebo střední školy. Cvičení jsou vypracovány na základě autentických dokumentů a v závěru je uvedena kapitola, která uvádí výsledky ověřených cvičení studenty gymnázia kvůli jejich srozumitelnosti.
Annotation in English
Ce mémoire porte sur la civilisation française et francophone dans l´enseignement du FLE. Son objectif est d´observer des manuels du FLE et les comparer avec un plan officiel du Minist?re de l´enseignement. Puis, élaborer un plan thématique et des quatre affiches d´exercices concernant la civilisation de ce plan. Dans la partie théorique, on peut trouver les définitions de la civilisation et la francophonie, des méthodologies (méthodes) utilisées dans la didactique des langues étrang?res avec l´accent sur l´approche communicative, des civilisations définies dans RVP G, des documents authentiques (son rôle dans l´enseignement, des crit?res pour un choix d'un document authentique) et des exercices qui peuvent ?tre fabriqués pour l´enseignement du FLE. La partie pratique propose la recherche des manuels utilisés dans l´enseignement du FLE dans la région de Plzeň avec des hypoth?ses, un plan thématique et des affiches avec des exercices fondés sur des documents authentiques avec des résultats de la vérification de la compréhensibilité des affiches par des apprenants au lycée.
Keywords
civilisation, française, francophone,l´enseignement, FLE
Keywords in English
culture, history, France, Francophonie, teaching, French language
Length of the covering note
92
Language
FR
Annotation
Tato práce se zabývá reáliemi Francie a frankofonních zemí ve výuce francouzského jazyka jako cizího jazyka. Jejím cílem je vytvořit tematický plán a sérii čtyř listů se cvičeními a aktivitami na základě autentických materiálů, výzkumu učebnic používaných při výuce francouzského jazyka v Plzeňském kraji a porovnáním s rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia. Práce je rozdělená do dvou částí. První část je teoretická a zabývá se definicí reálií a frankofonie, metodami a metodologiemi, které jsou používány v didaktice francouzštiny, s důrazem na komunikativní přístup, autentickými materiály, rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia a tvořením cvičení. Praktická část nabízí výzkum učebnic francouzského jazyka používaných v Plzeňském kraji s hypotézami, tematický plán a sérii čtyř listů s aktivitami a cvičeními. Každý list se cvičeními je určen jednomu ročníku čtyřletého gymnázia nebo střední školy. Cvičení jsou vypracovány na základě autentických dokumentů a v závěru je uvedena kapitola, která uvádí výsledky ověřených cvičení studenty gymnázia kvůli jejich srozumitelnosti.
Annotation in English
Ce mémoire porte sur la civilisation française et francophone dans l´enseignement du FLE. Son objectif est d´observer des manuels du FLE et les comparer avec un plan officiel du Minist?re de l´enseignement. Puis, élaborer un plan thématique et des quatre affiches d´exercices concernant la civilisation de ce plan. Dans la partie théorique, on peut trouver les définitions de la civilisation et la francophonie, des méthodologies (méthodes) utilisées dans la didactique des langues étrang?res avec l´accent sur l´approche communicative, des civilisations définies dans RVP G, des documents authentiques (son rôle dans l´enseignement, des crit?res pour un choix d'un document authentique) et des exercices qui peuvent ?tre fabriqués pour l´enseignement du FLE. La partie pratique propose la recherche des manuels utilisés dans l´enseignement du FLE dans la région de Plzeň avec des hypoth?ses, un plan thématique et des affiches avec des exercices fondés sur des documents authentiques avec des résultats de la vérification de la compréhensibilité des affiches par des apprenants au lycée.
Keywords
civilisation, française, francophone,l´enseignement, FLE
Keywords in English
culture, history, France, Francophonie, teaching, French language
Research Plan
Budu jasně a srozumitelně formulovat cíle a obsahové náplně diplomové práce. Vymezím metodiku zpracování. Stručně zhodnotím stav řešené problematiky. Provedu základní výzkum. Budu prezentovat vlastní práci a přístupy k řešení. Shrnu a vyhodnotím výsledky řešení a splnění cíle. Pravidelně budu konzultovat svou práci se školitelem. Pravidelně budu studovat rešeršní literaturu a relevantní prameny. Budu adekvátně odkazovat na použitou literaturu. Budu citovat prameny v seznamu použité literatury v souladu s normou ČSN ISO 690.
Research Plan
Budu jasně a srozumitelně formulovat cíle a obsahové náplně diplomové práce. Vymezím metodiku zpracování. Stručně zhodnotím stav řešené problematiky. Provedu základní výzkum. Budu prezentovat vlastní práci a přístupy k řešení. Shrnu a vyhodnotím výsledky řešení a splnění cíle. Pravidelně budu konzultovat svou práci se školitelem. Pravidelně budu studovat rešeršní literaturu a relevantní prameny. Budu adekvátně odkazovat na použitou literaturu. Budu citovat prameny v seznamu použité literatury v souladu s normou ČSN ISO 690.
Recommended resources
CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. 2. vyd. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
CUQ, Jean-Pierre , GRUCA, Isabelle. Cours de didactique du français langue étrangére et seconde. Grenoble : Presses Universitaires de Grenoble, 2005. 504 p., ISBN 2 7061 1301.
BEAUVAIS, Yannick, AUTERSKÁ, Dagmar. La didactique? Oui, mais-: générale ou appliquée?. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. 66 s. ISBN 80-7082-446-8.
Dictionnaire de didactique du français :langue étrangére et seconde. Edited by Jean-Pierre Cuq. Paris: CLE International, 2003. 303 s. ISBN 2-09-033972-1.
ASLIM -YETIS, Veda. Le document authentique : un exemple d'exploitation en classe de FLE [en ligne]. 2010 [konzultováno 22. března 2015]. Dostupné z : http://synergies.lib.uoguelph.ca/article/viewArticle/1173/1763.
MÉRIEUX, Régine. Connexions: méthode de français: niveau 1. Paris: Didier, 2004. 191 s. ISBN 978-2-278-05411-4.
GIRARDET, Jacky, CRIDLIG, Jean-Marie. Panorama de la langue française 1. Paris: CLE International, 1996. 191 s. Méthode de français. ISBN 2-09-033712-5.
ANGELS, Campa [et al]. Forum: méthode de français : 2. Paris: Hachette Livre, 2001. ISBN 9782011554475.
GIRARDET, Jacky, PÉCHEUR, Jacques. Écho: méthode de français: A2: [livre de l'éleve]. Paris: CLE International, 2010. 149 s. ISBN 978-2-09-038567-0.
GALLON, Fabienne. Extra!. 3: méthode de français. Paris: Hachette, 2002. 112 s. ISBN 2-01-155210-9.
Recommended resources
CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. 2. vyd. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
CUQ, Jean-Pierre , GRUCA, Isabelle. Cours de didactique du français langue étrangére et seconde. Grenoble : Presses Universitaires de Grenoble, 2005. 504 p., ISBN 2 7061 1301.
BEAUVAIS, Yannick, AUTERSKÁ, Dagmar. La didactique? Oui, mais-: générale ou appliquée?. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. 66 s. ISBN 80-7082-446-8.
Dictionnaire de didactique du français :langue étrangére et seconde. Edited by Jean-Pierre Cuq. Paris: CLE International, 2003. 303 s. ISBN 2-09-033972-1.
ASLIM -YETIS, Veda. Le document authentique : un exemple d'exploitation en classe de FLE [en ligne]. 2010 [konzultováno 22. března 2015]. Dostupné z : http://synergies.lib.uoguelph.ca/article/viewArticle/1173/1763.
MÉRIEUX, Régine. Connexions: méthode de français: niveau 1. Paris: Didier, 2004. 191 s. ISBN 978-2-278-05411-4.
GIRARDET, Jacky, CRIDLIG, Jean-Marie. Panorama de la langue française 1. Paris: CLE International, 1996. 191 s. Méthode de français. ISBN 2-09-033712-5.
ANGELS, Campa [et al]. Forum: méthode de français : 2. Paris: Hachette Livre, 2001. ISBN 9782011554475.
GIRARDET, Jacky, PÉCHEUR, Jacques. Écho: méthode de français: A2: [livre de l'éleve]. Paris: CLE International, 2010. 149 s. ISBN 978-2-09-038567-0.
GALLON, Fabienne. Extra!. 3: méthode de français. Paris: Hachette, 2002. 112 s. ISBN 2-01-155210-9.