Ve své diplomové práci se zaměřuji na význam historického vývoje pracovní výchovy, její nejvýznamnější propagátory, české a slovenské představitele. Dále se zabývám rozvojem tvůrčích dovedností v prostředí základní školy jako cílů pracovní výchovy a zároveň poukazuji na důležitost výběru vhodných organizačních forem a metod vyučování. Dalším bodem mé práce je zrealizovaný výzkum tvořivého myšlení a manuálních dovedností se stanovenými hypotézami a závěrečným vyhodnocením. Završením diplomové práce je ověřený soubor námětů, pomocí nichž si žáci osvojovali nejen praktické vědomosti, ale především rozvíjeli manuální tvůrčí dovednosti.
Annotation in English
In the diploma thesis I am focusing on the significance of historical development of practical education, its main propagators - the Czech and Slovak representatives. Furthermore, I am concerned with development of creative skills in the environment of primary school as an objective of practical education, and I am highlighting the importance of selecting appropriate organizational forms and methods of teaching. The following part of my thesis includes a research of creative thinking and manual skills, along with the determined hypotheses and final assessment. The last section of the thesis involves a comprehensive summary of topics that help the pupils to not only acquire practical knowledge, but also to develop their manual.
Keywords
neverbální tvořivost, manuální dovednost, organizační formy, metody vyučování, testování
Keywords in English
non-verbal creativity, manual skills, organizational forms, methods of teaching, testing
Length of the covering note
71 s. (72 923).
Language
CZ
Annotation
Ve své diplomové práci se zaměřuji na význam historického vývoje pracovní výchovy, její nejvýznamnější propagátory, české a slovenské představitele. Dále se zabývám rozvojem tvůrčích dovedností v prostředí základní školy jako cílů pracovní výchovy a zároveň poukazuji na důležitost výběru vhodných organizačních forem a metod vyučování. Dalším bodem mé práce je zrealizovaný výzkum tvořivého myšlení a manuálních dovedností se stanovenými hypotézami a závěrečným vyhodnocením. Završením diplomové práce je ověřený soubor námětů, pomocí nichž si žáci osvojovali nejen praktické vědomosti, ale především rozvíjeli manuální tvůrčí dovednosti.
Annotation in English
In the diploma thesis I am focusing on the significance of historical development of practical education, its main propagators - the Czech and Slovak representatives. Furthermore, I am concerned with development of creative skills in the environment of primary school as an objective of practical education, and I am highlighting the importance of selecting appropriate organizational forms and methods of teaching. The following part of my thesis includes a research of creative thinking and manual skills, along with the determined hypotheses and final assessment. The last section of the thesis involves a comprehensive summary of topics that help the pupils to not only acquire practical knowledge, but also to develop their manual.
Keywords
neverbální tvořivost, manuální dovednost, organizační formy, metody vyučování, testování
Keywords in English
non-verbal creativity, manual skills, organizational forms, methods of teaching, testing
Research Plan
Pracovní výchova v historickém kontextu
Rozvoj tvořivosti a dovednosti jako cíle pracovní výchovy
Výzkum úrovně neverbální tvořivosti a dovednosti u žáků 1. st. ZŠ
Soubor pracovních námětů pro rozvoj tvořivosti a dovednosti
Research Plan
Pracovní výchova v historickém kontextu
Rozvoj tvořivosti a dovednosti jako cíle pracovní výchovy
Výzkum úrovně neverbální tvořivosti a dovednosti u žáků 1. st. ZŠ
Soubor pracovních námětů pro rozvoj tvořivosti a dovednosti
Recommended resources
HONZÍKOVÁ, J. Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově.
Plzeň: Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005.
HONZÍKOVÁ, J., BAJTOŠ, J. Didaktika pracovní výchovy
na 1. stupni ZŠ. Plzeň: ZČU, 2004.
HONZÍKOVÁ, J. Materiály pro pracovní činnosti na 1. stupni ZŠ.
Plzeň: ZČU, 2006.
HONZÍKOVÁ, J., SOJKOVÁ, M. Tvůrčí technické dovednosti.
Plzeň: ZČU, 2014.
JANOVEC, J., HONZÍKOVÁ, J. Conceptual and Methodical Procedures
of Psychomotor Learning. In: Computer and Information Science. Canada:
Canadien Center od Science and Education. Vol. 6., No. 1, Feb. 2013.
JURČOVÁ, M. Tvorivosť v každodennom živote a vo výskume.
Bratislava: Iris, 2009.
Lokšová, I., Lokša, J. Teória a prax tvořivého vyučovania.
Prešov: ManaCon, 2001.
Recommended resources
HONZÍKOVÁ, J. Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově.
Plzeň: Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005.
HONZÍKOVÁ, J., BAJTOŠ, J. Didaktika pracovní výchovy
na 1. stupni ZŠ. Plzeň: ZČU, 2004.
HONZÍKOVÁ, J. Materiály pro pracovní činnosti na 1. stupni ZŠ.
Plzeň: ZČU, 2006.
HONZÍKOVÁ, J., SOJKOVÁ, M. Tvůrčí technické dovednosti.
Plzeň: ZČU, 2014.
JANOVEC, J., HONZÍKOVÁ, J. Conceptual and Methodical Procedures
of Psychomotor Learning. In: Computer and Information Science. Canada:
Canadien Center od Science and Education. Vol. 6., No. 1, Feb. 2013.
JURČOVÁ, M. Tvorivosť v každodennom živote a vo výskume.
Bratislava: Iris, 2009.
Lokšová, I., Lokša, J. Teória a prax tvořivého vyučovania.
Prešov: ManaCon, 2001.