Moje diplomová práce se zabývá novými náměty technické výchovy zohledňujícími
mezioborovými vztahy. Tato kvalifikační práce je zaměřená vzhledem k mé aprobaci
na druhý stupeň základní školy. Teoretická část se věnuje historii tohoto předmětu, vazbám
na rámcový vzdělávací program, společnosti RAABE, projektu WOW, vymezení
důležitých pojmů, jako je evaluace apod. V úvodu výzkumné části je probírán návrh
výzkumu a velká část této kapitoly je věnována samotným evaluacím jednotlivých námětů.
Tyto náměty byly evaluovány na 7. základní škole a mateřské škole v Plzni, kde náš
realizační tým ve složení Mgr. Jan KROTKÝ, Ph.D., Mgr. Magdalena Tošnerová a já, Bc.
Čeněk Vladař, odučil celkem 23 námětů. Nedílnou součástí jsou i průběžné výsledky
projektu WOW, včetně jeho aktuálního stavu. V závěru práce jsou zmíněna východiska
plynoucí z tohoto výzkumu, ale i celkové zhodnocení této pedagogické oblasti. Proces
vzniku mé diplomové práce byl velmi zajímavý a věřím, že pro mnohé učitele a žáky
budou náměty z projektu WOW přínosné.
Annotation in English
My diploma thesis is dealing with new suggestions of technical education with
consideration to interdisciplinary relations. Focus of my qualification work is based on my
approbation to higher classes of elementary schools. The theoretical part is dealing with
history of this subject, connections to general educational programme, RAABE company,
project WOW, specification of important terms like evaluation etc. In the introduction of
the research part the suggestion of the research is being dealt with and a large part of the
chapter is dedicated to evaluation of individual suggestions itself. These suggestions were
evaluated on the 7th elementary and nursery school in Pilsen, where our team of realization
taught 23 suggestions together. The team was consisted of Mgr. Jan KROTKÝ, Ph.D.,
Mgr. Magdalena Tošnerová and myself, Bc. Čeněk Vladař. Continuous results are an
inseparable part of the project WOW, including its current state. Solutions resulting from
this research are mentioned at the end of the work, together with an overall evaluation of
this educational field. The process of formation of my diploma work was very interesting
and I believe that suggestions from the project WOW will be contributive for many
teachers and students.
Keywords
Evaluace, WOW, Raabe
Keywords in English
Evaluation, WOW, Raabe
Length of the covering note
67 s. (86 997 znaků)
Language
CZ
Annotation
Moje diplomová práce se zabývá novými náměty technické výchovy zohledňujícími
mezioborovými vztahy. Tato kvalifikační práce je zaměřená vzhledem k mé aprobaci
na druhý stupeň základní školy. Teoretická část se věnuje historii tohoto předmětu, vazbám
na rámcový vzdělávací program, společnosti RAABE, projektu WOW, vymezení
důležitých pojmů, jako je evaluace apod. V úvodu výzkumné části je probírán návrh
výzkumu a velká část této kapitoly je věnována samotným evaluacím jednotlivých námětů.
Tyto náměty byly evaluovány na 7. základní škole a mateřské škole v Plzni, kde náš
realizační tým ve složení Mgr. Jan KROTKÝ, Ph.D., Mgr. Magdalena Tošnerová a já, Bc.
Čeněk Vladař, odučil celkem 23 námětů. Nedílnou součástí jsou i průběžné výsledky
projektu WOW, včetně jeho aktuálního stavu. V závěru práce jsou zmíněna východiska
plynoucí z tohoto výzkumu, ale i celkové zhodnocení této pedagogické oblasti. Proces
vzniku mé diplomové práce byl velmi zajímavý a věřím, že pro mnohé učitele a žáky
budou náměty z projektu WOW přínosné.
Annotation in English
My diploma thesis is dealing with new suggestions of technical education with
consideration to interdisciplinary relations. Focus of my qualification work is based on my
approbation to higher classes of elementary schools. The theoretical part is dealing with
history of this subject, connections to general educational programme, RAABE company,
project WOW, specification of important terms like evaluation etc. In the introduction of
the research part the suggestion of the research is being dealt with and a large part of the
chapter is dedicated to evaluation of individual suggestions itself. These suggestions were
evaluated on the 7th elementary and nursery school in Pilsen, where our team of realization
taught 23 suggestions together. The team was consisted of Mgr. Jan KROTKÝ, Ph.D.,
Mgr. Magdalena Tošnerová and myself, Bc. Čeněk Vladař. Continuous results are an
inseparable part of the project WOW, including its current state. Solutions resulting from
this research are mentioned at the end of the work, together with an overall evaluation of
this educational field. The process of formation of my diploma work was very interesting
and I believe that suggestions from the project WOW will be contributive for many
teachers and students.
Keywords
Evaluace, WOW, Raabe
Keywords in English
Evaluation, WOW, Raabe
Research Plan
1. Výuka technické výchovy na ZŠ, současný stav, specifika a trendy.
2. Materiály pro realizaci technické a konstrukční činnosti, alternativy.
3. Inovativní náměty pro výuku
4. Ověření námětů v praxi.
5. Evaluace výrobku a činnosti žáků.
Research Plan
1. Výuka technické výchovy na ZŠ, současný stav, specifika a trendy.
2. Materiály pro realizaci technické a konstrukční činnosti, alternativy.
3. Inovativní náměty pro výuku
4. Ověření námětů v praxi.
5. Evaluace výrobku a činnosti žáků.
Recommended resources
KROTKÝ, J., HONZÍKOVÁ, J. Specifika zavádění prototypingových
technologií do technických a přírodovědných předmětů
na základních školách. Časopis Technika a vzdelávanie. 2014, (2).
HONZÍKOVÁ, J. Nonverbální tvořivost v technické výchově.
1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2008. 101 s. il. + 1 CD-ROM.
ISBN 978-80-7043-714-8
PECINA, P. Tvořivost ve vzdělávání žáků. 1. vyd.
Brno: Masarykova univerzita, 2008. 99 s. il., 24 cm.
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta,
Katedra didaktických technologií. ISBN 978-80-210-4551-4
HAVELKA, M., SERAFÍN, Č. Konstrukční a elektrotechnická
stavebnice ve výuce obecně technického předmětu.
1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 170 s., il.
ISBN 80-244-0692-6.
PETTY, G. Moderní vyučování. Prahy: Portál, 2004.
ISBN 978-80-7367-427-4.
MAINZ, D., VINŠ, M. Člověk a svět práce.
Online: http://prvp.zcu.cz/
Journal of technology and Information Education
Olomouc: UPOL. Online: http://www.jtie.upol.cz/
Media4u Magazine: Hradec Králové.
Online: http://www.media4u.cz/
Recommended resources
KROTKÝ, J., HONZÍKOVÁ, J. Specifika zavádění prototypingových
technologií do technických a přírodovědných předmětů
na základních školách. Časopis Technika a vzdelávanie. 2014, (2).
HONZÍKOVÁ, J. Nonverbální tvořivost v technické výchově.
1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2008. 101 s. il. + 1 CD-ROM.
ISBN 978-80-7043-714-8
PECINA, P. Tvořivost ve vzdělávání žáků. 1. vyd.
Brno: Masarykova univerzita, 2008. 99 s. il., 24 cm.
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta,
Katedra didaktických technologií. ISBN 978-80-210-4551-4
HAVELKA, M., SERAFÍN, Č. Konstrukční a elektrotechnická
stavebnice ve výuce obecně technického předmětu.
1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 170 s., il.
ISBN 80-244-0692-6.
PETTY, G. Moderní vyučování. Prahy: Portál, 2004.
ISBN 978-80-7367-427-4.
MAINZ, D., VINŠ, M. Člověk a svět práce.
Online: http://prvp.zcu.cz/
Journal of technology and Information Education
Olomouc: UPOL. Online: http://www.jtie.upol.cz/
Media4u Magazine: Hradec Králové.
Online: http://www.media4u.cz/