Svou bakalářskou práci jsem zaměřila na využívání dětské vzdělávací literatury a to hlavně v rodině předškoláka.
Cílem práce je nastínit problematiku klesající předčtenářské gramotnosti, vysvětlit, jak je důležité dětem doma číst a objasnit problém, jak rozvíjet předškolní děti po intelektuální stránce pomocí knih.
První, teoretická část popisuje celkový vývoj předškolních dětí, základní druhy dětské literatury a také vysvětlení a popsání pojmu předčtenářská gramotnost. Dále popisuje prvky, které jsou specifické pro dětskou literaturu.
Druhá, praktická část zahrnuje výzkumné šetření, získané pomocí dotazování rodičů dětí z mateřských škol v Karlovarském kraji, orientované na využití různých druhů knih v rodině předškoláka.
Anotace v angličtině
The abstract of my thesis I focused on the use of children's educational literature, and especially in the family, where is preschool child.
The aim of the thesis is to outline the issues of declining pre- reading literacy , to explain how important it is for children to read at home, and to clarify the problem, how to develop the preschool children intellectually, using books.
First, the theoretical part describes the overall development of preschool children, basic types of children's literature and also an explanation and description of the concept of pre- fading literacy. It describes the specific elements of children's literature.
Second, the prac tical part includes the research investigation, obtained by interviewing parents of children from kindergartens in the Karlovy Vary region, oriented to the use of different types of books in the preschool age.
Klíčová slova
literatura pro děti, předškolní věk, rodiče, dětská inteligence
Klíčová slova v angličtině
literature for children, preschool children, parents, children intellectually
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Svou bakalářskou práci jsem zaměřila na využívání dětské vzdělávací literatury a to hlavně v rodině předškoláka.
Cílem práce je nastínit problematiku klesající předčtenářské gramotnosti, vysvětlit, jak je důležité dětem doma číst a objasnit problém, jak rozvíjet předškolní děti po intelektuální stránce pomocí knih.
První, teoretická část popisuje celkový vývoj předškolních dětí, základní druhy dětské literatury a také vysvětlení a popsání pojmu předčtenářská gramotnost. Dále popisuje prvky, které jsou specifické pro dětskou literaturu.
Druhá, praktická část zahrnuje výzkumné šetření, získané pomocí dotazování rodičů dětí z mateřských škol v Karlovarském kraji, orientované na využití různých druhů knih v rodině předškoláka.
Anotace v angličtině
The abstract of my thesis I focused on the use of children's educational literature, and especially in the family, where is preschool child.
The aim of the thesis is to outline the issues of declining pre- reading literacy , to explain how important it is for children to read at home, and to clarify the problem, how to develop the preschool children intellectually, using books.
First, the theoretical part describes the overall development of preschool children, basic types of children's literature and also an explanation and description of the concept of pre- fading literacy. It describes the specific elements of children's literature.
Second, the prac tical part includes the research investigation, obtained by interviewing parents of children from kindergartens in the Karlovy Vary region, oriented to the use of different types of books in the preschool age.
Klíčová slova
literatura pro děti, předškolní věk, rodiče, dětská inteligence
Klíčová slova v angličtině
literature for children, preschool children, parents, children intellectually
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá všeobecným významem knihtisku pro předškolní děti,
používání dětské literatury pedagogickými pracovníky při výchově a vzdělávání,
využití literatury pro děti v mateřských školách a předškolních zařízeních,
vysvětlí a popíše klíčové pojmy, jak je literatura zahrnuta do Rámcového
vzdělávacího programu pro předškolní výchovu.
Také z části zkoumá problematiku využívání literatury jako didaktické pomůcky.
Cílem práce je charakteristika žánrů literatury pro děti, zkoumání kvality textu
a samotné pojetí literární tvorby, která by měla pomáhat k rozvoji myšlení
u dětí předškolního věku. Kromě teoretické části má práce i svou praktickou část.
Cílem průzkumu je zjistit, jaké žánry knih pro předškolní děti v Karlovarském kraji
jsou nejoblíbenější a které jsou považovány za nejkvalitnější.
Do výzkumu se zapojí pedagogičtí pracovníci a rodiče předškolních dětí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá všeobecným významem knihtisku pro předškolní děti,
používání dětské literatury pedagogickými pracovníky při výchově a vzdělávání,
využití literatury pro děti v mateřských školách a předškolních zařízeních,
vysvětlí a popíše klíčové pojmy, jak je literatura zahrnuta do Rámcového
vzdělávacího programu pro předškolní výchovu.
Také z části zkoumá problematiku využívání literatury jako didaktické pomůcky.
Cílem práce je charakteristika žánrů literatury pro děti, zkoumání kvality textu
a samotné pojetí literární tvorby, která by měla pomáhat k rozvoji myšlení
u dětí předškolního věku. Kromě teoretické části má práce i svou praktickou část.
Cílem průzkumu je zjistit, jaké žánry knih pro předškolní děti v Karlovarském kraji
jsou nejoblíbenější a které jsou považovány za nejkvalitnější.
Do výzkumu se zapojí pedagogičtí pracovníci a rodiče předškolních dětí.
Seznam doporučené literatury
ADAMS, Marilyn, Jager. Beginning king and Learning About Print. 1. vyd. Bradford: Bradford Books, 2010. ISBN 0262010766
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 8024708701
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav Pedagogický, 2004.
FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBIOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-323-9.
Seznam doporučené literatury
ADAMS, Marilyn, Jager. Beginning king and Learning About Print. 1. vyd. Bradford: Bradford Books, 2010. ISBN 0262010766
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 8024708701
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav Pedagogický, 2004.
FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBIOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-323-9.