Diplomová práce se zabývá zlomky v učivu 1. stupně základní školy. V teoretické části jsou rozpracována témata vztahující se k teorii tohoto tematického celku vymezení pojmu zlomek, jeho původ, definici, možnosti vyjádření i obsah učiva. Pozornost je věnována charakteristice žáka 4. ročníku se zaměřením na jeho myšlení a různým přístupům k výuce zlomků, především metodě prof. RNDr. Milana Hejného, CSc. V praktické části je pomocí didaktického testu porovnána úroveň znalostí a dovedností žáků vyučovaných dle daných přístupů.
Anotace v angličtině
The thesis is concerned with fractions in primary school curriculum. The theoretical part of the thesis elaborates topics related to the theory of fractions; as it delimits the term, its origin, definition, possibilities of application and teaching content. The attention is devoted to characteristics of a 4th grade pupil and focuses on his/her thinking and also on various strategies to teaching fractions, especially to a method developed by prof. RNDr. Milan Hejný, CSc. The practical part of the thesis uses a didactic test to compare knowledge levels and proficiency of pupils taught in compliance with these methods.
Rational number, fraction, characteristics of a pupil, conception of education, experimental examination, didactic test.
Rozsah průvodní práce
88 s. (94 652 znaků), VI. s
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zlomky v učivu 1. stupně základní školy. V teoretické části jsou rozpracována témata vztahující se k teorii tohoto tematického celku vymezení pojmu zlomek, jeho původ, definici, možnosti vyjádření i obsah učiva. Pozornost je věnována charakteristice žáka 4. ročníku se zaměřením na jeho myšlení a různým přístupům k výuce zlomků, především metodě prof. RNDr. Milana Hejného, CSc. V praktické části je pomocí didaktického testu porovnána úroveň znalostí a dovedností žáků vyučovaných dle daných přístupů.
Anotace v angličtině
The thesis is concerned with fractions in primary school curriculum. The theoretical part of the thesis elaborates topics related to the theory of fractions; as it delimits the term, its origin, definition, possibilities of application and teaching content. The attention is devoted to characteristics of a 4th grade pupil and focuses on his/her thinking and also on various strategies to teaching fractions, especially to a method developed by prof. RNDr. Milan Hejný, CSc. The practical part of the thesis uses a didactic test to compare knowledge levels and proficiency of pupils taught in compliance with these methods.
Rational number, fraction, characteristics of a pupil, conception of education, experimental examination, didactic test.
Zásady pro vypracování
V teoretické části vymezit pojem zlomky, charakterizovat žáka 4. ročníku ZŠ se zaměřením
na jeho myšlení, představit různé metody zavádění zlomků.
Připravit sadu příkladů podle metod, které budou po dobu experimentu
žákům předkládány. Zpracovat test se zlomky, který bude žákům zadán
před začátkem průzkumu a na jeho konci. V ideálním případě vybrat srovnávací
skupinu, třídu téhož ročníku, kde zlomky budou zaváděny podle jiné metody.
Metodami pedagogicko-psychologického výzkumu vysledovat případné změny,
posuny žáků především v kognitivní oblasti. Ty pak v závěru formulovat,
popř. vyjádřit doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
V teoretické části vymezit pojem zlomky, charakterizovat žáka 4. ročníku ZŠ se zaměřením
na jeho myšlení, představit různé metody zavádění zlomků.
Připravit sadu příkladů podle metod, které budou po dobu experimentu
žákům předkládány. Zpracovat test se zlomky, který bude žákům zadán
před začátkem průzkumu a na jeho konci. V ideálním případě vybrat srovnávací
skupinu, třídu téhož ročníku, kde zlomky budou zaváděny podle jiné metody.
Metodami pedagogicko-psychologického výzkumu vysledovat případné změny,
posuny žáků především v kognitivní oblasti. Ty pak v závěru formulovat,
popř. vyjádřit doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BALADA, František. Z dějin elementární matematiky. Vyd. 1.
Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1959. 238 s.
DRÁBEK, Jaroslav; VIKTORA, Václav. Základy elementární
aritmetiky: pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd.
Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 223 s.
HEJNÝ, Milan; NOVOTNÁ, Jarmila; STEHLÍKOVÁ, Naďa. Dvacet pět
kapitol z didaktiky matematiky.
Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004.
ISBN 80729018932.
ODVÁRKO, Oldřich; KADLEČEK, Jiří. Přehled matematiky
pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd.
Praha: Prometheus, 2004. 270 s. ISBN 8071962767.
STRUIK, Dirk Jan. Dějiny matematiky. 1. vyd.
Praha: Orbis, 1963. 250 s.
HEJNÝ, Milan. Matematika: pro 4. ročník základní školy. 1. vyd.
Plzeň: Fraus, 2010. 4 sv. ISBN 978-80-7238-940-7.
BLAŽKOVÁ, Růžena; MATOUŠKOVÁ, Květoslava;
VAŇUROVÁ, Milena. Matematika pro 4. ročník základních škol:
učebnice pro vzdělávací obor Matematika a její aplikace. Vydání druhé.
Všeň: Alter, 2015. 2 svazky. ISBN 978-80-7245-304-7.
Seznam doporučené literatury
BALADA, František. Z dějin elementární matematiky. Vyd. 1.
Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1959. 238 s.
DRÁBEK, Jaroslav; VIKTORA, Václav. Základy elementární
aritmetiky: pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd.
Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 223 s.
HEJNÝ, Milan; NOVOTNÁ, Jarmila; STEHLÍKOVÁ, Naďa. Dvacet pět
kapitol z didaktiky matematiky.
Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004.
ISBN 80729018932.
ODVÁRKO, Oldřich; KADLEČEK, Jiří. Přehled matematiky
pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd.
Praha: Prometheus, 2004. 270 s. ISBN 8071962767.
STRUIK, Dirk Jan. Dějiny matematiky. 1. vyd.
Praha: Orbis, 1963. 250 s.
HEJNÝ, Milan. Matematika: pro 4. ročník základní školy. 1. vyd.
Plzeň: Fraus, 2010. 4 sv. ISBN 978-80-7238-940-7.
BLAŽKOVÁ, Růžena; MATOUŠKOVÁ, Květoslava;
VAŇUROVÁ, Milena. Matematika pro 4. ročník základních škol:
učebnice pro vzdělávací obor Matematika a její aplikace. Vydání druhé.
Všeň: Alter, 2015. 2 svazky. ISBN 978-80-7245-304-7.