Diplomová práce pojednává o využití "Děniskynových povídek" V. Dragunského na hodinách ruštiny jako cizího jazyka. Práce je rozdělena na tři části. První teoretická část se zabývá životopisy Viktora Dragunského a jeho dětí, dále se věnuje jeho tvorbě. Druhá čast obsahuje definici dětské literatury a všechny její funkce, dále tato část obsahuje analýzu "Děniskynových povídek" z hlediska přítomnosti výchovné funkce. Třetí část je praktická, v první její kapitole je krátká charakteristika sociokulturní kompetence, následuje prezentace analýzy, která zkoumá přítomnost sovětských reálií v "Děniskynových povídkách", druhá kapitola nastiňuje konkrétní využití povídky Dragunského ve výuce ruského jazyka.
Annotation in English
Master's thesis deals with use "Denise's stories" by V. Dragunsky for the RCT lessons.The work is divided into three parts. The first theoretical part deals with biographies of Victor Dragunsky and his children, then is description of his creation. Second chapter is devoted definition of children's literature and all her functions, then this part is devoted analysis "Denise's stories" from point view educational function. The second part is practical, in the first chapter is short characteristic of socio-cultural competence, then we present analysis which deals with presence Soviet realia in "Denise's stories", the second chapter shows specific use of story by Dragunsky in teaching of Russian language.
Keywords
životopis V. Dragunského, dílo V. Dragunského, ruština jako cizí jazyk, dětská literatura, výchovná funkce, sociokulturní kompetence, reálie SSSR, využití ve výuce ruštiny
Keywords in English
biography of Victor Dragunsky, selected works by V. Dragunsky Russian as a foreign language, children's literature, Dragunsky, educational function, socio-cultural competence, realia of the USSR, selected works in teaching
Length of the covering note
58 s.
Language
RU
Annotation
Diplomová práce pojednává o využití "Děniskynových povídek" V. Dragunského na hodinách ruštiny jako cizího jazyka. Práce je rozdělena na tři části. První teoretická část se zabývá životopisy Viktora Dragunského a jeho dětí, dále se věnuje jeho tvorbě. Druhá čast obsahuje definici dětské literatury a všechny její funkce, dále tato část obsahuje analýzu "Děniskynových povídek" z hlediska přítomnosti výchovné funkce. Třetí část je praktická, v první její kapitole je krátká charakteristika sociokulturní kompetence, následuje prezentace analýzy, která zkoumá přítomnost sovětských reálií v "Děniskynových povídkách", druhá kapitola nastiňuje konkrétní využití povídky Dragunského ve výuce ruského jazyka.
Annotation in English
Master's thesis deals with use "Denise's stories" by V. Dragunsky for the RCT lessons.The work is divided into three parts. The first theoretical part deals with biographies of Victor Dragunsky and his children, then is description of his creation. Second chapter is devoted definition of children's literature and all her functions, then this part is devoted analysis "Denise's stories" from point view educational function. The second part is practical, in the first chapter is short characteristic of socio-cultural competence, then we present analysis which deals with presence Soviet realia in "Denise's stories", the second chapter shows specific use of story by Dragunsky in teaching of Russian language.
Keywords
životopis V. Dragunského, dílo V. Dragunského, ruština jako cizí jazyk, dětská literatura, výchovná funkce, sociokulturní kompetence, reálie SSSR, využití ve výuce ruštiny
Keywords in English
biography of Victor Dragunsky, selected works by V. Dragunsky Russian as a foreign language, children's literature, Dragunsky, educational function, socio-cultural competence, realia of the USSR, selected works in teaching
Research Plan
Studium metodické literatury na téma výchovného významu v uměleckých dílech, a také jejich využití na hodinách ruštiny jako cizího jazyka.
Seznámení se s životopisem V. Dragunského a jeho tvorbou. Určení místa "Deniskynových povídek" v řadě děl ruské dětské literatury.
Analýza "Deniskynových povídek" V. Dragunského z hlediska jejich vlivu na duchovní svět čtenáře. Zpracování pracovních hypotéz.
Systematizace materiálu z hlediska následujících otázek: význam tvorby V. Dragunského; výchovné a poznávací funkce jeho povídek; možnost využití "Deniskynových povídek", a také jejich filmových zpracování na hodinách ruštiny jako cizího jazyka.
Příprava hodiny ruštiny jako cizího jazyka pro studenty s využitím materiálu z povídek V. Dragunského.
Research Plan
Studium metodické literatury na téma výchovného významu v uměleckých dílech, a také jejich využití na hodinách ruštiny jako cizího jazyka.
Seznámení se s životopisem V. Dragunského a jeho tvorbou. Určení místa "Deniskynových povídek" v řadě děl ruské dětské literatury.
Analýza "Deniskynových povídek" V. Dragunského z hlediska jejich vlivu na duchovní svět čtenáře. Zpracování pracovních hypotéz.
Systematizace materiálu z hlediska následujících otázek: význam tvorby V. Dragunského; výchovné a poznávací funkce jeho povídek; možnost využití "Deniskynových povídek", a také jejich filmových zpracování na hodinách ruštiny jako cizího jazyka.
Příprava hodiny ruštiny jako cizího jazyka pro studenty s využitím materiálu z povídek V. Dragunského.
Recommended resources
Arzamasceva, I. N. Detskaja literatura: uchebnoe posobie / I.N. Arzamasceva, S.A. Nikolaeva. - M.: ACADEMA, 2002. - 472 s.
Vasil'eva A.N. Russkaja hudozhestvennaja literatura v inostrannoj auditorii kak predmet izuchenija i kak material pri obuchenii russkomu jazyku. M.: Russkij jazyk, 1986. 142 s.
Demidova G.N., Miloslavskaja S.K, Rimskaja-Korsakova N.N. Hudozhestvennyj tekst soderzhatel'naja osnova rechevyh tem i situacij // Russkij jazyk za rubezhom. 1983.
Kulibina N.V. Zachem, chto i kak chitat' na uroke? SPb.: Zlatoust, 2001.
Ryzhkova T. Tajny Deniskinyh rasskazov //Nachal'naja shkola. 2014.
Recommended resources
Arzamasceva, I. N. Detskaja literatura: uchebnoe posobie / I.N. Arzamasceva, S.A. Nikolaeva. - M.: ACADEMA, 2002. - 472 s.
Vasil'eva A.N. Russkaja hudozhestvennaja literatura v inostrannoj auditorii kak predmet izuchenija i kak material pri obuchenii russkomu jazyku. M.: Russkij jazyk, 1986. 142 s.
Demidova G.N., Miloslavskaja S.K, Rimskaja-Korsakova N.N. Hudozhestvennyj tekst soderzhatel'naja osnova rechevyh tem i situacij // Russkij jazyk za rubezhom. 1983.
Kulibina N.V. Zachem, chto i kak chitat' na uroke? SPb.: Zlatoust, 2001.
Ryzhkova T. Tajny Deniskinyh rasskazov //Nachal'naja shkola. 2014.