Práce se zabývá fyzikálním rozborem literárních a filmových sci-fi ukázek. Součástí práce jsou prezentace využitelné v hodinách fyziky na středních školách. Pro účely výběru a zaměření prezentací byl proveden dotazníkový průzkum zjišťující povědomí o sci-fi filmech, seriálech a literatuře. Dále v rámci práce bylo provedeno šetření zabývající se dosavadním využitím sci-fi v učebnicích fyziky a byly popsány možnosti klasických výukových metod. V závěru práce je shrnut vliv prezentací na výkony žáků a je zde proveden průzkum pojmů science fiction a fantasy.
Anotace v angličtině
The disertation is dealing with physical analysis of literary and film sci-fi extracts. It includes presentation usable in the science lessons at secondary schools. The survey mapping awarenes of sci-fi films and literature was carried out for the purpose of choosing and focusing the presentations. Further investigation dealing with existing usage of sci-fi in science textbooks was carried out and there were described classical ways of educational methods. In the conclusion of the disertation the effect of the presentations on the students' results is summarised and survey on terms of science fiction and fantasy is carried out.
Práce se zabývá fyzikálním rozborem literárních a filmových sci-fi ukázek. Součástí práce jsou prezentace využitelné v hodinách fyziky na středních školách. Pro účely výběru a zaměření prezentací byl proveden dotazníkový průzkum zjišťující povědomí o sci-fi filmech, seriálech a literatuře. Dále v rámci práce bylo provedeno šetření zabývající se dosavadním využitím sci-fi v učebnicích fyziky a byly popsány možnosti klasických výukových metod. V závěru práce je shrnut vliv prezentací na výkony žáků a je zde proveden průzkum pojmů science fiction a fantasy.
Anotace v angličtině
The disertation is dealing with physical analysis of literary and film sci-fi extracts. It includes presentation usable in the science lessons at secondary schools. The survey mapping awarenes of sci-fi films and literature was carried out for the purpose of choosing and focusing the presentations. Further investigation dealing with existing usage of sci-fi in science textbooks was carried out and there were described classical ways of educational methods. In the conclusion of the disertation the effect of the presentations on the students' results is summarised and survey on terms of science fiction and fantasy is carried out.