Diplomová práce pojednává o problematice plurality metod na středních školách v plzeňském regionu. Nejen, že představuje různorodou škálu klasických a alternativních metod, ale soustředí se hlavně na jejich využití v praxi s ohledem právě na již zmíněný pojem pluralitu metod. Pro tento průzkum byl využit dotazník, který byl rozeslán učitelům němčiny na středních školách v plzeňském regionu. Tento je dále analyzován a poznatky aplikovány v další části práci návrhy na zlepšení výuky. Aby bylo z čeho čerpat, tak byly provedeny hospitace na různých typech škol a pro tyto hospitace navrženy aktivity, které zohledňují především zmiňovanou pluralitu metod a doplňují hodiny o to, co postrádají. Tyto návrhy mají posloužit jako inspirace učitelům. Velikou výhodou je, že mnohé představené aktivity byly již otestované a tedy reálně opravdu použitelné.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of plurality of methods in high schools in the Pilsen region. It not only introduces a large variety of classic and alternative methods, it also focuses on their utilization in teaching practice with regard to the previously mentioned concept of plurality of methods. For this research, questionnaires were used that were sent to German teachers in high schools in the Pilsen region. The questionnaires were then further analyzed and the findings were applied in another part of the thesis suggestions for improvements in teaching. To ensure more information for the thesis, several visits were paid to various types of schools and during these visits, activities that involved primarily the plurality of methods were performed. The suggestions should serve as an inspiration to teachers. A great advantage is that many of the introduced activities were already tested and are therefore truly usable.
Klíčová slova
FSU, DaF vyučování, metody, pluralita metod, výzkum, návrhy pro výuku
Klíčová slova v angličtině
Plurality of methods, classic and alternative methods, analysis, suggestions for teaching, German as a foreign language
Rozsah průvodní práce
77s. (124 817 zn.)+29s. příloh
Jazyk
NE
Anotace
Diplomová práce pojednává o problematice plurality metod na středních školách v plzeňském regionu. Nejen, že představuje různorodou škálu klasických a alternativních metod, ale soustředí se hlavně na jejich využití v praxi s ohledem právě na již zmíněný pojem pluralitu metod. Pro tento průzkum byl využit dotazník, který byl rozeslán učitelům němčiny na středních školách v plzeňském regionu. Tento je dále analyzován a poznatky aplikovány v další části práci návrhy na zlepšení výuky. Aby bylo z čeho čerpat, tak byly provedeny hospitace na různých typech škol a pro tyto hospitace navrženy aktivity, které zohledňují především zmiňovanou pluralitu metod a doplňují hodiny o to, co postrádají. Tyto návrhy mají posloužit jako inspirace učitelům. Velikou výhodou je, že mnohé představené aktivity byly již otestované a tedy reálně opravdu použitelné.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of plurality of methods in high schools in the Pilsen region. It not only introduces a large variety of classic and alternative methods, it also focuses on their utilization in teaching practice with regard to the previously mentioned concept of plurality of methods. For this research, questionnaires were used that were sent to German teachers in high schools in the Pilsen region. The questionnaires were then further analyzed and the findings were applied in another part of the thesis suggestions for improvements in teaching. To ensure more information for the thesis, several visits were paid to various types of schools and during these visits, activities that involved primarily the plurality of methods were performed. The suggestions should serve as an inspiration to teachers. A great advantage is that many of the introduced activities were already tested and are therefore truly usable.
Klíčová slova
FSU, DaF vyučování, metody, pluralita metod, výzkum, návrhy pro výuku
Klíčová slova v angličtině
Plurality of methods, classic and alternative methods, analysis, suggestions for teaching, German as a foreign language
Zásady pro vypracování
Studentka shromáždí a nastuduje odbornou literaturu, která poslouží jako výchozí materiál pro diplomovou práci.
Cílem teoretické části je vysvětlit základní pojmy týkající se dané problematiky (DaF- vyučování, tendence současného DaF vyučování, vyučovací metody, pluralita, její výhody či nevýhody), dále pak formulace hypotéz a cílů pro praktickou část práce. Cílem praktické části je zmapování aktuální situace na různých typech SŠ v Plzeňském regionu, následná analýza, tvorba ukázkového didaktického materiálu s konkrétními návrhy (aktivitami) na případné zlepšení situace.
Zásady pro vypracování
Studentka shromáždí a nastuduje odbornou literaturu, která poslouží jako výchozí materiál pro diplomovou práci.
Cílem teoretické části je vysvětlit základní pojmy týkající se dané problematiky (DaF- vyučování, tendence současného DaF vyučování, vyučovací metody, pluralita, její výhody či nevýhody), dále pak formulace hypotéz a cílů pro praktickou část práce. Cílem praktické části je zmapování aktuální situace na různých typech SŠ v Plzeňském regionu, následná analýza, tvorba ukázkového didaktického materiálu s konkrétními návrhy (aktivitami) na případné zlepšení situace.
Seznam doporučené literatury
Henrici, G.;Riemer, C., u.a.:Einführung in die Didaktik des Unterrichts: Deutsch als Fremdsprache, Baltmannsweiler, 1996. ISNB 3-87116-797-5
JANÍKOVÁ, V.:Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache: Brno, 2000. ISBN 80-210-2344-9
SCHÄFER, S., HEINRICH, D.: Wissenschaftliches Arbeiten an deutschen Universitäten: eine Arbeitshilfe für ausländische Studierende im geistes- und gesellschaftswissenschaftlichen Bereich : mit Übungsaufgaben. München: Iudicium, c2010, 125 s. ISBN 978-3-89129-981-4.
Seznam doporučené literatury
Henrici, G.;Riemer, C., u.a.:Einführung in die Didaktik des Unterrichts: Deutsch als Fremdsprache, Baltmannsweiler, 1996. ISNB 3-87116-797-5
JANÍKOVÁ, V.:Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache: Brno, 2000. ISBN 80-210-2344-9
SCHÄFER, S., HEINRICH, D.: Wissenschaftliches Arbeiten an deutschen Universitäten: eine Arbeitshilfe für ausländische Studierende im geistes- und gesellschaftswissenschaftlichen Bereich : mit Übungsaufgaben. München: Iudicium, c2010, 125 s. ISBN 978-3-89129-981-4.