Bakalářská práce se věnuje problematice vývoje emocí a emočních projevů dětí v mateřské škole. V teoretické části je popsána obecná charakteristika emocí, jejich vývoj, funkce a regulace. Dále je uvedeno rozdělení emocí a krátká charakteristika základních emocí radost, strach, smutek a hněv. Další část se věnuje předškolnímu období, jeho významu, vývoji důležitých psychických procesů. V závěru této části je popsán emoční vývoj a podpora jeho rozvoje. Praktická část bakalářské práce
se věnuje realizaci vlastního programu na podporu emocí a emočních projevů u dětí předškolního období.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the issue of development of emotions and emotional expressions of children at nursery school. The theoretical part describes the general characteristics of emotions, their development, function and regulation. Below there is a division of emotions and a brief description of basic emotions joy, fear, sadness and anger. Next part deals with the preschool period and its significance, and with the development of important psychological processes. At the end of this section there is a description of the emotional development and the support of its development. The practical part is devoted to putting into practice its own program to support emotions and emotional expressions of children in preschool age.
Bakalářská práce se věnuje problematice vývoje emocí a emočních projevů dětí v mateřské škole. V teoretické části je popsána obecná charakteristika emocí, jejich vývoj, funkce a regulace. Dále je uvedeno rozdělení emocí a krátká charakteristika základních emocí radost, strach, smutek a hněv. Další část se věnuje předškolnímu období, jeho významu, vývoji důležitých psychických procesů. V závěru této části je popsán emoční vývoj a podpora jeho rozvoje. Praktická část bakalářské práce
se věnuje realizaci vlastního programu na podporu emocí a emočních projevů u dětí předškolního období.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the issue of development of emotions and emotional expressions of children at nursery school. The theoretical part describes the general characteristics of emotions, their development, function and regulation. Below there is a division of emotions and a brief description of basic emotions joy, fear, sadness and anger. Next part deals with the preschool period and its significance, and with the development of important psychological processes. At the end of this section there is a description of the emotional development and the support of its development. The practical part is devoted to putting into practice its own program to support emotions and emotional expressions of children in preschool age.
Sběr a četba odborné literatury v oblasti vývojové etapy předškolního věku
Příprava výzkumu - kvalitativní šetření, pozorování, kazuistika, projektivní techniky (kresba)
Sběr a analýza dat
Interpretace výsledků výzkumu
Tvorba finální podoby bakalářské práce
Research Plan
Sběr a četba odborné literatury v oblasti vývojové etapy předškolního věku
Příprava výzkumu - kvalitativní šetření, pozorování, kazuistika, projektivní techniky (kresba)
Sběr a analýza dat
Interpretace výsledků výzkumu
Tvorba finální podoby bakalářské práce
Recommended resources
ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce: učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 1. vyd. Brno: Edika, 2013, 144 s. ISBN 978-80-266-0361-0.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-628-5.
HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 160 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1424-8.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
PFEFFER, Simone. Rozvíjíme emoce dětí: praktická příručka pro mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 112 s. ISBN 80-7178-764-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Recommended resources
ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce: učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 1. vyd. Brno: Edika, 2013, 144 s. ISBN 978-80-266-0361-0.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-628-5.
HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 160 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1424-8.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
PFEFFER, Simone. Rozvíjíme emoce dětí: praktická příručka pro mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 112 s. ISBN 80-7178-764-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.