Bakalářská práce se zabývá poruchami autistického spektra u pubescentů. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. První kapitola charakterizuje problematiku autismu, jeho etiologii a historický vývoj. Druhá kapitola se věnuje autistické triádě. Konkrétně se jedná o problematiku odlišností v komunikaci, sociální interakci a představivosti. Jsou zde rozebrány i nespecifické variabilní rysy autistů. Další kapitoly uvádějí klasifikaci poruch autistického spektra a popis vývoje jedince s autismem. Praktická část zahrnuje čtyři kazuistiky pubescentních chlapců, kteří trpí dětským autismem. Výzkum probíhal ve speciální škole a kazuistiky byly zpracovány pomocí pozorování, rozhovoru a analýzy dokumentů. Tato část se snaží charakterizovat a porovnat autistické projevy a dovednosti respondentů.
Annotation in English
The bachelor work deals with the autistic spectrum disorders in adolescence. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The first chapter describes the problem of autism, its etiology and historical development. The second chapter deals with the autistic triad, in particular the problem with communication, social interaction and imagination. It also contains analysis of nonspecific variable features of the autistic individual. The following chapters introduce the classification of the autistic spectrum disorders and a description of the development of the person with autism. The research was conducted in the special school and processing of the casuistry was based on observation, interviews and document analysis. The aim of this part was to describe and compare autism symptoms and the skills of the respondents.
autism, infantile autism, atypical autism, Asperger syndrome, Rett syndrome, characteristic symptoms, nonspecific variable symptoms, causes of autism, PAS, case study
Length of the covering note
50 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá poruchami autistického spektra u pubescentů. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. První kapitola charakterizuje problematiku autismu, jeho etiologii a historický vývoj. Druhá kapitola se věnuje autistické triádě. Konkrétně se jedná o problematiku odlišností v komunikaci, sociální interakci a představivosti. Jsou zde rozebrány i nespecifické variabilní rysy autistů. Další kapitoly uvádějí klasifikaci poruch autistického spektra a popis vývoje jedince s autismem. Praktická část zahrnuje čtyři kazuistiky pubescentních chlapců, kteří trpí dětským autismem. Výzkum probíhal ve speciální škole a kazuistiky byly zpracovány pomocí pozorování, rozhovoru a analýzy dokumentů. Tato část se snaží charakterizovat a porovnat autistické projevy a dovednosti respondentů.
Annotation in English
The bachelor work deals with the autistic spectrum disorders in adolescence. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The first chapter describes the problem of autism, its etiology and historical development. The second chapter deals with the autistic triad, in particular the problem with communication, social interaction and imagination. It also contains analysis of nonspecific variable features of the autistic individual. The following chapters introduce the classification of the autistic spectrum disorders and a description of the development of the person with autism. The research was conducted in the special school and processing of the casuistry was based on observation, interviews and document analysis. The aim of this part was to describe and compare autism symptoms and the skills of the respondents.
autism, infantile autism, atypical autism, Asperger syndrome, Rett syndrome, characteristic symptoms, nonspecific variable symptoms, causes of autism, PAS, case study
Research Plan
Výběr problematiky v rámci tématu - autismus
Analýza dostupné literatury
Zpracování teoretického konceptu práce
Výzkum v terénu autističtí jedinci v ZŠ speciální DČCE Merklín
Zpracování výsledků a dokončení praktické části
Dokončení bakalářské práce včetně doporučení pro praxi
Research Plan
Výběr problematiky v rámci tématu - autismus
Analýza dostupné literatury
Zpracování teoretického konceptu práce
Výzkum v terénu autističtí jedinci v ZŠ speciální DČCE Merklín
Zpracování výsledků a dokončení praktické části
Dokončení bakalářské práce včetně doporučení pro praxi
Recommended resources
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. 188 s. ISBN 978-80-7290-383-2.
VERMEULEN, Peter. Autistické myšlení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 130 s. Psyché. ISBN 80-247-1600-3.
NOVOTNÁ, Lenka, HŘÍCHOVÁ, Miloslava a MIŇHOVÁ, Jana. Vývojová psychologie. 4. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2012. 82 s. ISBN 978-80-261-0115-4.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005. 472 s. ISBN 80-200-1387-3.
Recommended resources
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. 188 s. ISBN 978-80-7290-383-2.
VERMEULEN, Peter. Autistické myšlení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 130 s. Psyché. ISBN 80-247-1600-3.
NOVOTNÁ, Lenka, HŘÍCHOVÁ, Miloslava a MIŇHOVÁ, Jana. Vývojová psychologie. 4. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2012. 82 s. ISBN 978-80-261-0115-4.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005. 472 s. ISBN 80-200-1387-3.