Bakalářská práce se zabývá problematikou komunikace mezi učiteli mateřské školy a rodiči dětí, které mateřskou školu navštěvují. V teoretické části je uvedena struktura komunikačního procesu, jeho složky a možná úskalí v sociální percepci a chyby v přenosu informací. Dále je zde popsána komunikace verbální a neverbální. Práce se též věnuje vztahu rodiny a školy a z toho vyplývajícímu vztahu mezi učitelem a rodičem.
V praktické části se bakalářská práce věnuje výzkumu, provedeného formou anonymního dotazníkového šetření. Výsledky jsou zde podrobně zpracovány formou tabulek a grafů. V závěru práce jsou uvedena doporučení pro zlepšení komunikace.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with communication between kindergarten teachers and parents of children attending the kindergarten. In the theoretical part, there is presented the structure of communication process, its components and possible difficulties in social perception and failures in transmission of information. The verbal and nonverbal communication is herein also described. The thesis further discusses the relationship between the family and school, and resulting relationship between the teacher and parent.
In the practical part, the bachelor thesis focuses on the research realised using an anonymous survey. The results are processed in detail in tables and graphs.
The conclusion of the thesis involves recommendations for improvement of communication.
Keywords
Efektivní komunikace, sociální percepce, mateřská škola, učitel, rodič, rodina, dítě.
Keywords in English
Effective communication, social perception, kindergarten, teacher, parent, famyli, child.
Length of the covering note
65 s. (87 644), 22 s.příloh
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá problematikou komunikace mezi učiteli mateřské školy a rodiči dětí, které mateřskou školu navštěvují. V teoretické části je uvedena struktura komunikačního procesu, jeho složky a možná úskalí v sociální percepci a chyby v přenosu informací. Dále je zde popsána komunikace verbální a neverbální. Práce se též věnuje vztahu rodiny a školy a z toho vyplývajícímu vztahu mezi učitelem a rodičem.
V praktické části se bakalářská práce věnuje výzkumu, provedeného formou anonymního dotazníkového šetření. Výsledky jsou zde podrobně zpracovány formou tabulek a grafů. V závěru práce jsou uvedena doporučení pro zlepšení komunikace.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with communication between kindergarten teachers and parents of children attending the kindergarten. In the theoretical part, there is presented the structure of communication process, its components and possible difficulties in social perception and failures in transmission of information. The verbal and nonverbal communication is herein also described. The thesis further discusses the relationship between the family and school, and resulting relationship between the teacher and parent.
In the practical part, the bachelor thesis focuses on the research realised using an anonymous survey. The results are processed in detail in tables and graphs.
The conclusion of the thesis involves recommendations for improvement of communication.
Keywords
Efektivní komunikace, sociální percepce, mateřská škola, učitel, rodič, rodina, dítě.
Keywords in English
Effective communication, social perception, kindergarten, teacher, parent, famyli, child.
Research Plan
Zpracování projektu bakalářské práce
Sběr a analýza odborné literatury
Příprava designu výzkumu, triangulace metod - dotazník vlastní konstrukce, rozhovor
Sběr a interpretace získaných dat
Závěry a doporučení pro praxi
Finální zpracování BP
Research Plan
Zpracování projektu bakalářské práce
Sběr a analýza odborné literatury
Příprava designu výzkumu, triangulace metod - dotazník vlastní konstrukce, rozhovor
Sběr a interpretace získaných dat
Závěry a doporučení pro praxi
Finální zpracování BP
Recommended resources
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. 1. vydání. Praha: Portál, 2001, 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
ELLIOTTOVÁ, Michele. Jak ochránit své dítě. 1. vydání. Praha: Portál, 1995, 173 s. ISBN-80-7178-034-0.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 3. vydání. Praha : Grada Publishing, s. r. o., 1998, 344 s. ISBN 80-7169-195-X.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 1. vydání. Praha : Portál, 2001, 173 s. ISBN80-7178-559-8.