Předmětem diplomové práce je tvorba souboru tří učebních úloh výtvarné řady. Námětově čerpají učební úlohy z oblasti techniky patchworku a jejího umělecko řemeslného využití. Navržené učební úlohy autorka sama realizuje, aby získala náhled na jejich konceptualizaci a demonstrovala zpětnovazební funkci reflexe autorské tvůrčí aktivity ve vztahu k didaktické transformaci. Písemná část práce obsahuje stylově historický rozbor fenoménu patchwork, autorskou reflexi vlastní tvorby, didaktickou analýzu navržených a zrealizovaných učebních úloh s oporou v reflektivních bilancích výuky a ve fotodokumentaci žákovské tvorby. Cílem práce je přispět k obohacení a zkvalitnění práce učitelů výtvarné výchovy při přípravě učebních úloh využívajících zvolenou techniku tvorby a demonstrovat reflektivní přístup k vlastní pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The subject of this diploma thesis is a creation of a set of three educational assignments for an artistic series. In terms of topics, these educational assignments are based on the "patchwork" technique and its artistic and artisanal use. The proposed educational assignments are implemented by the author herself in order to gain a perspective on its conceptualization and to demonstrate the feedback function of the reflection of the author's own creative activity in relation to the didactic transformation. The written part of the thesis contains an artistic and historical analysis of the patchwork phenomena, the author's own reflection on her own creations, a didactic analysis of the proposed and realized educational assignments based on the reflective evaluations received and on the photographic documentation of the school pupils' own creations. The aim of this thesis is to contribute to enrichment and improvement of the work of art education teachers in their efforts to prepare the educational assignments using the chosen artistic technique and also to demonstrate a reflective approach to the author's own teaching practice.
patchwork - quilt - application - fine art - education - cloth
Rozsah průvodní práce
94
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce je tvorba souboru tří učebních úloh výtvarné řady. Námětově čerpají učební úlohy z oblasti techniky patchworku a jejího umělecko řemeslného využití. Navržené učební úlohy autorka sama realizuje, aby získala náhled na jejich konceptualizaci a demonstrovala zpětnovazební funkci reflexe autorské tvůrčí aktivity ve vztahu k didaktické transformaci. Písemná část práce obsahuje stylově historický rozbor fenoménu patchwork, autorskou reflexi vlastní tvorby, didaktickou analýzu navržených a zrealizovaných učebních úloh s oporou v reflektivních bilancích výuky a ve fotodokumentaci žákovské tvorby. Cílem práce je přispět k obohacení a zkvalitnění práce učitelů výtvarné výchovy při přípravě učebních úloh využívajících zvolenou techniku tvorby a demonstrovat reflektivní přístup k vlastní pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The subject of this diploma thesis is a creation of a set of three educational assignments for an artistic series. In terms of topics, these educational assignments are based on the "patchwork" technique and its artistic and artisanal use. The proposed educational assignments are implemented by the author herself in order to gain a perspective on its conceptualization and to demonstrate the feedback function of the reflection of the author's own creative activity in relation to the didactic transformation. The written part of the thesis contains an artistic and historical analysis of the patchwork phenomena, the author's own reflection on her own creations, a didactic analysis of the proposed and realized educational assignments based on the reflective evaluations received and on the photographic documentation of the school pupils' own creations. The aim of this thesis is to contribute to enrichment and improvement of the work of art education teachers in their efforts to prepare the educational assignments using the chosen artistic technique and also to demonstrate a reflective approach to the author's own teaching practice.
patchwork - quilt - application - fine art - education - cloth
Zásady pro vypracování
Předmětem diplomové práce je tvorba souboru tří učebních úloh (výtvarné řady). Námětově budou učební úlohy čerpat z oblasti techniky patchworku a jejího umělecko řemeslného využití. Navržené učební úlohy autorka sama zrealizuje, aby získala náhled na jejich konceptualizaci a demonstrovala zpětnovazební funkci reflexe autorské tvůrčí aktivity ve vztahu k didaktické transformaci.
Písemná část práce bude obsahovat stylově historický rozbor fenoménu patchwork, autorskou reflexi vlastní tvorby, didaktickou analýzu navržených a zrealizovaných učebních úloh s oporou v reflektivních bilancích výuky a ve fotodokumentaci žákovské tvorby.
Cílem práce je přispět k obohacení a zkvalitnění práce učitelů výtvarné výchovy při přípravě učebních úloh využívajících zvolenou techniku tvorby a demonstrovat reflektivní přístup k vlastní pedagogické praxi.
Zásady pro vypracování
Předmětem diplomové práce je tvorba souboru tří učebních úloh (výtvarné řady). Námětově budou učební úlohy čerpat z oblasti techniky patchworku a jejího umělecko řemeslného využití. Navržené učební úlohy autorka sama zrealizuje, aby získala náhled na jejich konceptualizaci a demonstrovala zpětnovazební funkci reflexe autorské tvůrčí aktivity ve vztahu k didaktické transformaci.
Písemná část práce bude obsahovat stylově historický rozbor fenoménu patchwork, autorskou reflexi vlastní tvorby, didaktickou analýzu navržených a zrealizovaných učebních úloh s oporou v reflektivních bilancích výuky a ve fotodokumentaci žákovské tvorby.
Cílem práce je přispět k obohacení a zkvalitnění práce učitelů výtvarné výchovy při přípravě učebních úloh využívajících zvolenou techniku tvorby a demonstrovat reflektivní přístup k vlastní pedagogické praxi.
Seznam doporučené literatury
GASPARINI, M. Patchwork bez jehly. Brno, 2006. ISBN: 80-251-1279-9.
LUKAVSKÝ, J., SLAVÍK, J. Kvalita tvořivých úloh ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, 2013, roč. 53, č. 1. ISBN: 1210-3691.
LUKAVSKÝ, J. Konceptová analýza aranžmá výtvarných úkolů na 1. stupni ZŠ. In Vizuální gramotnost. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2010. s. 146-159. ISBN: 978-80-7290-487-7.
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 2. díl. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2004. 306 s. ISBN: 80-7290-130-3.
SUDOVÁ, K. Patchwork. Praha, 2009. ISBN: 978-80-247-2650-2.
ZENKLOVÁ, M. Patchwork aneb záplatování všemi směry. Praha, 2008. ISBN: 978-80-7207-704-5.
Seznam doporučené literatury
GASPARINI, M. Patchwork bez jehly. Brno, 2006. ISBN: 80-251-1279-9.
LUKAVSKÝ, J., SLAVÍK, J. Kvalita tvořivých úloh ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, 2013, roč. 53, č. 1. ISBN: 1210-3691.
LUKAVSKÝ, J. Konceptová analýza aranžmá výtvarných úkolů na 1. stupni ZŠ. In Vizuální gramotnost. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2010. s. 146-159. ISBN: 978-80-7290-487-7.
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 2. díl. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2004. 306 s. ISBN: 80-7290-130-3.
SUDOVÁ, K. Patchwork. Praha, 2009. ISBN: 978-80-247-2650-2.
ZENKLOVÁ, M. Patchwork aneb záplatování všemi směry. Praha, 2008. ISBN: 978-80-7207-704-5.