Tato práce je zaměřená na psaní diktátů na 1. stupni základní školy. V teoretické části pojednává jak o pravopisu všeobecně, tak o diktátu samotném, o jeho typech, funkci, technice diktování atd. Závěrem je zmíněna specifická poruchu učení, která je s pravopisem spojená, tedy dysortografie. Jsou zde vymezeny její projevy a základy reedukační péče. Praktická část obsahuje analýzy diktátů jednotlivých učebnicových řad, analýzy různých typů speciálních příruček na diktáty a zakončena je popisem a interpretací výzkumu zaměřeného na psaní diktátů. Cílem práce bylo získat přehled v oblasti psaní diktátů, najít různé možnosti, jak diktáty zadávat, zohlednit přitom motivační složku a zmapovat přístup žáků k psaní diktátů.
Annotation in English
This thesis deals with writing dictations in primary schools. In the theoretical part, there is generally described spelling, a dictation and its types, its functions, and methods of dictating. At the end there is mentioned a specific defect of learning, which is associated with spelling and it is called a dysortography. There are defined its signs and bases of the re-educative care. The practical part contains analysis of dictations in some textbook series, analysis of different types of handbooks especially for dictations and it ends with a description and interpretation of research focused on writing dictations. The aim of my thesis was to get an overview in the field of dictations, to find various ways of writing dictations, take into account the moti vation aspect and to map the access of students to write dictations.
Keywords
dysortografie, motivace, reedukace, specifické vývojové poruchy učení
Keywords in English
dysortographia, motivation, remedy, specific learning disability
Length of the covering note
69
Language
CZ
Annotation
Tato práce je zaměřená na psaní diktátů na 1. stupni základní školy. V teoretické části pojednává jak o pravopisu všeobecně, tak o diktátu samotném, o jeho typech, funkci, technice diktování atd. Závěrem je zmíněna specifická poruchu učení, která je s pravopisem spojená, tedy dysortografie. Jsou zde vymezeny její projevy a základy reedukační péče. Praktická část obsahuje analýzy diktátů jednotlivých učebnicových řad, analýzy různých typů speciálních příruček na diktáty a zakončena je popisem a interpretací výzkumu zaměřeného na psaní diktátů. Cílem práce bylo získat přehled v oblasti psaní diktátů, najít různé možnosti, jak diktáty zadávat, zohlednit přitom motivační složku a zmapovat přístup žáků k psaní diktátů.
Annotation in English
This thesis deals with writing dictations in primary schools. In the theoretical part, there is generally described spelling, a dictation and its types, its functions, and methods of dictating. At the end there is mentioned a specific defect of learning, which is associated with spelling and it is called a dysortography. There are defined its signs and bases of the re-educative care. The practical part contains analysis of dictations in some textbook series, analysis of different types of handbooks especially for dictations and it ends with a description and interpretation of research focused on writing dictations. The aim of my thesis was to get an overview in the field of dictations, to find various ways of writing dictations, take into account the moti vation aspect and to map the access of students to write dictations.
Keywords
dysortografie, motivace, reedukace, specifické vývojové poruchy učení
Keywords in English
dysortographia, motivation, remedy, specific learning disability
Research Plan
1. Provést analýzu současných učebnic českého jazyka vybraných nakladatelství
z hlediska zastoupení různých typů diktátů.
2. Výzkumem ověřit úspěšnost žáků v diktátech z analyzovaných učebnic.
3. Navrhnout vlastní diktáty, akcentovat motivační aspekty.
Research Plan
1. Provést analýzu současných učebnic českého jazyka vybraných nakladatelství
z hlediska zastoupení různých typů diktátů.
2. Výzkumem ověřit úspěšnost žáků v diktátech z analyzovaných učebnic.
3. Navrhnout vlastní diktáty, akcentovat motivační aspekty.
Recommended resources
BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-4251-0.
GAVORA, Peter; JŮVA, Vladimír; HLAVATÁ, Vendula. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno : Paido, 2010. 261 s. ISBN 9788073151850.
HAUSER, Přemysl a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1991. 93 s. ISBN 8021002395.
JELÍNEK, Jaroslav. Úvod do teorie vyučování českému jazyku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 275 s.
MAŇÁK, Josef; Vlastimil ŠVEC; Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Výukové metody : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2. upravené vyd., v SPN vyd. 1. Brno : Paido, 2003, 219 s. ISBN 80-731-5039-5. 15
STYBLÍK, Vlastimil a Marie ČECHOVÁ. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 251 s. ISBN 8004224393.
SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky : počáteční fáze výuky mateřštiny. 1. Vyd. Ostrava : Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2003, 102 s. ISBN 80-704-2300-5.
SÝKORA, Miloslav a Vlastimil STYBLÍK. Učebnice : její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. 2. upravené vyd., v SPN vyd. 1. Praha : EM-Effect Praha, 1996, 75 s. ISBN 80-900-5661-X.
Elektronické zdroje:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 126 s. [cit. 2012-03-29]. Dostupné z WWW:
Recommended resources
BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-4251-0.
GAVORA, Peter; JŮVA, Vladimír; HLAVATÁ, Vendula. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno : Paido, 2010. 261 s. ISBN 9788073151850.
HAUSER, Přemysl a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1991. 93 s. ISBN 8021002395.
JELÍNEK, Jaroslav. Úvod do teorie vyučování českému jazyku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 275 s.
MAŇÁK, Josef; Vlastimil ŠVEC; Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Výukové metody : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2. upravené vyd., v SPN vyd. 1. Brno : Paido, 2003, 219 s. ISBN 80-731-5039-5. 15
STYBLÍK, Vlastimil a Marie ČECHOVÁ. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 251 s. ISBN 8004224393.
SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky : počáteční fáze výuky mateřštiny. 1. Vyd. Ostrava : Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2003, 102 s. ISBN 80-704-2300-5.
SÝKORA, Miloslav a Vlastimil STYBLÍK. Učebnice : její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. 2. upravené vyd., v SPN vyd. 1. Praha : EM-Effect Praha, 1996, 75 s. ISBN 80-900-5661-X.
Elektronické zdroje:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 126 s. [cit. 2012-03-29]. Dostupné z WWW: