Tato práce se zabývá didaktickými interpretacemi povídek E. A Poea. Je rozdělena na dvě části teoretické a část aplikační. V první teoretické části je představena poetika Poeových povídek včetně čtenářsky poučených interpretací povídek Černý kocour a Maska červené smrti. Zároveň se v této části nachází i krátké zamyšlení nad uplatněním populárních žánrů ve školní literární komunikaci. V druhé teoretické části je vysvětleno komunikativní pojetí literární výchovy se zaměřením na didaktickou interpretaci. Aplikační část poté obsahuje konkrétní návrh didaktických interpretací povídek Černý kocour a Maska červené smrti, přičemž druhá zmíněná interpretace je doplněna o autentické výstupy.
Annotation in English
This thesis deals with didactic interpretation of E. A. Poe's short stories. It is divided into two theoretical and one applicational part. Poetics of Poe's short stories including interpretations of The Black Cat and The Masque of the Red Death is included in the first theoretical part. A communicative approach in teaching literature and a theory of didactic interpretation are explained in the second theoretical part. Application part contains a particular proposal of didactic interpretations of The Black Cat and The Masque of the Red Death. The second mentioned short story is supplemented with authentic students' outputs.
Keywords
E. A. Poe, Poetika E. A. Poea, Komunikativní pojetí literární výchovy, Didaktická interpretace, Maska červené smrti, Černý kocour
Keywords in English
E. A. Poe, Poetics of E. A. Poe, Communicative approach in teaching literature, Didactic interpretation, The Masque of the Red Death, The Black Cat
Length of the covering note
50 s. (101 696 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato práce se zabývá didaktickými interpretacemi povídek E. A Poea. Je rozdělena na dvě části teoretické a část aplikační. V první teoretické části je představena poetika Poeových povídek včetně čtenářsky poučených interpretací povídek Černý kocour a Maska červené smrti. Zároveň se v této části nachází i krátké zamyšlení nad uplatněním populárních žánrů ve školní literární komunikaci. V druhé teoretické části je vysvětleno komunikativní pojetí literární výchovy se zaměřením na didaktickou interpretaci. Aplikační část poté obsahuje konkrétní návrh didaktických interpretací povídek Černý kocour a Maska červené smrti, přičemž druhá zmíněná interpretace je doplněna o autentické výstupy.
Annotation in English
This thesis deals with didactic interpretation of E. A. Poe's short stories. It is divided into two theoretical and one applicational part. Poetics of Poe's short stories including interpretations of The Black Cat and The Masque of the Red Death is included in the first theoretical part. A communicative approach in teaching literature and a theory of didactic interpretation are explained in the second theoretical part. Application part contains a particular proposal of didactic interpretations of The Black Cat and The Masque of the Red Death. The second mentioned short story is supplemented with authentic students' outputs.
Keywords
E. A. Poe, Poetika E. A. Poea, Komunikativní pojetí literární výchovy, Didaktická interpretace, Maska červené smrti, Černý kocour
Keywords in English
E. A. Poe, Poetics of E. A. Poe, Communicative approach in teaching literature, Didactic interpretation, The Masque of the Red Death, The Black Cat
Research Plan
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné tituly k tématu DP.
2. DP koncipovat na tři části. V první teoretické části charakterizovat poetiku
mysteriózních povídek E. A. Poea a zamyslet se nad jejich místem (nad uplatněním
populárních žánrů vůbec) ve školní literární komunikaci.
3. Ve druhé teoretické části představit komunikační pojetí literární výchovy na střední
škole včetně metody didaktické interpretace.
4. Ve třetí, aplikační části navrhnout kreativní didaktickou interpretaci vybrané povídky
či vybraných povídek E. A. Poea.
5. V případě odučeného metodického scénáře doplnit DP o autentické čtenářské výstupy
a jejich reflexi ve vztahu k výstupům očekávaným.
Research Plan
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné tituly k tématu DP.
2. DP koncipovat na tři části. V první teoretické části charakterizovat poetiku
mysteriózních povídek E. A. Poea a zamyslet se nad jejich místem (nad uplatněním
populárních žánrů vůbec) ve školní literární komunikaci.
3. Ve druhé teoretické části představit komunikační pojetí literární výchovy na střední
škole včetně metody didaktické interpretace.
4. Ve třetí, aplikační části navrhnout kreativní didaktickou interpretaci vybrané povídky
či vybraných povídek E. A. Poea.
5. V případě odučeného metodického scénáře doplnit DP o autentické čtenářské výstupy
a jejich reflexi ve vztahu k výstupům očekávaným.
Recommended resources
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
HNÍK, O. Didaktika literatury : výzvy oboru. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
CHUDOBA, F. Pod listnatým stromem. Praha : Jan Leichter, 1947.
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
LEŽÁKOVÁ, D., BÍNA, D. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2006. ISBN 978-80-7040-935-0.
POSLEDNÍ, P. Hledání tvaru. Současná literární kultura na gymnáziu. Hradec Králové : Gaudamus, 1999. ISBN 80-7041-435-9.
TODOROV, T. Úvod do fantastické literatury. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1676-6.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
Recommended resources
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
HNÍK, O. Didaktika literatury : výzvy oboru. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
CHUDOBA, F. Pod listnatým stromem. Praha : Jan Leichter, 1947.
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
LEŽÁKOVÁ, D., BÍNA, D. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2006. ISBN 978-80-7040-935-0.
POSLEDNÍ, P. Hledání tvaru. Současná literární kultura na gymnáziu. Hradec Králové : Gaudamus, 1999. ISBN 80-7041-435-9.
TODOROV, T. Úvod do fantastické literatury. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1676-6.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.