Tato bakalářská práce se zabývá problematikou šikany ve školním prostředí.
Zahrnuje klasifikaci druhů šikany, její důsledky a předkládá různé možnosti její prevence. Zaměřuje se rovněž na typologii potenciálních obětí a agresorů a uvádí místa či instituce, na něž se lze v případě jejího výskytu obrátit. Cílem dotazníkového šetření dětí ve věku 10-14let bylo zjistit jejich znalosti o šikaně a problémů s tím spojených. Výsledky výzkumu a informace uvedené v teoretické části lze využít při zpracovávání materiálů cílených na její prevenci.
Anotace v angličtině
The core of this bachelor's thesis is bullying at school. It classifies types of
bullying, its consequences and conveys various ideas for bullying prevention. The thesis also contains a thorough typology of potential victims and aggressors and a listing of organisation that are at disposal if anyone should be concerned with bullying. The aim of the questionnaire study in the group of children in the age 10-14 years was to their gather knowledge about bullying and relating issues. The research results presented in the theoretical part may be utilized at issuing written manuals focused on its prevention.
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou šikany ve školním prostředí.
Zahrnuje klasifikaci druhů šikany, její důsledky a předkládá různé možnosti její prevence. Zaměřuje se rovněž na typologii potenciálních obětí a agresorů a uvádí místa či instituce, na něž se lze v případě jejího výskytu obrátit. Cílem dotazníkového šetření dětí ve věku 10-14let bylo zjistit jejich znalosti o šikaně a problémů s tím spojených. Výsledky výzkumu a informace uvedené v teoretické části lze využít při zpracovávání materiálů cílených na její prevenci.
Anotace v angličtině
The core of this bachelor's thesis is bullying at school. It classifies types of
bullying, its consequences and conveys various ideas for bullying prevention. The thesis also contains a thorough typology of potential victims and aggressors and a listing of organisation that are at disposal if anyone should be concerned with bullying. The aim of the questionnaire study in the group of children in the age 10-14 years was to their gather knowledge about bullying and relating issues. The research results presented in the theoretical part may be utilized at issuing written manuals focused on its prevention.