V bakalářské práci se zabývám jednou z poruch příjmu potravy - mentální anorexií. Zjišťuji rizika vzniku mentální anorexie u nejohroženější věkové skupiny adolescentů. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části stručně popisuji historii onemocnění a dále se zaměřuji na rizikové faktory, které mohou onemocnění způsobit. Charakterizuji věkovou skupinu adolescentů. V závěru teoretické části seznamuji s možností prevence, poradenství a léčby onemocnění. V praktické části se zabývám zájmy studentů, rodinné zázemí, životní události, stravovací návyky v rodinách i ve škole, genetiku, osobností rysy respondentů. V závěru této části uvádím nejrizikovější faktory, které mohou vyvolat vznik onemocnění mentální anorexie. Svá zjištění pak porovnávám s publikovanými údaji. Domnívám se, že výsledky mého výzkumného šetření lze využít jako informační zdroj pro zájemce o danou problematiku.
Anotace v angličtině
The thesis deals with one of the eating disorders - anorexia nervosa. I examine the risk of developing anorexia nervosa in the most endangered age group of adolescents. The work is divided in two parts, theoretical and practical. The theoretical section briefly describes history of the disease and focuses on risk factors that can cause the illness. I also characterize the age group of adolescents. In the end of the theoretical part I acquaint with possibilities of prevention, counseling and treatment of anorexia nervosa. The practical part is concerned with the interests of students, their family background, life events, eating habits in families and at school, genetics and personality traits of respondents. In the end of this part. I mention the riskiest factors that may give rise to the disease of anorexia nervosa. Subsequently, I compare the findings with published data. I believe, that the results of my research can be used as a source of information for those, interested who are in the issue.
Klíčová slova
dívky, léčba, mentální anorexie, poruchy příjmu potravy, prevence, příznaky
V bakalářské práci se zabývám jednou z poruch příjmu potravy - mentální anorexií. Zjišťuji rizika vzniku mentální anorexie u nejohroženější věkové skupiny adolescentů. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části stručně popisuji historii onemocnění a dále se zaměřuji na rizikové faktory, které mohou onemocnění způsobit. Charakterizuji věkovou skupinu adolescentů. V závěru teoretické části seznamuji s možností prevence, poradenství a léčby onemocnění. V praktické části se zabývám zájmy studentů, rodinné zázemí, životní události, stravovací návyky v rodinách i ve škole, genetiku, osobností rysy respondentů. V závěru této části uvádím nejrizikovější faktory, které mohou vyvolat vznik onemocnění mentální anorexie. Svá zjištění pak porovnávám s publikovanými údaji. Domnívám se, že výsledky mého výzkumného šetření lze využít jako informační zdroj pro zájemce o danou problematiku.
Anotace v angličtině
The thesis deals with one of the eating disorders - anorexia nervosa. I examine the risk of developing anorexia nervosa in the most endangered age group of adolescents. The work is divided in two parts, theoretical and practical. The theoretical section briefly describes history of the disease and focuses on risk factors that can cause the illness. I also characterize the age group of adolescents. In the end of the theoretical part I acquaint with possibilities of prevention, counseling and treatment of anorexia nervosa. The practical part is concerned with the interests of students, their family background, life events, eating habits in families and at school, genetics and personality traits of respondents. In the end of this part. I mention the riskiest factors that may give rise to the disease of anorexia nervosa. Subsequently, I compare the findings with published data. I believe, that the results of my research can be used as a source of information for those, interested who are in the issue.
Klíčová slova
dívky, léčba, mentální anorexie, poruchy příjmu potravy, prevence, příznaky
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační formu
Minimálně tři konzultace s vedoucím bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační formu
Minimálně tři konzultace s vedoucím bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
KRCH, František David. Mentální anorexie. Praha: Portál, 2010. 264 s. ISBN 978-80-7367-807-4.
NOVÁK, Michal. Společnost, kultura a poruchy příjmu potravy. Brno: Akademické nakladatelství Cerm, 2010. 105 s. ISBN 978-80-7204-657-7.
MARÁDOVÁ, Eva. Poruchy příjmu potravy. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí o.p.s, 2007. 32 s. ISBN 978-80-86991-09-2.
HORT, Vladimír, HRDLIČKA, Michal a kolektiv. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2008. 496 s. ISBN 978-80-7367-404-5.
JAMES LOCK, Daniel Le Grange a Foreword by Gerald RUSSELL. Treatment manual for anorexia nervosa: a family-based approach. Second edition. New York: Guilford, 2013. 289 p. ISBN 14-625-0676-3.
Seznam doporučené literatury
KRCH, František David. Mentální anorexie. Praha: Portál, 2010. 264 s. ISBN 978-80-7367-807-4.
NOVÁK, Michal. Společnost, kultura a poruchy příjmu potravy. Brno: Akademické nakladatelství Cerm, 2010. 105 s. ISBN 978-80-7204-657-7.
MARÁDOVÁ, Eva. Poruchy příjmu potravy. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí o.p.s, 2007. 32 s. ISBN 978-80-86991-09-2.
HORT, Vladimír, HRDLIČKA, Michal a kolektiv. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2008. 496 s. ISBN 978-80-7367-404-5.
JAMES LOCK, Daniel Le Grange a Foreword by Gerald RUSSELL. Treatment manual for anorexia nervosa: a family-based approach. Second edition. New York: Guilford, 2013. 289 p. ISBN 14-625-0676-3.