Teoretická část diplomové práce poukazuje na hlavní úkoly hudební výchovy při rozvíjení dětí v mateřské škole, popisuje hudební činnosti, hudební představy, tvořivé schopnosti, které rozvíjí dítě a jeho dovednosti. Seznamuje nás se základními metodami prožitkového učení a poukazuje na integraci předmětů, na postavení hudební, dramatické a výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.
V praktické části navrhuji vlastní program, integrovaný tematický celek pro hudebně dramatickou a výtvarnou výchovu s prožitkovými aktivitami, využitelnými v mateřské škole, vycházejícími z cílů RVP PV. Předkládané návrhy jsou prověřeny vlastní praxí v mateřské škole a v příloze je diplomová práce obohacena o výtvarná díla dětí, jejich výrobky.
Annotation in English
The theoretical part highlights the main challenges of the music education in the development of children in a nursery school, describes the musical activities, musical imagination, creative skills that develop the child's skills. It acquaints with the basic methods of the experiential learning and highlights the integration of the objects, of the position of musical, dramatical and art education in general educational program for preschool education.
In the practical part I propose my own program, the integrated thematic unit for musical and dramatic arts with experiential activities, usable in kindergarten, based upon the objectives of RVP PV. The proposals are verified in personal practice in kindergarten and the thesis is enriched with works of children art and their products in the Appendix.
Keywords
dítě, hudební výchova, hudebně dramatické činnosti, výtvarné činnosti, mateřská škola
Keywords in English
child, music education, music and drama activities, art activities, kindergarten
Length of the covering note
78 stran (114531 znaků)
Language
CZ
Annotation
Teoretická část diplomové práce poukazuje na hlavní úkoly hudební výchovy při rozvíjení dětí v mateřské škole, popisuje hudební činnosti, hudební představy, tvořivé schopnosti, které rozvíjí dítě a jeho dovednosti. Seznamuje nás se základními metodami prožitkového učení a poukazuje na integraci předmětů, na postavení hudební, dramatické a výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.
V praktické části navrhuji vlastní program, integrovaný tematický celek pro hudebně dramatickou a výtvarnou výchovu s prožitkovými aktivitami, využitelnými v mateřské škole, vycházejícími z cílů RVP PV. Předkládané návrhy jsou prověřeny vlastní praxí v mateřské škole a v příloze je diplomová práce obohacena o výtvarná díla dětí, jejich výrobky.
Annotation in English
The theoretical part highlights the main challenges of the music education in the development of children in a nursery school, describes the musical activities, musical imagination, creative skills that develop the child's skills. It acquaints with the basic methods of the experiential learning and highlights the integration of the objects, of the position of musical, dramatical and art education in general educational program for preschool education.
In the practical part I propose my own program, the integrated thematic unit for musical and dramatic arts with experiential activities, usable in kindergarten, based upon the objectives of RVP PV. The proposals are verified in personal practice in kindergarten and the thesis is enriched with works of children art and their products in the Appendix.
Keywords
dítě, hudební výchova, hudebně dramatické činnosti, výtvarné činnosti, mateřská škola
Keywords in English
child, music education, music and drama activities, art activities, kindergarten
Research Plan
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování diplomové práce/ do srpna 2016
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce/ do října 2016
3. Zpracování jednotlivých kapitol/ do prosince 2016
4. Zpracování přílohové části/ únor 2017
5. Průběžná konzultace s vedoucím práce (říjen, prosinec, únor)
Research Plan
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování diplomové práce/ do srpna 2016
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce/ do října 2016
3. Zpracování jednotlivých kapitol/ do prosince 2016
4. Zpracování přílohové části/ únor 2017
5. Průběžná konzultace s vedoucím práce (říjen, prosinec, únor)
Recommended resources
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem 2002.
KODEJŠKA, M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha 2002.
LOKŠOVÁ, I.; LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999.
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
VALENTA J. Metody a techniky dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: GRADA, 2008.
Recommended resources
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem 2002.
KODEJŠKA, M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha 2002.
LOKŠOVÁ, I.; LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999.
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
VALENTA J. Metody a techniky dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: GRADA, 2008.