Hlavním cílem předkládané diplomové práce bylo zjistit připravenost budoucích absolventů Fakulty pedagogické ZČU na koncept inkluzivního vzdělávání. Konkrétně nám šlo o to, zjistit, zda mají základní znalosti o tomto pojmu a zda jsou připraveni na tento typ vzdělávání po absolvování studia na fakultě. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
V teoretické části jsme se zabývali vymezením stěžejných pojmů souvisejících s inkluzivním vzděláváním. Poskytli jsme charakteristiku dvou studijních oborů na Fakultě pedagogické ZČU. V praktické části jsme pomocí kvantitativního výzkumného šetření zjistili připravenost budoucích absolventů Fakulty pedagogické ZČU. Budoucí absolventi byli zároveň zvoleni jako zkoumaný vzorek. Otázky zvolené v dotazníku a rozhovoru nás dovedly k naplnění hlavního výzkumného cíle.
Annotation in English
The main aim of this thesis was to find out the readiness of the future graduates of the Faculty of Education of University of West Bohemia (UWB) to the concept of inclusive education. Specifically, we were going to find out whether they have basic knowledge about this concept and whether they are ready for this type of education after graduating from the faculty. The thesis is divided into the theoretical and practical part.
In the theoretical part, we dealt with the definition of key concepts related to inclusive education. We have provided the characteristics of two fields of study at the Faculty of Education of UWB. In the practical part, we have found the readiness of future graduates of the Faculty of Education of UWB using a mix method research. As a research sample we selected future graduates. The questions chosen in the questionnaire and interview led us to fulfilling the main research aim.
Keywords
Inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření, speciální vzdělávací potřeby, učitelství pro 1. stupeň ZŠ, učitelství pro mateřské školy, vzdělávání pedagogů
Keywords in English
Inclusive education, supportive measures, special educational needs, teaching for first grade of primary school, teacher training for nursery schools, training of teachers
Length of the covering note
54 s. (109 325)
Language
CZ
Annotation
Hlavním cílem předkládané diplomové práce bylo zjistit připravenost budoucích absolventů Fakulty pedagogické ZČU na koncept inkluzivního vzdělávání. Konkrétně nám šlo o to, zjistit, zda mají základní znalosti o tomto pojmu a zda jsou připraveni na tento typ vzdělávání po absolvování studia na fakultě. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
V teoretické části jsme se zabývali vymezením stěžejných pojmů souvisejících s inkluzivním vzděláváním. Poskytli jsme charakteristiku dvou studijních oborů na Fakultě pedagogické ZČU. V praktické části jsme pomocí kvantitativního výzkumného šetření zjistili připravenost budoucích absolventů Fakulty pedagogické ZČU. Budoucí absolventi byli zároveň zvoleni jako zkoumaný vzorek. Otázky zvolené v dotazníku a rozhovoru nás dovedly k naplnění hlavního výzkumného cíle.
Annotation in English
The main aim of this thesis was to find out the readiness of the future graduates of the Faculty of Education of University of West Bohemia (UWB) to the concept of inclusive education. Specifically, we were going to find out whether they have basic knowledge about this concept and whether they are ready for this type of education after graduating from the faculty. The thesis is divided into the theoretical and practical part.
In the theoretical part, we dealt with the definition of key concepts related to inclusive education. We have provided the characteristics of two fields of study at the Faculty of Education of UWB. In the practical part, we have found the readiness of future graduates of the Faculty of Education of UWB using a mix method research. As a research sample we selected future graduates. The questions chosen in the questionnaire and interview led us to fulfilling the main research aim.
Keywords
Inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření, speciální vzdělávací potřeby, učitelství pro 1. stupeň ZŠ, učitelství pro mateřské školy, vzdělávání pedagogů
Keywords in English
Inclusive education, supportive measures, special educational needs, teaching for first grade of primary school, teacher training for nursery schools, training of teachers
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Recommended resources
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISNB 978-80-7367-485-4.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEDOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISNB 978-80-262-0644-6.\\
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISNB 978-80-7367-679-7.\\
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe], Praha: Grada, 2010. ISNB 978-80-247-3070-7.\\
FRANIOK, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Ostrava: Ostravská univerzita, pedagogická fakulta, 2005. ISNB 80-7368-150-1.\\
Recommended resources
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISNB 978-80-7367-485-4.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEDOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISNB 978-80-262-0644-6.\\
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISNB 978-80-7367-679-7.\\
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe], Praha: Grada, 2010. ISNB 978-80-247-3070-7.\\
FRANIOK, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Ostrava: Ostravská univerzita, pedagogická fakulta, 2005. ISNB 80-7368-150-1.\\