Cílem bakalářské práce bylo sledování rozvoje dětí v MŠ v oblastech porovnávání, uspořádání a práce s celkem. Celá práce je rozdělena do tří částí teoretické, metodologické a experimentální. V teoretické části jsou podrobně charakterizovány dílčí funkce a jejich deficity, které s rozvojem předmatematických dovedností souvisí. V metodologické části jsou uvedeny cíle experimentu, použité metody, podmínky, příprava a zadání aktivit a kritéria hodnocení. Průběh výzkumu je popsán v experimentální části. Zde je také uvedena charakteristika MŠ, dětí a celkové vyhodnocení experimentu. Všechny aktivity byly vyhodnoceny podle předem stanovených kritérií. Podle vyhodnocení došla k závěru, že nejjednodušší oblastí, kterou zvládají už tříleté děti je porovnávání a naopak nejsložitější je uspořádání. Největší problém činila orientace v čase. Ta se rozvíjí u dětí téměř okolo pěti až šesti let.
Anotace v angličtině
The aim of bachelor thesis is to monitor the development of children in kindergarten in areas of comparing, arrangement and work with complex. The thesis is structured in three parts theoretical, methodological and experimental. Theoretical part describes partial functions and their deficits, which related with development of pre-mathematical skills. Methodological part describes aims of the experiment, used methods, conditions, preparation and assignement of activities and evaluation criterias. Experimental part contains research of examined pattern. It also deals with characteristic of kindergarten, children and result of the experiment. All activities had been evaluated by predetermined criterias. According to the evaluation it was the comparation which was the easiest area for three years old children. On the contrary the most dificult area was arrangement. The biggest problem was orientation in time, which is developed in five to six years children.
Klíčová slova
mateřská škola, předmatematické představy, předškolní vzdělávání, deficity dílčích funkcí
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, Pre-mathematical notions, Pre-school education, Deficits of Partial Functions
Rozsah průvodní práce
62 s., V, (79 802)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce bylo sledování rozvoje dětí v MŠ v oblastech porovnávání, uspořádání a práce s celkem. Celá práce je rozdělena do tří částí teoretické, metodologické a experimentální. V teoretické části jsou podrobně charakterizovány dílčí funkce a jejich deficity, které s rozvojem předmatematických dovedností souvisí. V metodologické části jsou uvedeny cíle experimentu, použité metody, podmínky, příprava a zadání aktivit a kritéria hodnocení. Průběh výzkumu je popsán v experimentální části. Zde je také uvedena charakteristika MŠ, dětí a celkové vyhodnocení experimentu. Všechny aktivity byly vyhodnoceny podle předem stanovených kritérií. Podle vyhodnocení došla k závěru, že nejjednodušší oblastí, kterou zvládají už tříleté děti je porovnávání a naopak nejsložitější je uspořádání. Největší problém činila orientace v čase. Ta se rozvíjí u dětí téměř okolo pěti až šesti let.
Anotace v angličtině
The aim of bachelor thesis is to monitor the development of children in kindergarten in areas of comparing, arrangement and work with complex. The thesis is structured in three parts theoretical, methodological and experimental. Theoretical part describes partial functions and their deficits, which related with development of pre-mathematical skills. Methodological part describes aims of the experiment, used methods, conditions, preparation and assignement of activities and evaluation criterias. Experimental part contains research of examined pattern. It also deals with characteristic of kindergarten, children and result of the experiment. All activities had been evaluated by predetermined criterias. According to the evaluation it was the comparation which was the easiest area for three years old children. On the contrary the most dificult area was arrangement. The biggest problem was orientation in time, which is developed in five to six years children.
Klíčová slova
mateřská škola, předmatematické představy, předškolní vzdělávání, deficity dílčích funkcí
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, Pre-mathematical notions, Pre-school education, Deficits of Partial Functions
Zásady pro vypracování
I. Teoretická část
1) Předškolní věk
a) Charakteristika předškolního vzdělávání
b) Rozvoj představ a dovedností
c) Cíle předmatematické výchovy
2) Předmatické dovednosti
a) Pojem matematika
b) Matematika dle RVP
c) Předčíselné představy, geometrické představy
3) Funkce brzdící rozvoj předmatematických představ
II. Metodologická část:
Příprava her, popis pozorované skupiny dětí
III. Experimentální část:
Realizace experimentu s dětmi - porovnání úrovně předmatematických dovedností
dvou skupin dětí.
Zásady pro vypracování
I. Teoretická část
1) Předškolní věk
a) Charakteristika předškolního vzdělávání
b) Rozvoj představ a dovedností
c) Cíle předmatematické výchovy
2) Předmatické dovednosti
a) Pojem matematika
b) Matematika dle RVP
c) Předčíselné představy, geometrické představy
3) Funkce brzdící rozvoj předmatematických představ
II. Metodologická část:
Příprava her, popis pozorované skupiny dětí
III. Experimentální část:
Realizace experimentu s dětmi - porovnání úrovně předmatematických dovedností
dvou skupin dětí.
Seznam doporučené literatury
1. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo dítě umět
před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010.
100 s. ISBN 978-802-5125-694.
2. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního
věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let.
Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011. 212 s.
ISBN 978-80-251-1829-0.
3. DIVÍŠEK, J. Metodika rozvíjení matematických představ
v mateřské škole: učebnice pro 3. ročník středních
pedagogických škol. Praha: SPN, 1987. 287 s. ISBN 14-451-87.
4. KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.
Praha: Raabe, 2010. 206 s. ISBN 978-808-6307-961.
5. SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní
vzdělávání. Praha: VÚP, 2004.
Seznam doporučené literatury
1. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo dítě umět
před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010.
100 s. ISBN 978-802-5125-694.
2. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního
věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let.
Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011. 212 s.
ISBN 978-80-251-1829-0.
3. DIVÍŠEK, J. Metodika rozvíjení matematických představ
v mateřské škole: učebnice pro 3. ročník středních
pedagogických škol. Praha: SPN, 1987. 287 s. ISBN 14-451-87.
4. KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.
Praha: Raabe, 2010. 206 s. ISBN 978-808-6307-961.
5. SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní
vzdělávání. Praha: VÚP, 2004.