Diplomová práce je věnována problematice aktuálního členění větného a jeho uplatnění v žákovských pracích. Je tvořena čtyřmi částmi. Teoretická část informuje o dosavadních jazykovědných koncepcích AČ, definuje pojmy výpověď, promluva a text v současných lingvistických disciplinách, popisuje výpověď z hlediska jejího dichotomického členění, klasifikuje činitele AČ, prostředky AČ a specifické postupy AČ. Druhá část stanovuje vybrané postupy, metody, kritéria, výchozí hypotézy a cíle práce. Třetí část provádí kvantitativní a kvalitativní analýzu žákovských prací dle stanovených kritérií v rámci AČ. V závěrečné části porovnáváme zjištěná data, snažíme se o utřídění a popis zjištěných jevů, které se nejčastěji vyskytují v žákovských pracích a nejvýrazněji ovlivňují kvalitu textů z pohledu textové syntaxe. Ověřujeme vstupní hypotézy a navrhujeme didaktická doporučení týkající se žákovské produkce textů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is called "The issue of functional sentence perspective and its applications in the pupils' work" and is divided into four parts. The theoretical part informs about existing linguistic approaches to the functional sentence perspective (FSP), defines terms as enunciation, discourse and text in actual linguistic disciplines, describes the sentence from point of view of its theme and rheme arrangement, classifies the factors of the FSP, the formative force of FSP and the special advancement of the FSP. In the second part, we state selected methods, criteria, hypotheses and aims of the work. The third part is a practical chapter of quantitative and qualitative analyses of pupils' work according to the selected criteria within the FSP. In the final part of this work, we compare results of the analyses, classify and describe the phenomena, which have the biggest incidence in the pupils' work and the major influence on the quality of texts from point of view of syntax of text. We also verify if the hypotheses stated in the second part were confirmed or not, and consider the possible reasons of ascertained phenomena in the field of pupils' production of texts.
Klíčová slova
Aktuální členění větné, funkční perspektiva výpovědi, objektivní pořad, subjektivní pořad, linearita, kontext, sémantika AČ, výpovědní dynamičnost, organizace lexémů výpovědní dynamičnosti, kvalitativní, kvantitativní analýza, žákovské práce, textová syntax, tematická posloupnost, téma, réma, výpověď, sémantické a gramatické prostředky AČ
Klíčová slova v angličtině
Functional sentence perspective, objective word order, marked word order, linear modification, context, semantic structure of FSP, communicative dynamism, dynamic semantic scales, quantitative, qualitative analyse, pupils´ work, syntax of sentence and text, thematic progressions, theme, rheme, utterance, semantic and grammatical components of FSP
Rozsah průvodní práce
94 s. (199 657 znaků), XII s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je věnována problematice aktuálního členění větného a jeho uplatnění v žákovských pracích. Je tvořena čtyřmi částmi. Teoretická část informuje o dosavadních jazykovědných koncepcích AČ, definuje pojmy výpověď, promluva a text v současných lingvistických disciplinách, popisuje výpověď z hlediska jejího dichotomického členění, klasifikuje činitele AČ, prostředky AČ a specifické postupy AČ. Druhá část stanovuje vybrané postupy, metody, kritéria, výchozí hypotézy a cíle práce. Třetí část provádí kvantitativní a kvalitativní analýzu žákovských prací dle stanovených kritérií v rámci AČ. V závěrečné části porovnáváme zjištěná data, snažíme se o utřídění a popis zjištěných jevů, které se nejčastěji vyskytují v žákovských pracích a nejvýrazněji ovlivňují kvalitu textů z pohledu textové syntaxe. Ověřujeme vstupní hypotézy a navrhujeme didaktická doporučení týkající se žákovské produkce textů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is called "The issue of functional sentence perspective and its applications in the pupils' work" and is divided into four parts. The theoretical part informs about existing linguistic approaches to the functional sentence perspective (FSP), defines terms as enunciation, discourse and text in actual linguistic disciplines, describes the sentence from point of view of its theme and rheme arrangement, classifies the factors of the FSP, the formative force of FSP and the special advancement of the FSP. In the second part, we state selected methods, criteria, hypotheses and aims of the work. The third part is a practical chapter of quantitative and qualitative analyses of pupils' work according to the selected criteria within the FSP. In the final part of this work, we compare results of the analyses, classify and describe the phenomena, which have the biggest incidence in the pupils' work and the major influence on the quality of texts from point of view of syntax of text. We also verify if the hypotheses stated in the second part were confirmed or not, and consider the possible reasons of ascertained phenomena in the field of pupils' production of texts.
Klíčová slova
Aktuální členění větné, funkční perspektiva výpovědi, objektivní pořad, subjektivní pořad, linearita, kontext, sémantika AČ, výpovědní dynamičnost, organizace lexémů výpovědní dynamičnosti, kvalitativní, kvantitativní analýza, žákovské práce, textová syntax, tematická posloupnost, téma, réma, výpověď, sémantické a gramatické prostředky AČ
Klíčová slova v angličtině
Functional sentence perspective, objective word order, marked word order, linear modification, context, semantic structure of FSP, communicative dynamism, dynamic semantic scales, quantitative, qualitative analyse, pupils´ work, syntax of sentence and text, thematic progressions, theme, rheme, utterance, semantic and grammatical components of FSP
Zásady pro vypracování
1. Podrobně prostudovat odbornou literaturu vztahující se k dané problematice.
2. Stanovit kritéria zkoumání.
3. Excerpovat dokladový jazykový materiál z žákovských slohových prací.
4. Vyhodnotit excerpovaný materiál na základě stanovených kritérií jak kvantitativně,
tak kvalitativně.
5. Charakterizovat základní typy zjištěných jevů, provést jejich popis a utřídění.
Zásady pro vypracování
1. Podrobně prostudovat odbornou literaturu vztahující se k dané problematice.
2. Stanovit kritéria zkoumání.
3. Excerpovat dokladový jazykový materiál z žákovských slohových prací.
4. Vyhodnotit excerpovaný materiál na základě stanovených kritérií jak kvantitativně,
tak kvalitativně.
5. Charakterizovat základní typy zjištěných jevů, provést jejich popis a utřídění.
Seznam doporučené literatury
GREPL, M., KARLÍK, P. Skladba spisovné češtiny. Praha, 1986.
GREPL, M., KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc, 1998.
HRBÁČEK, J. Nárys textové syntaxe. Praha, 1994.
Mluvnice češtiny 3. Praha, 1986.
KOL. Příruční mluvnice češtiny. Brno, 1995.
ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha, 1991.
Vybrané časopisecké studie vztahující se k tématu
Seznam doporučené literatury
GREPL, M., KARLÍK, P. Skladba spisovné češtiny. Praha, 1986.
GREPL, M., KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc, 1998.
HRBÁČEK, J. Nárys textové syntaxe. Praha, 1994.
Mluvnice češtiny 3. Praha, 1986.
KOL. Příruční mluvnice češtiny. Brno, 1995.
ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha, 1991.
Vybrané časopisecké studie vztahující se k tématu