Cílem práce je vysvětlit a zdůvodnit zařazení didaktické hry do výuky českého jazyka na prvním stupni základní školy, nabídnout způsoby, jak ji zařadit a jak pomocí ní žáky motivovat k učení.
Práce je rozdělena na tři části teoretickou, výzkumnou a praktickou. Teoretická část se věnuje vymezení pojmu didaktická hra a možnostem jejího využití při vyučování.Ve výzkumné části se prostřednictvím dotazníkového šetření snažíme postihnout četnost a způsob používání didaktických her ve výuce českého jazyka na prvním stupni základní školy a praktická část nabízí náměty na didaktické hry a soutěže (včetně pracovních listů a potřebných pomůcek).
Annotation in English
Target of this thesis is to explain and justify using of didactic game within the Czech language classes on elementary schools, offer a ways how to place it there and how can we increase pupil's motivation for education.
Thesis is divided into 3 parts - theoretical, research and practical parts. The theoretical part describes the concept of didactic game and the possibilities for using within classes. We are describing the frequency and the way of using within the Czech language classes on elementary schools in the research part with reference to our anonymous questionnaires. The practical part is offering the suggestions for didactic games and competitions (inluding the worksheets and needed aids).
Keywords
Český jazyk, první stupeň ZŠ, didaktická hra, motivace, dotazníkové šetření, aktivity s prvky her a soutěží.
Keywords in English
Czech language, primary school, didactic game, motivation, questinnaire, activities with elements of games and competitions
Length of the covering note
42 s., xxxvi s.
Language
CZ
Annotation
Cílem práce je vysvětlit a zdůvodnit zařazení didaktické hry do výuky českého jazyka na prvním stupni základní školy, nabídnout způsoby, jak ji zařadit a jak pomocí ní žáky motivovat k učení.
Práce je rozdělena na tři části teoretickou, výzkumnou a praktickou. Teoretická část se věnuje vymezení pojmu didaktická hra a možnostem jejího využití při vyučování.Ve výzkumné části se prostřednictvím dotazníkového šetření snažíme postihnout četnost a způsob používání didaktických her ve výuce českého jazyka na prvním stupni základní školy a praktická část nabízí náměty na didaktické hry a soutěže (včetně pracovních listů a potřebných pomůcek).
Annotation in English
Target of this thesis is to explain and justify using of didactic game within the Czech language classes on elementary schools, offer a ways how to place it there and how can we increase pupil's motivation for education.
Thesis is divided into 3 parts - theoretical, research and practical parts. The theoretical part describes the concept of didactic game and the possibilities for using within classes. We are describing the frequency and the way of using within the Czech language classes on elementary schools in the research part with reference to our anonymous questionnaires. The practical part is offering the suggestions for didactic games and competitions (inluding the worksheets and needed aids).
Keywords
Český jazyk, první stupeň ZŠ, didaktická hra, motivace, dotazníkové šetření, aktivity s prvky her a soutěží.
Keywords in English
Czech language, primary school, didactic game, motivation, questinnaire, activities with elements of games and competitions
Research Plan
1. Prostudovat doporučenou literaturu a orientovat se v problematice.
2. Stanovit hypotézy v souvislosti s tématem práce.
3. Provést výzkum sledující didaktickou účinnost her, soutěží a jiných zábavných
prvků ve výuce.
4. Vyhodnotit výzkum a navrhnout konkrétní metodická doporučení pro školní praxi.
Research Plan
1. Prostudovat doporučenou literaturu a orientovat se v problematice.
2. Stanovit hypotézy v souvislosti s tématem práce.
3. Provést výzkum sledující didaktickou účinnost her, soutěží a jiných zábavných
prvků ve výuce.
4. Vyhodnotit výzkum a navrhnout konkrétní metodická doporučení pro školní praxi.
Recommended resources
BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní škol. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990.
HUBÁČEK, J. a kol. Čeština pro učitele. Odry : Vade mecum Bohemiae, 2010.
KOTEN, T. Škola? V pohodě! Most : Hněvín, 2006.
PIŠLOVÁ, S. Jazykové hry. Praha : Fortuna, 2008.
JEČNÁ, K. Nuda při češtině? Ani nápad! : Zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Praha : Agentura Strom, 1997.
Recommended resources
BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní škol. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990.
HUBÁČEK, J. a kol. Čeština pro učitele. Odry : Vade mecum Bohemiae, 2010.
KOTEN, T. Škola? V pohodě! Most : Hněvín, 2006.
PIŠLOVÁ, S. Jazykové hry. Praha : Fortuna, 2008.
JEČNÁ, K. Nuda při češtině? Ani nápad! : Zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Praha : Agentura Strom, 1997.