Tato diplomová práce nese název "Využití uměleckých děl v hodinách francouzského jazyka." Vyučování francouzštiny neznamená jen naučit gramatiku, lexikum a fonetiku, ale při výuce francouzštiny žákům předáváme také kulturní znalosti frankofonních zemí. Umělecká díla jsou součástí francouzské kultury. Tento fakt je bohužel mnohými učiteli francouzského jazyka opomíjen. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli vytvořit příklady příprav na vyučovací hodiny za použití uměleckých děl jakožto autentických dokumentů. V teoretické části jsme se věnovali definici autentického dokumentu, což je dokument, který byl primárně vytvořen rodilými mluvčími pro jiné účely, než jsou účely didaktické. Přes to ale shledáváme využití autentických dokumentů efektivním, a to díky tomu, že žáci jsou lépe motivováni, pokud pracují s autentickým dokumentem, což je velmi důležité. Po tom, co jsme zjistili, jak se pracuje s tímto dokumentem, jsme připravili několik příkladů příprav na vyučovací hodiny. Pro každý využitý obraz byly vytvořeny dvě přípravy na hodiny, a to jedna pro začátečníky zaměřená na lexikum a jedna pro pokročilejší studenty. Ta je věnována více mluvenému projevu. Tyto přípravy byly využity na na střední škole, kde se potvrdila naše hypotéza, že užití umění ve francouzštině je efektivní, motivující a děti baví.
Anotace v angličtině
The thesis named "The use of art in French lessons." Teaching the French does not involve only grammar, lexis or phonetics but also culture of the francophones countries. This important fact is often forgotten by considerable number of teachers. This thesis proposes an aplication of French art in lessons.
Klíčová slova
umění, kultura, francouzština, didaktika, pedagogika
Klíčová slova v angličtině
culture, French, didactics, art, pedagogics
Rozsah průvodní práce
107 s. (118 755 znaků)
Jazyk
FR
Anotace
Tato diplomová práce nese název "Využití uměleckých děl v hodinách francouzského jazyka." Vyučování francouzštiny neznamená jen naučit gramatiku, lexikum a fonetiku, ale při výuce francouzštiny žákům předáváme také kulturní znalosti frankofonních zemí. Umělecká díla jsou součástí francouzské kultury. Tento fakt je bohužel mnohými učiteli francouzského jazyka opomíjen. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli vytvořit příklady příprav na vyučovací hodiny za použití uměleckých děl jakožto autentických dokumentů. V teoretické části jsme se věnovali definici autentického dokumentu, což je dokument, který byl primárně vytvořen rodilými mluvčími pro jiné účely, než jsou účely didaktické. Přes to ale shledáváme využití autentických dokumentů efektivním, a to díky tomu, že žáci jsou lépe motivováni, pokud pracují s autentickým dokumentem, což je velmi důležité. Po tom, co jsme zjistili, jak se pracuje s tímto dokumentem, jsme připravili několik příkladů příprav na vyučovací hodiny. Pro každý využitý obraz byly vytvořeny dvě přípravy na hodiny, a to jedna pro začátečníky zaměřená na lexikum a jedna pro pokročilejší studenty. Ta je věnována více mluvenému projevu. Tyto přípravy byly využity na na střední škole, kde se potvrdila naše hypotéza, že užití umění ve francouzštině je efektivní, motivující a děti baví.
Anotace v angličtině
The thesis named "The use of art in French lessons." Teaching the French does not involve only grammar, lexis or phonetics but also culture of the francophones countries. This important fact is often forgotten by considerable number of teachers. This thesis proposes an aplication of French art in lessons.
Klíčová slova
umění, kultura, francouzština, didaktika, pedagogika
Klíčová slova v angličtině
culture, French, didactics, art, pedagogics
Zásady pro vypracování
Zavazuji se průběžně pracovat na své DP a výsledky své práce konzultovat s vedoucím DP. V zimním semestru budu zpracovat strukturu DP a předložím vedoucí práce podstatnou část textu.
Do 28. 2. 2015 dokončím text stěžejních kapitol práce.
Do 2. 4. 2015, ještě před svázáním práce, předložím vedoucí práce celý text DP.
Do 30. 4. 2015 odevzdám DP na sekretariátu katedry v konzultačních hodinách. Posunutí tohoto data je možné pouze na základě písemné žádosti studenta viz Vyhláška děkana č. 2/2012.
Zásady pro vypracování
Zavazuji se průběžně pracovat na své DP a výsledky své práce konzultovat s vedoucím DP. V zimním semestru budu zpracovat strukturu DP a předložím vedoucí práce podstatnou část textu.
Do 28. 2. 2015 dokončím text stěžejních kapitol práce.
Do 2. 4. 2015, ještě před svázáním práce, předložím vedoucí práce celý text DP.
Do 30. 4. 2015 odevzdám DP na sekretariátu katedry v konzultačních hodinách. Posunutí tohoto data je možné pouze na základě písemné žádosti studenta viz Vyhláška děkana č. 2/2012.
Seznam doporučené literatury
-Fenclová Marie, Studium cizích jazyků a kultur v aktuálním diskurzu, Plzeň: ZČU, 2013, 141 p.
-Courtillon Janine, Élaborer un cours de FLE, Paris:Hachette, 2003
-Feist H.Peter, Malířství impresionismu: 1860-1920. 1: část, impresionismus ve Francii, Praha:Slovart, 2008, 712 p.
-Torres Ramo Joana, Degas, Čestlice: Rebo Productions, 2006, 128 p.
-Heinrich Christoph, Claude Monet, 1840-1926, Praha, Slovart, 2004, 96 p.
-Francaste Pierre, Malířství a společnost: výtvarný prostor od renesance ke kubismu, Brno: Barrister a Principal, 2003, 163 p.
- du Colombier Pierre, ,L'art renaissance en France: architecture - sculpturee, peinture, arts qraphiques, arts appliqués, Paris, Guy le Prat, 1950, 136 p.
-Réau Louis, L'art gotique en France: architecture, sculpture- peinture, arts appliqués, Paris:Guy le Prat, 1945, 162 p.
- Petty, Geoffrey. Moderní vyučování, Praha: Portál, 2013, 562 p.
-Fenclová Marie, Le français - deuxiEme langue étrangEre, La didactique intégrée des langues étrangEres : actes du colloque international . Plzeň:ZČU, 2008, 148 p.
- Payet Adrien, Activités théâtrales en classe de langue. Cle International, 11 juin 2010.
Seznam doporučené literatury
-Fenclová Marie, Studium cizích jazyků a kultur v aktuálním diskurzu, Plzeň: ZČU, 2013, 141 p.
-Courtillon Janine, Élaborer un cours de FLE, Paris:Hachette, 2003
-Feist H.Peter, Malířství impresionismu: 1860-1920. 1: část, impresionismus ve Francii, Praha:Slovart, 2008, 712 p.
-Torres Ramo Joana, Degas, Čestlice: Rebo Productions, 2006, 128 p.
-Heinrich Christoph, Claude Monet, 1840-1926, Praha, Slovart, 2004, 96 p.
-Francaste Pierre, Malířství a společnost: výtvarný prostor od renesance ke kubismu, Brno: Barrister a Principal, 2003, 163 p.
- du Colombier Pierre, ,L'art renaissance en France: architecture - sculpturee, peinture, arts qraphiques, arts appliqués, Paris, Guy le Prat, 1950, 136 p.
-Réau Louis, L'art gotique en France: architecture, sculpture- peinture, arts appliqués, Paris:Guy le Prat, 1945, 162 p.
- Petty, Geoffrey. Moderní vyučování, Praha: Portál, 2013, 562 p.
-Fenclová Marie, Le français - deuxiEme langue étrangEre, La didactique intégrée des langues étrangEres : actes du colloque international . Plzeň:ZČU, 2008, 148 p.
- Payet Adrien, Activités théâtrales en classe de langue. Cle International, 11 juin 2010.