Novinové titulky jsou nadpisem každého textu a zároveň osobitou a tvůrčí iniciativou novinářů, kteří chtějí své čtenáře zaujmout, motivovat k četbě článku, reportáže, zprávy. Titulky mají svoji funkci, kterou se zabývají nejen tvůrci novin, ale také sociologové či jazykovědci. Kvalifikační práce si kladla za cíl ověřit teoretické teze a pomocí stanovených kritérií nahlédnout na titulky oficiální a bulvární publicistiky z hlediska syntaktické stránky jazyka. Obsahovou analýzou excerpovaného materiálu je možné doložit, že aktuální vývoj této oblasti má pro obě formy publicistiky shodné i rozdílné rysy. Nejvýznamnějšími závěry práce jsou doklady o trendu užívání heslovitých novinových titulků, o zvyšující se oblibě titulkových komplexů, v nichž diakritika nabývá různých funkcí, a dále také o sbližování oficiální a bulvární publicistiky. V neposlední řadě byly zaznamenány rozdíly mezi publicistikou tištěnou a internetovou.
Anotace v angličtině
Newspaper headlines are heading every text and simultaneously distinctive and creative initiative of journalists who want their readers to attract, motivate reading the article, reports, news. Subtitles have their function, they deal with not only the creators of the newspaper, but also sociologists and linguists. Qualifying work aimed to verify theoretical proposition and using set criteria to look at the headlines and official tabloid journalism in terms of syntactical language website. Content analysis excerpted material, it is possible to demonstrate that current developments in this area for both forms of journalism identical and different features. The most important conclusions of the work are evidence of a trend taking heslovitých headlines about the increasing popularity of headline complexes, in which accents takes different functions, and also about the convergence of the official and tabloid journalism. Finally, the observed differences between print and online journalism.
journalism, media communication, journalistic style, formal journalism, tabloid journalism, print journalism, internet (online) journalism, language tools, syntax
Rozsah průvodní práce
55
Jazyk
CZ
Anotace
Novinové titulky jsou nadpisem každého textu a zároveň osobitou a tvůrčí iniciativou novinářů, kteří chtějí své čtenáře zaujmout, motivovat k četbě článku, reportáže, zprávy. Titulky mají svoji funkci, kterou se zabývají nejen tvůrci novin, ale také sociologové či jazykovědci. Kvalifikační práce si kladla za cíl ověřit teoretické teze a pomocí stanovených kritérií nahlédnout na titulky oficiální a bulvární publicistiky z hlediska syntaktické stránky jazyka. Obsahovou analýzou excerpovaného materiálu je možné doložit, že aktuální vývoj této oblasti má pro obě formy publicistiky shodné i rozdílné rysy. Nejvýznamnějšími závěry práce jsou doklady o trendu užívání heslovitých novinových titulků, o zvyšující se oblibě titulkových komplexů, v nichž diakritika nabývá různých funkcí, a dále také o sbližování oficiální a bulvární publicistiky. V neposlední řadě byly zaznamenány rozdíly mezi publicistikou tištěnou a internetovou.
Anotace v angličtině
Newspaper headlines are heading every text and simultaneously distinctive and creative initiative of journalists who want their readers to attract, motivate reading the article, reports, news. Subtitles have their function, they deal with not only the creators of the newspaper, but also sociologists and linguists. Qualifying work aimed to verify theoretical proposition and using set criteria to look at the headlines and official tabloid journalism in terms of syntactical language website. Content analysis excerpted material, it is possible to demonstrate that current developments in this area for both forms of journalism identical and different features. The most important conclusions of the work are evidence of a trend taking heslovitých headlines about the increasing popularity of headline complexes, in which accents takes different functions, and also about the convergence of the official and tabloid journalism. Finally, the observed differences between print and online journalism.
journalism, media communication, journalistic style, formal journalism, tabloid journalism, print journalism, internet (online) journalism, language tools, syntax
Zásady pro vypracování
1. Podrobně prostudovat odbornou literaturu vztahující se k dané problematice.
2. Stanovit kritéria zkoumání.
3. Excerpovat dokladový jazykový materiál z vybraných textů současné publicistiky pro ženy.
4. Vyhodnotit excerpovaný materiál na základě stanovených kritérií jak kvantitativně,
tak kvalitativně.
5. Charakterizovat základní typy zjištěných jevů, provést jejich popis a utřídění.
Při analýze materiálu se zaměřit:
- na terminologické vymezení problematiky publicistického stylu,
- na funkci a formu novinových titulků a na jejich roli v textu (forma, grafika, jazyk apod.),
- na praktickou část na vymezeném souboru oficiální a bulvární publicistiky, co v titulcích
převládá (souvětí, větné ekvivalenty atd. a s jakou funkcí),
- na vymezený soubor jako východisko excerpce: oficiální denní tisk (MF Dnes, Lidové
noviny), časopisy (Reflex, Respekt), portály (idnes.cz, novinky.cz) x bulvární
denní tisk (Blesk, Aha!), časopisy (Rytmus života, Pestrý svět), portály (Super.cz).
Zásady pro vypracování
1. Podrobně prostudovat odbornou literaturu vztahující se k dané problematice.
2. Stanovit kritéria zkoumání.
3. Excerpovat dokladový jazykový materiál z vybraných textů současné publicistiky pro ženy.
4. Vyhodnotit excerpovaný materiál na základě stanovených kritérií jak kvantitativně,
tak kvalitativně.
5. Charakterizovat základní typy zjištěných jevů, provést jejich popis a utřídění.
Při analýze materiálu se zaměřit:
- na terminologické vymezení problematiky publicistického stylu,
- na funkci a formu novinových titulků a na jejich roli v textu (forma, grafika, jazyk apod.),
- na praktickou část na vymezeném souboru oficiální a bulvární publicistiky, co v titulcích
převládá (souvětí, větné ekvivalenty atd. a s jakou funkcí),
- na vymezený soubor jako východisko excerpce: oficiální denní tisk (MF Dnes, Lidové
noviny), časopisy (Reflex, Respekt), portály (idnes.cz, novinky.cz) x bulvární
denní tisk (Blesk, Aha!), časopisy (Rytmus života, Pestrý svět), portály (Super.cz).
Seznam doporučené literatury
GREPL, M., KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc, 1998.
KOL. Příruční mluvnice češtiny. Brno, 1995.
ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha, 1991.
JELÍNEK, M. O jazyku a stylu novin. Praha, 1957
Časopisecké studie vztahující se k tématu
Seznam doporučené literatury
GREPL, M., KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc, 1998.
KOL. Příruční mluvnice češtiny. Brno, 1995.
ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha, 1991.
JELÍNEK, M. O jazyku a stylu novin. Praha, 1957
Časopisecké studie vztahující se k tématu