Informace o kvalifikační práci Rozvíjení předmatematických představ v předškolním věku ve spojení s pohybem se zaměřením na oblast orientace v prostoru
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Rozvíjení předmatematických představ v předškolním věku ve spojení s pohybem se zaměřením na oblast orientace v prostoru
Hlavní téma v angličtině
Development of Preschool Children's Pre-Mathematical Notions in Relation to Movement Focusing on Spacial Orientation
Název dle studenta
Rozvíjení předmatematických představ v předškolním věku ve spojení s pohybem se zaměřením na oblast orientace v prostoru
Název dle studenta v angličtině
Development of Preschool Children's Pre-Mathematical Notions in Relation to Movement Focusing on Spacial Orientation
Souběžný název
-
Podnázev
Zjistit úroveň předmatematických představ dětí v předškolním věku, se zaměřením na oblast orientace v prostoru s provázáním s polytechnickou výchovou. Vytvoření zásobníku pohybových aktivit a činností. Na základě pohybových aktivit zaměřených na rozvoj prostorové představivosti budu sledovat v průběhu jednoho školního roku posun v této oblasti u dětí 5- 6 letých.
Bakalářská práce na téma "Rozvíjení matematických představ v předškolním věku ve spojení s pohybem se zaměřením na orientaci v prostoru" je rozdělena do tří částí teoretické, metodologické a experimentální. V teoretické části je popsána oblast předmatematických představ v předškolním věku se zaměřením na oblast orientace v prostoru, oblast pracovní a polytechnické výchovy v tomto období a krátce i oblast pohybová se zaměřením na kinestetický učební styl. Metodologická část obsahuje cíle experimentu, použité metody, podmínky experimentu, 10 aktivit a kritéria hodnocení. V experimentální části je popsán experiment s deseti dětmi z mateřské školy Františkovy Lázně. Výzkum byl prováděn pomocí deseti mnou vytvořených aktivit, týkajících se orientace v prostoru a polytechnických dovednostech ve spojení s pohybem. Jednotlivé úkoly byly vyhodnoceny podle předem stanovených kritérií. Výsledkem experimentu je prokazatelný posun v těchto oblastech a celkově výborné výsledky ve znalostech a dovednostech těchto 5-6 letých dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis on "Development of Mathematical Notions During Pre-school Age in Connection with Movement with a Focus on Spacial Orientation" is divided into three parts theoretical, methodological, and experimental. In the theoretical part, the pre-mathematical notions in pre-school age with a focus on the area of spacial orientation and on the area of practical and polytechnic education in this age are described together with a short discussion of movement with a special focus on the kinestetic teaching style. The methodological part addresses the goals of the experiment, methods used, the conditions of the experiment, ten activities, and the criteria for assessment. In the experimental part, the experiment is described on which participated ten children from the nursery in Františkovy Lázně. In the experiment, ten activities designed by me were performed as a part of the experiment; these activities were focused on spacial orientation and on polytechnic skills in connection with movement. Each activity was assessed by previously defined criteria. As a result of the experiment, a clear improvement could be detected in the areas and overall excellent results as regards knowledge and skills of these 5- to 6-year-old children.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, rámcový vzdělávací program, předmatematické představy, prostorová orientace, pracovní výchova, polytechnická výchova, technická hračka, kinestetický učební styl
Bakalářská práce na téma "Rozvíjení matematických představ v předškolním věku ve spojení s pohybem se zaměřením na orientaci v prostoru" je rozdělena do tří částí teoretické, metodologické a experimentální. V teoretické části je popsána oblast předmatematických představ v předškolním věku se zaměřením na oblast orientace v prostoru, oblast pracovní a polytechnické výchovy v tomto období a krátce i oblast pohybová se zaměřením na kinestetický učební styl. Metodologická část obsahuje cíle experimentu, použité metody, podmínky experimentu, 10 aktivit a kritéria hodnocení. V experimentální části je popsán experiment s deseti dětmi z mateřské školy Františkovy Lázně. Výzkum byl prováděn pomocí deseti mnou vytvořených aktivit, týkajících se orientace v prostoru a polytechnických dovednostech ve spojení s pohybem. Jednotlivé úkoly byly vyhodnoceny podle předem stanovených kritérií. Výsledkem experimentu je prokazatelný posun v těchto oblastech a celkově výborné výsledky ve znalostech a dovednostech těchto 5-6 letých dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis on "Development of Mathematical Notions During Pre-school Age in Connection with Movement with a Focus on Spacial Orientation" is divided into three parts theoretical, methodological, and experimental. In the theoretical part, the pre-mathematical notions in pre-school age with a focus on the area of spacial orientation and on the area of practical and polytechnic education in this age are described together with a short discussion of movement with a special focus on the kinestetic teaching style. The methodological part addresses the goals of the experiment, methods used, the conditions of the experiment, ten activities, and the criteria for assessment. In the experimental part, the experiment is described on which participated ten children from the nursery in Františkovy Lázně. In the experiment, ten activities designed by me were performed as a part of the experiment; these activities were focused on spacial orientation and on polytechnic skills in connection with movement. Each activity was assessed by previously defined criteria. As a result of the experiment, a clear improvement could be detected in the areas and overall excellent results as regards knowledge and skills of these 5- to 6-year-old children.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, rámcový vzdělávací program, předmatematické představy, prostorová orientace, pracovní výchova, polytechnická výchova, technická hračka, kinestetický učební styl
Zjistit úroveň předmatematických představ dětí v předškolním věku,
se zaměřením na oblast orientace v prostoru s provázáním s polytechnickou výchovou.
Vytvoření zásobníku pohybových aktivit a činností. Na základě pohybových aktivit
zaměřených na rozvoj prostorové představivosti budu sledovat v průběhu
jednoho školního roku posun v této oblasti u dětí 5- 6 letých.
Zásady pro vypracování
Zjistit úroveň předmatematických představ dětí v předškolním věku,
se zaměřením na oblast orientace v prostoru s provázáním s polytechnickou výchovou.
Vytvoření zásobníku pohybových aktivit a činností. Na základě pohybových aktivit
zaměřených na rozvoj prostorové představivosti budu sledovat v průběhu
jednoho školního roku posun v této oblasti u dětí 5- 6 letých.
Seznam doporučené literatury
JONÁŠOVÁ,D., MICHÁLKOVÁ,J., MUŽÍK,V. Učení v pohybu
aneb výuka pro neposedy. Brno: MU, 2006.
KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti v předškolním
vzdělávání. Praha: Raabe, 2010.
SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní
vzdělávání. Praha: VÚP, 2004.
JUKLÍČKOVÁ-KRESTOVSKÁ, Zdeňka. Pohybové hry děti
předškolního věku. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické
nakladatelství, 1989. Učebnice pro střední školy
(Státní pedagogické nakladatelství).
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte
předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let.
Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice.
ISBN 978-80-251-1829-0.
Seznam doporučené literatury
JONÁŠOVÁ,D., MICHÁLKOVÁ,J., MUŽÍK,V. Učení v pohybu
aneb výuka pro neposedy. Brno: MU, 2006.
KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti v předškolním
vzdělávání. Praha: Raabe, 2010.
SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní
vzdělávání. Praha: VÚP, 2004.
JUKLÍČKOVÁ-KRESTOVSKÁ, Zdeňka. Pohybové hry děti
předškolního věku. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické
nakladatelství, 1989. Učebnice pro střední školy
(Státní pedagogické nakladatelství).
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte
předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let.
Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice.
ISBN 978-80-251-1829-0.