Tato práce se zabývá tématem kompozice popisu jako slohového útvaru. V teoretické části představuji popis jako slohový útvar a zaměřuji se především na kompoziční stránku tohoto slohového útvaru. Praktická část spočívá v analýze slohových prací žáků 2. ročníku 1. stupně základní školy. Vycházím z předpokladu, že texty popisu nebudou kompozičně dobře zvládnuté, přičemž tato hypotéza se potvrdí. V závěru práce nabízím podněty do školní praxe, které mohou přispět ke zlepšení kompoziční stránky žákovských popisů.
Annotation in English
In this thesis I deal with topic composition of description as a stylistic formation. The theoretical part deals with a description as a stylistic unit and focuses on the compositional side of this stylistic formation. The practical part consists in analysis of pupils' essays in second year of first grade at primary school. I assume that the essays will be compositionally not well managed, this hypothesis is confirmed. In conclusion, I offer suggestions to the school practice to improve compositional page of pupils' descriptions.
description, composition, composition of description, analysis of pupils' essays, composition quality, improvement in composition
Length of the covering note
55 s., přílohy XI s.
Language
CZ
Annotation
Tato práce se zabývá tématem kompozice popisu jako slohového útvaru. V teoretické části představuji popis jako slohový útvar a zaměřuji se především na kompoziční stránku tohoto slohového útvaru. Praktická část spočívá v analýze slohových prací žáků 2. ročníku 1. stupně základní školy. Vycházím z předpokladu, že texty popisu nebudou kompozičně dobře zvládnuté, přičemž tato hypotéza se potvrdí. V závěru práce nabízím podněty do školní praxe, které mohou přispět ke zlepšení kompoziční stránky žákovských popisů.
Annotation in English
In this thesis I deal with topic composition of description as a stylistic formation. The theoretical part deals with a description as a stylistic unit and focuses on the compositional side of this stylistic formation. The practical part consists in analysis of pupils' essays in second year of first grade at primary school. I assume that the essays will be compositionally not well managed, this hypothesis is confirmed. In conclusion, I offer suggestions to the school practice to improve compositional page of pupils' descriptions.
description, composition, composition of description, analysis of pupils' essays, composition quality, improvement in composition
Research Plan
1. Seznámit se se ŠVP a s učebnicemi ČJ pro 1. stupeň ZŠ, prostudovat slohovou část
a zaměřit se na slohový útvar popis.
2. Za základě cíle práce stanovit předpoklady a metody výzkumu zaměřeného na kompozici
popisu na 1. stupni ZŠ.
3. Provést výzkum spočívající v zadání slohových prací žákům ve zvolených ročnících.
4. Zpracovat a utřídit výsledky šetření a potvrdit či vyvrátit hypotézy.
5. Na základě zjištěných závěrů poskytnout doporučení pro školní praxi (náměty
pro nejrůznější aktivity).
Research Plan
1. Seznámit se se ŠVP a s učebnicemi ČJ pro 1. stupeň ZŠ, prostudovat slohovou část
a zaměřit se na slohový útvar popis.
2. Za základě cíle práce stanovit předpoklady a metody výzkumu zaměřeného na kompozici
popisu na 1. stupni ZŠ.
3. Provést výzkum spočívající v zadání slohových prací žákům ve zvolených ročnících.
4. Zpracovat a utřídit výsledky šetření a potvrdit či vyvrátit hypotézy.
5. Na základě zjištěných závěrů poskytnout doporučení pro školní praxi (náměty
pro nejrůznější aktivity).
Recommended resources
ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha : SPN, 1998.
MINÁŘOVÁ, Eva. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Díl III., Slohové vyučování. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1994.
HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : Celost. vysokošk. učebnice pro posl. pedagog. fakult, stud. učitelství v 1.-4. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1990.
ČECHOVÁ, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
učebnice a metodické příručky ČJ pro 1. stupeň ZŠ
RVP pro základní vzdělávání
Recommended resources
ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha : SPN, 1998.
MINÁŘOVÁ, Eva. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Díl III., Slohové vyučování. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1994.
HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : Celost. vysokošk. učebnice pro posl. pedagog. fakult, stud. učitelství v 1.-4. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1990.
ČECHOVÁ, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
učebnice a metodické příručky ČJ pro 1. stupeň ZŠ
RVP pro základní vzdělávání