Diplomová práce se zabývá kritérii efektivního procvičování slovní zásoby, konkrétně těmi, které upřednostňují čeští učitelé anglického jazyka. Práce je rozdělena do dvou částí. První popisuje téma z teoretického hlediska a druhá se zabývá praktickým výzkumem.
Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. První vysvětluje, co je slovo a co všechno o slově musíme znát, abychom ho dokázali použít. Další kapitola se zabývá slovní zásobou, její definicí a překážkami, které mohou nastat při její výuce. Třetí kapitola popisuje čtyři jazykové dovednosti a jejich spojitost s výukou slovní zásoby. Poslední kapitola teoretické části definuje jednotlivé strategie výuky a procvičování slovní zásoby. Obě poslední kapitoly také obsahují tipy pro učitele, jak slovní zásobu učit a procvičovat.
Praktická část v podobě výzkumu je rozdělena do tří kapitol. První vysvětluje, jaká forma výzkumu byla zvolena a proč. Touto formou je dotazník, který je v této kapitole také popsán. Tato část se zabývá i popisem zkoumané skupiny respondentů. Další kapitola interpretuje výsledky výzkumu a komentuje je. Třetí kapitola teoretické části popisuje přínos výzkumu a jeho nedostatky.
Anotace v angličtině
The diploma work is interested in criteria of effective vocabulary practice, specifically those preferred by Czech teachers of English language. The work is divided into two parts; the first part introduces the topic from the theoretical point of view and the second one is dealing with the practical research.
The theoretical part is divided into four parts. The first part is explaining what a word is and what we need to know about a word to use it properly. Next part is dealing with vocabulary, its definitions and difficulties when teaching it. Another part describes four language skills and their connection to vocabulary learning and practice. The last part contains descriptions of individual vocabulary teaching strategies. The last two parts also contains ideas and tips for teachers on how to practice and teach vocabulary.
The practical part in the form of the research is divided into three parts. The first one explains the form of the research, which is a questionnaire, reasons for choosing this form of the research and also describes researched subjects. The second part is dealing with interpretations of the results. The third part explains contributions of the research and its limitations.
vocabulary, a word, effective practice, language skills, memory, learning strategies
Rozsah průvodní práce
49 s. (74 211 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zabývá kritérii efektivního procvičování slovní zásoby, konkrétně těmi, které upřednostňují čeští učitelé anglického jazyka. Práce je rozdělena do dvou částí. První popisuje téma z teoretického hlediska a druhá se zabývá praktickým výzkumem.
Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. První vysvětluje, co je slovo a co všechno o slově musíme znát, abychom ho dokázali použít. Další kapitola se zabývá slovní zásobou, její definicí a překážkami, které mohou nastat při její výuce. Třetí kapitola popisuje čtyři jazykové dovednosti a jejich spojitost s výukou slovní zásoby. Poslední kapitola teoretické části definuje jednotlivé strategie výuky a procvičování slovní zásoby. Obě poslední kapitoly také obsahují tipy pro učitele, jak slovní zásobu učit a procvičovat.
Praktická část v podobě výzkumu je rozdělena do tří kapitol. První vysvětluje, jaká forma výzkumu byla zvolena a proč. Touto formou je dotazník, který je v této kapitole také popsán. Tato část se zabývá i popisem zkoumané skupiny respondentů. Další kapitola interpretuje výsledky výzkumu a komentuje je. Třetí kapitola teoretické části popisuje přínos výzkumu a jeho nedostatky.
Anotace v angličtině
The diploma work is interested in criteria of effective vocabulary practice, specifically those preferred by Czech teachers of English language. The work is divided into two parts; the first part introduces the topic from the theoretical point of view and the second one is dealing with the practical research.
The theoretical part is divided into four parts. The first part is explaining what a word is and what we need to know about a word to use it properly. Next part is dealing with vocabulary, its definitions and difficulties when teaching it. Another part describes four language skills and their connection to vocabulary learning and practice. The last part contains descriptions of individual vocabulary teaching strategies. The last two parts also contains ideas and tips for teachers on how to practice and teach vocabulary.
The practical part in the form of the research is divided into three parts. The first one explains the form of the research, which is a questionnaire, reasons for choosing this form of the research and also describes researched subjects. The second part is dealing with interpretations of the results. The third part explains contributions of the research and its limitations.
vocabulary, a word, effective practice, language skills, memory, learning strategies
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
3. Příprava podkladů pro výzkum.
4. Provedení výzkumu.
5. Shromáždění dat a jejich analýza.
6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
3. Příprava podkladů pro výzkum.
4. Provedení výzkumu.
5. Shromáždění dat a jejich analýza.
6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Seznam doporučené literatury
Allen, V. F. (1983). Teaching Techniques in English as a Second Language - Teaching Vocabulary. OUP ELT.
Morgan, J., & Rinvolucri, M. (2004). Vocabulary. Oxford: Oxford University Press.
Nation, I. (2009). Books for Teachers: teaching Vocabulary. National Geographic learning.
O'Dell, F. (2003). Games for Vocabulary Practice : Interactive Vocabulary Activities for all Levels. Cambridge: Cambridge University Press.
Seymour, D. (2005). 700 classroom activities : conversation : functions : grammar : vocabulary /. Oxford: Macmillan.
Schmitt, N. (2000). Vocabulary in Language Teaching. Cambridge : Cambridge University Press.
Slattery, M. (2004). Vocabulary activities. Oxford: Oxford University Press.
Suchá, J. (2014). Trénink slovní zásoby pro každý věk. Praha: Portál.
Thornbury, S. (2002). How to teach vocabulary. Harlow: Longman.
Seznam doporučené literatury
Allen, V. F. (1983). Teaching Techniques in English as a Second Language - Teaching Vocabulary. OUP ELT.
Morgan, J., & Rinvolucri, M. (2004). Vocabulary. Oxford: Oxford University Press.
Nation, I. (2009). Books for Teachers: teaching Vocabulary. National Geographic learning.
O'Dell, F. (2003). Games for Vocabulary Practice : Interactive Vocabulary Activities for all Levels. Cambridge: Cambridge University Press.
Seymour, D. (2005). 700 classroom activities : conversation : functions : grammar : vocabulary /. Oxford: Macmillan.
Schmitt, N. (2000). Vocabulary in Language Teaching. Cambridge : Cambridge University Press.
Slattery, M. (2004). Vocabulary activities. Oxford: Oxford University Press.
Suchá, J. (2014). Trénink slovní zásoby pro každý věk. Praha: Portál.
Thornbury, S. (2002). How to teach vocabulary. Harlow: Longman.