Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na hodnocení produktů praktických činností u dětí a druhotně i jejich vyučujících. Cílem bylo prokázat, že je možné u praktických výstupů měřit i jiné hodnoty než pouhou přesnost provedení dle přesně zadaného pracovního postupu nebo přiblížení k předkládanému vzorku. Pro zpracování praktické části bylo nutné získat dostatečný informační tok z odborné literatury, jež se zabývá jak historií problematiky, tak i současnými trendy a výzkumy. Následný výzkum sestával z validního Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení, který dokáže měřit kreativitu u jedinců v každém věku, a experimentálního zkoumání se sadou komponent netradiční stavebnice.
Annotation in English
Presented bachelor theses is focused on evaluation of outcomes from practical work of children and secondly as well from teachers. The goal was to prove, that there is possible on practical outcomes to measure even different values than sheer accuracy of work according given work procedure or getting close to given sample. After completing of practical part there was necessary to gain sufficient information supply from specialized related literature, which deals with history of issue as well with current trends and research. Subsequent research consist from Urban´s validity figural test of creative thinking, which can measure creativity of individuals in every age and experimental research with set of components of untraditional building kit.
Keywords
Kreativita, tvořivost, Urbanův figurální test tvořivého myšlení, stavebnice, hodnocení produktů
Keywords in English
Creativity, Urban´s validity figural test of creative thinking, building kit, product evaluation
Length of the covering note
53s.
Language
CZ
Annotation
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na hodnocení produktů praktických činností u dětí a druhotně i jejich vyučujících. Cílem bylo prokázat, že je možné u praktických výstupů měřit i jiné hodnoty než pouhou přesnost provedení dle přesně zadaného pracovního postupu nebo přiblížení k předkládanému vzorku. Pro zpracování praktické části bylo nutné získat dostatečný informační tok z odborné literatury, jež se zabývá jak historií problematiky, tak i současnými trendy a výzkumy. Následný výzkum sestával z validního Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení, který dokáže měřit kreativitu u jedinců v každém věku, a experimentálního zkoumání se sadou komponent netradiční stavebnice.
Annotation in English
Presented bachelor theses is focused on evaluation of outcomes from practical work of children and secondly as well from teachers. The goal was to prove, that there is possible on practical outcomes to measure even different values than sheer accuracy of work according given work procedure or getting close to given sample. After completing of practical part there was necessary to gain sufficient information supply from specialized related literature, which deals with history of issue as well with current trends and research. Subsequent research consist from Urban´s validity figural test of creative thinking, which can measure creativity of individuals in every age and experimental research with set of components of untraditional building kit.
Keywords
Kreativita, tvořivost, Urbanův figurální test tvořivého myšlení, stavebnice, hodnocení produktů
Keywords in English
Creativity, Urban´s validity figural test of creative thinking, building kit, product evaluation
Research Plan
Analýza současného stavu.
Návrh experimentu pro hodnocení vybraných výstupů.
Sestavení evaluačního nástroje.
Vyhodnocení experimentu a stanovení závěru.
Zvětšování zájmu žáků o technické a praktické činnosti.
Research Plan
Analýza současného stavu.
Návrh experimentu pro hodnocení vybraných výstupů.
Sestavení evaluačního nástroje.
Vyhodnocení experimentu a stanovení závěru.
Zvětšování zájmu žáků o technické a praktické činnosti.
Recommended resources
HONZÍKOVÁ, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově.
1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2008.
101 s. il. + 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7043-714-8.
Petty,G. Moderní vyučování. Praha: Portál, s.r.o., 1996.
ISBN 80-7178-978-X.
DRAXAL, L. Praktická část diplomové práce Rozvoj technických
kompetencí žáka. In Olympiáda techniky Plzeň 2016:
sborník příspěvků z mezinárodní studentské odborné konference.
Plzeň: Západočeská univerzita, 2016.
TREFFINGER, D. J., YOUNG, G. C., SELBY, E. C., & Shepardson C.
Assessing Creativity: A Guide for Educators, 2002.
The national research center on the gifted and talented.
Dostupné také z http:
//nrcgt.uconn.edu/wp-content/uploads/sites/953/2015/04/rm02170.pdf
JTIE - Journal of Technology and Information Education.
Online: www.jtie.upol.cz/ ISSN 1803-6805.
Trendy ve vzdělávání: Informační technologie a technické vzdělávání.
Olomouc: UPOL. Online: http://www.kteiv.upol.cz/tvv_web/
Recommended resources
HONZÍKOVÁ, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově.
1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2008.
101 s. il. + 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7043-714-8.
Petty,G. Moderní vyučování. Praha: Portál, s.r.o., 1996.
ISBN 80-7178-978-X.
DRAXAL, L. Praktická část diplomové práce Rozvoj technických
kompetencí žáka. In Olympiáda techniky Plzeň 2016:
sborník příspěvků z mezinárodní studentské odborné konference.
Plzeň: Západočeská univerzita, 2016.
TREFFINGER, D. J., YOUNG, G. C., SELBY, E. C., & Shepardson C.
Assessing Creativity: A Guide for Educators, 2002.
The national research center on the gifted and talented.
Dostupné také z http:
//nrcgt.uconn.edu/wp-content/uploads/sites/953/2015/04/rm02170.pdf
JTIE - Journal of Technology and Information Education.
Online: www.jtie.upol.cz/ ISSN 1803-6805.
Trendy ve vzdělávání: Informační technologie a technické vzdělávání.
Olomouc: UPOL. Online: http://www.kteiv.upol.cz/tvv_web/