Diplomová práce se věnuje splývání světa celebrit a politiky, potažmo rozvojové problematiky. Teoretická část se věnuje vymezení konceptů, jakými jsou například politizující celebrita nebo filantropie. Praktická část se pak věnuje vybraným celebritám, a sice Bono Voxovi, Angelině Jolie a Billu a Melindě Gatesovým. Každé z celebrit je věnována jedna kapitola osvětlující jejich pronikání do rozvojové politiky. Jsou zde uvedeny jejich klíčové rozvojové aktivity, ale také činnost týkající se navazování vztahů s klíčovými osobami politické a rozvojové sféry.
Anotace v angličtině
The main objective of this thesis is to study the influence of celebrities in politics. First part focuses on the theoretical grounds of the problem and explains the main concepts used in the thesis, such as celebrity diplomacy, politization of celebrities or philanthropy. In the second, practical, practical part of the thesis the three case studies are closely investigates. Namely, I focused on the political influence of Bono Vox, Angelina Jolie and Bill and Melinda Gates. In these case studies are mentioned their activities in development field. Nevertheless, their relations and connections with important persons from political sphere are also mentioned.
Diplomová práce se věnuje splývání světa celebrit a politiky, potažmo rozvojové problematiky. Teoretická část se věnuje vymezení konceptů, jakými jsou například politizující celebrita nebo filantropie. Praktická část se pak věnuje vybraným celebritám, a sice Bono Voxovi, Angelině Jolie a Billu a Melindě Gatesovým. Každé z celebrit je věnována jedna kapitola osvětlující jejich pronikání do rozvojové politiky. Jsou zde uvedeny jejich klíčové rozvojové aktivity, ale také činnost týkající se navazování vztahů s klíčovými osobami politické a rozvojové sféry.
Anotace v angličtině
The main objective of this thesis is to study the influence of celebrities in politics. First part focuses on the theoretical grounds of the problem and explains the main concepts used in the thesis, such as celebrity diplomacy, politization of celebrities or philanthropy. In the second, practical, practical part of the thesis the three case studies are closely investigates. Namely, I focused on the political influence of Bono Vox, Angelina Jolie and Bill and Melinda Gates. In these case studies are mentioned their activities in development field. Nevertheless, their relations and connections with important persons from political sphere are also mentioned.
Zpracování materiálu a vypracování diplomové práce ve spolupráci s vedoucím diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování diplomové práce ve spolupráci s vedoucím diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Biccum, A. (2011). Marketing Development: celebrity politics and the 'new development advocacy. Third World Quarterly 32 (7), s. 1331-1346.
Brainard, L. Chollet, D. (2008). Global development 2.0: Can philanthropists, the public, and the poor make poverty history? (Washington D.C.: Brookings Institution Press).
Coen, S. (2015). The age of celebrity politics. Psychologist 28 (5), s. 372-375.
Cooper, A. F. (2009). The A-List of Celebrity Diplomacy: Bono and Sir Bob as Serious International Actors. Conference papers International Studies Association, s. 1-22.
Darrell, M. W. Orman, J. (2003). Celebrity Politics (New Jersey: Prentice Hall).
Kogen, L. (2015). For the Public Good or Just Good Publicity? Celebrity Diplomacy and the Ethics of Representation. Mass Communication and Society 18 (1), s. 1-37.
Marshall, D. P. (1997). Celebrity and Power: Fame in Contemporary Culture (Minneapolis: University of Minnesota Press).
Street, J. (2012). Do Celebrity Politics and Celebrity Politicians Matter. British Journal of Politics and International Relations 14 (3), s. 346-356.
The Norman Lear Center (2009). The Effectiveness and Value of Celebrity Diplomacy (http://learcenter.org/pdf/celebritydiplomacy.pdf, 21. 3. 2016).
Yrjölä, R. (2009). The Invisible Violence of Celebrity Humanitarianism: Soft Images and Hard Words in the Making and Unmaking of Africa. World Political Science Review 5 (1), s. 1-23.
Seznam doporučené literatury
Biccum, A. (2011). Marketing Development: celebrity politics and the 'new development advocacy. Third World Quarterly 32 (7), s. 1331-1346.
Brainard, L. Chollet, D. (2008). Global development 2.0: Can philanthropists, the public, and the poor make poverty history? (Washington D.C.: Brookings Institution Press).
Coen, S. (2015). The age of celebrity politics. Psychologist 28 (5), s. 372-375.
Cooper, A. F. (2009). The A-List of Celebrity Diplomacy: Bono and Sir Bob as Serious International Actors. Conference papers International Studies Association, s. 1-22.
Darrell, M. W. Orman, J. (2003). Celebrity Politics (New Jersey: Prentice Hall).
Kogen, L. (2015). For the Public Good or Just Good Publicity? Celebrity Diplomacy and the Ethics of Representation. Mass Communication and Society 18 (1), s. 1-37.
Marshall, D. P. (1997). Celebrity and Power: Fame in Contemporary Culture (Minneapolis: University of Minnesota Press).
Street, J. (2012). Do Celebrity Politics and Celebrity Politicians Matter. British Journal of Politics and International Relations 14 (3), s. 346-356.
The Norman Lear Center (2009). The Effectiveness and Value of Celebrity Diplomacy (http://learcenter.org/pdf/celebritydiplomacy.pdf, 21. 3. 2016).
Yrjölä, R. (2009). The Invisible Violence of Celebrity Humanitarianism: Soft Images and Hard Words in the Making and Unmaking of Africa. World Political Science Review 5 (1), s. 1-23.