Předmětem bakalářské práce se stává zopakování experimentální učební úlohy využívané pro longitudinální výzkum výtvarného vyjádření emocí prostřednictvím nefigurativní malby u jedenáctiletých dětí. Cílem práce je zhodnotit kvalitu výtvarného zobrazování žáků a jeho následné porozumění. Výzkum slouží pro pochopení vztahů mezi výtvarnou, vizuální kulturou a procesu učení výtvarné výchovy ve škole.
Annotation in English
The subject of the thesis becomes a repetition of experimental learning tasks used for longitudinal research of artistic expression of emotions through non-figurative paintings with eleven children. To evaluate the quality of the visual display of the pupils and their subsequent understanding. Research for understanding the relationships between art, culture and visual arts learning in school.
Předmětem bakalářské práce se stává zopakování experimentální učební úlohy využívané pro longitudinální výzkum výtvarného vyjádření emocí prostřednictvím nefigurativní malby u jedenáctiletých dětí. Cílem práce je zhodnotit kvalitu výtvarného zobrazování žáků a jeho následné porozumění. Výzkum slouží pro pochopení vztahů mezi výtvarnou, vizuální kulturou a procesu učení výtvarné výchovy ve škole.
Annotation in English
The subject of the thesis becomes a repetition of experimental learning tasks used for longitudinal research of artistic expression of emotions through non-figurative paintings with eleven children. To evaluate the quality of the visual display of the pupils and their subsequent understanding. Research for understanding the relationships between art, culture and visual arts learning in school.
Studentka ve výuce jedenáctiletých žáků zopakuje experimentální učební úlohu dle metodiky longitudinálního výzkumu výtvarného vyjádření emocí u jedenáctiletých dětí. Metodologie kombinuje postupy kvalitativního (obsahová analýza) a kvantitativního (jednoduchá statistika, kontingence, faktorová analýza) výzkumu. Studentka shromáždí data na základě pozorování konkrétní vyučovací hodiny, interpretace výsledků žákovské tvorby a vyhodnocení vyplněných dotazníků. Cílem práce je přispět k poznávání oborových kompetencí jedenáctiletých žáků ve výtvarné výchově v oblasti malířského vystižení námětu a interpretace výtvarného artefaktu.
Research Plan
Studentka ve výuce jedenáctiletých žáků zopakuje experimentální učební úlohu dle metodiky longitudinálního výzkumu výtvarného vyjádření emocí u jedenáctiletých dětí. Metodologie kombinuje postupy kvalitativního (obsahová analýza) a kvantitativního (jednoduchá statistika, kontingence, faktorová analýza) výzkumu. Studentka shromáždí data na základě pozorování konkrétní vyučovací hodiny, interpretace výsledků žákovské tvorby a vyhodnocení vyplněných dotazníků. Cílem práce je přispět k poznávání oborových kompetencí jedenáctiletých žáků ve výtvarné výchově v oblasti malířského vystižení námětu a interpretace výtvarného artefaktu.
Recommended resources
GOLDING, John. Cesty k abstraktnímu umění. Brno: Barrister & Principal, 2003. 233 s. ISBN 80-86598-48-9
KLUSÁK, Pavel; SLAVÍK, Jan.(2005) Kresba postavy pána. In PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha : Karolinum, 2005, s. 76 81, 103 148. (celkový rozsah publikace: 554 s.) ISBN 80-246-0924-X.
PROKSOVÁ, Z. Srozumitelnost jako jedno z kritérií tvorby vizuálního vyjádření. In Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Sborník Mezinárodní konference České sekce INSEA, Brno 2008. Ed. HORÁČEK, R.; ZÁLEŠÁK, J. Brno: PdF MU Brno, 2008. s.43 49. ISBN 978-80-210-4722-8.
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J. Didaktická analýza nefigurativního výtvarného vyjádření pojmů emocí u jedenáctiletých dětí. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2006. s. 1-17. ISBN: 80-7043-483-X
WORRINGER, W. Abstrakce a vcítění. příspěvek k psychologii stylu. Praha : Triáda, 2001, s. 150, ISBN 80-86138-35-6
STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. 227 s. ISBN 8071785539.
Recommended resources
GOLDING, John. Cesty k abstraktnímu umění. Brno: Barrister & Principal, 2003. 233 s. ISBN 80-86598-48-9
KLUSÁK, Pavel; SLAVÍK, Jan.(2005) Kresba postavy pána. In PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha : Karolinum, 2005, s. 76 81, 103 148. (celkový rozsah publikace: 554 s.) ISBN 80-246-0924-X.
PROKSOVÁ, Z. Srozumitelnost jako jedno z kritérií tvorby vizuálního vyjádření. In Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Sborník Mezinárodní konference České sekce INSEA, Brno 2008. Ed. HORÁČEK, R.; ZÁLEŠÁK, J. Brno: PdF MU Brno, 2008. s.43 49. ISBN 978-80-210-4722-8.
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J. Didaktická analýza nefigurativního výtvarného vyjádření pojmů emocí u jedenáctiletých dětí. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2006. s. 1-17. ISBN: 80-7043-483-X
WORRINGER, W. Abstrakce a vcítění. příspěvek k psychologii stylu. Praha : Triáda, 2001, s. 150, ISBN 80-86138-35-6
STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. 227 s. ISBN 8071785539.