Bakalářská práce se zabývá zadáním výtvarných činností a jeho možnostmi předat vzdělávací potenciál v předškolní praxi. Teoretická část této práce se věnuje pojmům tvořivost, estetika, artefiletika, jsou zde popsány metody a zásady ve výtvarné výchově a vysvětleny termíny výtvarné činnosti, úlohy a úkoly zaměřené také na pojetí E. Wagnera, dále jsou zmíněny typy osobností dětí a jejich vývojová stádia a kompetence učitelky v MŠ pro výtvarnou výchovu.
Empirická část vychází z kvalitativní výzkumné sondy v předškolní praxi dvou učitelek, zabývající se hledáním a popsáním všech možností a specifik výtvarného úkolu, které vyplývají z jeho konkrétního zadání. Následně jsou zde popsány stejným způsobem vlastní realizované výtvarné činnosti. V závěru jsou shrnuty výsledky této výzkumné sondy.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the commissioning of art activities and its possibilities to pass on the educational potential in preschool practice. The theoretical part of this thesis deals with the concepts of creativity, aesthetics, artefiletics, there are described methods and principles in art education and explanations of terms of art activities, tasks and tasks also focused on the concept of E. Wagner, there are mentioned the types of personalities of children and their development stage and competences of the teacher in kindergarten for art education.
The empirical part is based on a qualitative research probe in the preschool practice of two teachers, dealing with searching and describing all the possibilities and specifics of the artistic task resulting from his specific assignment. Subsequently, there are described in the same way the actual realized art activities. In conclusion, the results of this research probe are summarized.
Bakalářská práce se zabývá zadáním výtvarných činností a jeho možnostmi předat vzdělávací potenciál v předškolní praxi. Teoretická část této práce se věnuje pojmům tvořivost, estetika, artefiletika, jsou zde popsány metody a zásady ve výtvarné výchově a vysvětleny termíny výtvarné činnosti, úlohy a úkoly zaměřené také na pojetí E. Wagnera, dále jsou zmíněny typy osobností dětí a jejich vývojová stádia a kompetence učitelky v MŠ pro výtvarnou výchovu.
Empirická část vychází z kvalitativní výzkumné sondy v předškolní praxi dvou učitelek, zabývající se hledáním a popsáním všech možností a specifik výtvarného úkolu, které vyplývají z jeho konkrétního zadání. Následně jsou zde popsány stejným způsobem vlastní realizované výtvarné činnosti. V závěru jsou shrnuty výsledky této výzkumné sondy.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the commissioning of art activities and its possibilities to pass on the educational potential in preschool practice. The theoretical part of this thesis deals with the concepts of creativity, aesthetics, artefiletics, there are described methods and principles in art education and explanations of terms of art activities, tasks and tasks also focused on the concept of E. Wagner, there are mentioned the types of personalities of children and their development stage and competences of the teacher in kindergarten for art education.
The empirical part is based on a qualitative research probe in the preschool practice of two teachers, dealing with searching and describing all the possibilities and specifics of the artistic task resulting from his specific assignment. Subsequently, there are described in the same way the actual realized art activities. In conclusion, the results of this research probe are summarized.
Studentka prostuduje strukturu soudobých učebních výtvarných úloh pro MŠ a možnosti zadávání výtvarných úkolů se zaměřením na otevřené a uzavřené úkoly v pojetí E. Wagnera. Objasní termíny výtvarné činnosti, úlohy a úkoly. V předškolní praxi alespoň 2 učitelek realizuje kvalitativní výzkumnou sondu s cílem popsat možnosti zprostředkování vzdělávacího obsahu a oborových kompetencí dětem v MŠ, a to v souvislosti s konkrétním zadáním výtvarných činností. Sama přitom taktéž v předškolní praxi realizuje vlastní náměty výtvarných úkolů a analyzuje ze stejného hlediska vzdělávací potenciál těchto činností ve vztahu k počátečnímu zadání. V závěru formuluje výsledky výzkumné sondy.
Research Plan
Studentka prostuduje strukturu soudobých učebních výtvarných úloh pro MŠ a možnosti zadávání výtvarných úkolů se zaměřením na otevřené a uzavřené úkoly v pojetí E. Wagnera. Objasní termíny výtvarné činnosti, úlohy a úkoly. V předškolní praxi alespoň 2 učitelek realizuje kvalitativní výzkumnou sondu s cílem popsat možnosti zprostředkování vzdělávacího obsahu a oborových kompetencí dětem v MŠ, a to v souvislosti s konkrétním zadáním výtvarných činností. Sama přitom taktéž v předškolní praxi realizuje vlastní náměty výtvarných úkolů a analyzuje ze stejného hlediska vzdělávací potenciál těchto činností ve vztahu k počátečnímu zadání. V závěru formuluje výsledky výzkumné sondy.
Recommended resources
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 415 s. ISBN 80-7066-534-3.
FICHNOVÁ, Katarína a SZOBIOVÁ, Eva. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. 130 s. ISBN 978-80-262-0195-3.
HAZUKOVÁ, Helena a ŠAMŠULA, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.
HAZUKOVÁ, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994. 36 s.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. 160 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2433-1.
KOŤÁKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1.
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl: teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 2. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 281 s. ISBN 978-80-7290-498-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra a kol. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vyd. 1. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. 253 s. ISBN 978-80-7414-663-3.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. 246 s. Kultura a edukace; sv. 2. ISBN 978-80-7315-228-4.
UŽDlL, Jaromír a ŠAŠINKOVÁ, Emilie. Výtvarná výchova v predškolskom veku. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1984. 187 s.
Recommended resources
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 415 s. ISBN 80-7066-534-3.
FICHNOVÁ, Katarína a SZOBIOVÁ, Eva. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. 130 s. ISBN 978-80-262-0195-3.
HAZUKOVÁ, Helena a ŠAMŠULA, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.
HAZUKOVÁ, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994. 36 s.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. 160 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2433-1.
KOŤÁKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1.
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl: teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 2. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 281 s. ISBN 978-80-7290-498-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra a kol. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vyd. 1. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. 253 s. ISBN 978-80-7414-663-3.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. 246 s. Kultura a edukace; sv. 2. ISBN 978-80-7315-228-4.
UŽDlL, Jaromír a ŠAŠINKOVÁ, Emilie. Výtvarná výchova v predškolskom veku. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1984. 187 s.