Tato práce se zabývá reáliemi Francie a frankofonních zemí ve výuce francouzského jazyka jako cizího jazyka. Jejím cílem je ověřit, zda při výuce francouzského jazyka jsou respektovány nové tendence ve vyučování, zkoumat, jaká témata reálií jsou prezentována ve výuce francouzského jazyka a zda je přítomen i interkulturní přístup ve vyučování a vytvořit vlastní pracovní listy se cvičeními a aktivitami na základě práce s autentickými materiály se zahrnutím interkulturního přístupu.
Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá definováním reálií Francie a frankofonních zemí, komunikativním přístupem, autentickými materiály a jeho využití při tvorbě cvičení reálií a interkulturním přístupem ve výuce francouzského jazyka. Praktická část nabízí analýzu reálií Francie a frankofonních zemí v učebnicích francouzského jazyka používaných v Plzeňském kraji, tematický plán výuky reálií a sérii čtyř pracovních listů s aktivitami a cvičeními. Každý list se cvičeními je určen jednomu ročníku čtyřletého gymnázia nebo střední školy. Cvičení jsou vypracována na základě autentických materiálů a v závěru je uvedena kapitola, která uvádí výsledky ověření srozumitelnosti cvičení studenty gymnázia.
Annotation in English
This dissertation deals with the culture and history of France and Francophone countries in the teaching of French as a foreign language (FLE). Its aim is to verify whether in the teaching of the French language there are respected new trends in teaching, to research, which topics of culture and history are presented in the teaching of the French language and if there is also presented intercultural approach in a teaching and to create own worksheets with exercises and activities based on the work with authentic documents and with the inclusion of an intercultural approach.
Keywords
reálie, Francie, výuka, FLE, frankofonie, francofonní země, autentické materiály, interkuturní přístup, cvičení, vyučování, Plzeňský kraj, francouzština, francouzština jako cizí jazyk
Keywords in English
life and institutions, culture and history, France, francophonie, FLE, French as a foreign language, states francophones, authentic documents, intercultural approach, cultural studies, exercise, teaching, pilsen region, French
Length of the covering note
111 s.
Language
FR
Annotation
Tato práce se zabývá reáliemi Francie a frankofonních zemí ve výuce francouzského jazyka jako cizího jazyka. Jejím cílem je ověřit, zda při výuce francouzského jazyka jsou respektovány nové tendence ve vyučování, zkoumat, jaká témata reálií jsou prezentována ve výuce francouzského jazyka a zda je přítomen i interkulturní přístup ve vyučování a vytvořit vlastní pracovní listy se cvičeními a aktivitami na základě práce s autentickými materiály se zahrnutím interkulturního přístupu.
Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá definováním reálií Francie a frankofonních zemí, komunikativním přístupem, autentickými materiály a jeho využití při tvorbě cvičení reálií a interkulturním přístupem ve výuce francouzského jazyka. Praktická část nabízí analýzu reálií Francie a frankofonních zemí v učebnicích francouzského jazyka používaných v Plzeňském kraji, tematický plán výuky reálií a sérii čtyř pracovních listů s aktivitami a cvičeními. Každý list se cvičeními je určen jednomu ročníku čtyřletého gymnázia nebo střední školy. Cvičení jsou vypracována na základě autentických materiálů a v závěru je uvedena kapitola, která uvádí výsledky ověření srozumitelnosti cvičení studenty gymnázia.
Annotation in English
This dissertation deals with the culture and history of France and Francophone countries in the teaching of French as a foreign language (FLE). Its aim is to verify whether in the teaching of the French language there are respected new trends in teaching, to research, which topics of culture and history are presented in the teaching of the French language and if there is also presented intercultural approach in a teaching and to create own worksheets with exercises and activities based on the work with authentic documents and with the inclusion of an intercultural approach.
Keywords
reálie, Francie, výuka, FLE, frankofonie, francofonní země, autentické materiály, interkuturní přístup, cvičení, vyučování, Plzeňský kraj, francouzština, francouzština jako cizí jazyk
Keywords in English
life and institutions, culture and history, France, francophonie, FLE, French as a foreign language, states francophones, authentic documents, intercultural approach, cultural studies, exercise, teaching, pilsen region, French
Research Plan
Budu jasně a srozumitelně formulovat cíle a obsahové náplně diplomové práce. Vymezím metodiku zpracování. Stručně zhodnotím stav řešené problematiky. Provedu základní výzkum. Budu prezentovat vlastní práci a přístupy k řešení. Shrnu a vyhodnotím výsledky řešení a splnění cíle. Pravidelně budu konzultovat svou práci se školitelem. Pravidelně budu studovat rešeršní literaturu a relevantní prameny. Budu adekvátně odkazovat na použitou literaturu. Budu citovat prameny v seznamu použité literatury v souladu s normou ČSN ISO 690.
Research Plan
Budu jasně a srozumitelně formulovat cíle a obsahové náplně diplomové práce. Vymezím metodiku zpracování. Stručně zhodnotím stav řešené problematiky. Provedu základní výzkum. Budu prezentovat vlastní práci a přístupy k řešení. Shrnu a vyhodnotím výsledky řešení a splnění cíle. Pravidelně budu konzultovat svou práci se školitelem. Pravidelně budu studovat rešeršní literaturu a relevantní prameny. Budu adekvátně odkazovat na použitou literaturu. Budu citovat prameny v seznamu použité literatury v souladu s normou ČSN ISO 690.
Recommended resources
CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. 2. vyd. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
CUQ, Jean-Pierre , GRUCA, Isabelle. Cours de didactique du français langue étrangére et seconde. Grenoble : Presses Universitaires de Grenoble, 2005. 504 p., ISBN 2 7061 1301.
BEAUVAIS, Yannick, AUTERSKÁ, Dagmar. La didactique? Oui, mais-: générale ou appliquée?. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. 66 s. ISBN 80-7082-446-8.
Dictionnaire de didactique du français :langue étrangére et seconde. Edited by Jean-Pierre Cuq. Paris: CLE International, 2003. 303 s. ISBN 2-09-033972-1.
ASLIM -YETIS, Veda. Le document authentique : un exemple d'exploitation en classe de FLE [en ligne]. 2010 [konzultováno 22. března 2015]. Dostupné z : http://synergies.lib.uoguelph.ca/article/viewArticle/1173/1763.
MÉRIEUX, Régine. Connexions: méthode de français: niveau 1. Paris: Didier, 2004. 191 s. ISBN 978-2-278-05411-4.
GIRARDET, Jacky, CRIDLIG, Jean-Marie. Panorama de la langue française 1. Paris: CLE International, 1996. 191 s. Méthode de français. ISBN 2-09-033712-5.
ANGELS, Campa [et al]. Forum: méthode de français : 2. Paris: Hachette Livre, 2001. ISBN 9782011554475.
GIRARDET, Jacky, PÉCHEUR, Jacques. Écho: méthode de français: A2: [livre de l'éleve]. Paris: CLE International, 2010. 149 s. ISBN 978-2-09-038567-0.
GALLON, Fabienne. Extra!. 3: méthode de français. Paris: Hachette, 2002. 112 s. ISBN 2-01-155210-9.
Recommended resources
CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. 2. vyd. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
CUQ, Jean-Pierre , GRUCA, Isabelle. Cours de didactique du français langue étrangére et seconde. Grenoble : Presses Universitaires de Grenoble, 2005. 504 p., ISBN 2 7061 1301.
BEAUVAIS, Yannick, AUTERSKÁ, Dagmar. La didactique? Oui, mais-: générale ou appliquée?. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. 66 s. ISBN 80-7082-446-8.
Dictionnaire de didactique du français :langue étrangére et seconde. Edited by Jean-Pierre Cuq. Paris: CLE International, 2003. 303 s. ISBN 2-09-033972-1.
ASLIM -YETIS, Veda. Le document authentique : un exemple d'exploitation en classe de FLE [en ligne]. 2010 [konzultováno 22. března 2015]. Dostupné z : http://synergies.lib.uoguelph.ca/article/viewArticle/1173/1763.
MÉRIEUX, Régine. Connexions: méthode de français: niveau 1. Paris: Didier, 2004. 191 s. ISBN 978-2-278-05411-4.
GIRARDET, Jacky, CRIDLIG, Jean-Marie. Panorama de la langue française 1. Paris: CLE International, 1996. 191 s. Méthode de français. ISBN 2-09-033712-5.
ANGELS, Campa [et al]. Forum: méthode de français : 2. Paris: Hachette Livre, 2001. ISBN 9782011554475.
GIRARDET, Jacky, PÉCHEUR, Jacques. Écho: méthode de français: A2: [livre de l'éleve]. Paris: CLE International, 2010. 149 s. ISBN 978-2-09-038567-0.
GALLON, Fabienne. Extra!. 3: méthode de français. Paris: Hachette, 2002. 112 s. ISBN 2-01-155210-9.