V mé bakalářské práci jsem se zaměřila na téma recipročního altruismu u děti v 1. a 5. třídě základní školy v Příšovicích. V teoretické části jsem definovala pojem altruismus a blíže se podívala na jeho rozdílné koncepty. Mezi tyto koncepty patří sociáně-psychologický koncept a biologický koncept. Dále jsem popsala významné autory přispívající k tomuto tématu a jejich práce. Na základdě literatury jsem si stanovila dvě hypotézy: a) starší děti jsou altruističtější než mladší b) chlapci jsou altruističtější než dívky. První hypotézu jsem potvrdila, bohužel druhou již ne. Obě dvě hypotézy jsem podložila již existujícími experimenty. V praktické části jsem prováděla experiment, podle existující předlohy, který byl provedem ve Velké Británii. V kapitole Metodika jsem popsala, jak vše probíhalo a v kapitole Analýza výsledků jsem za pomocí testování hypotéz shrnula výsledky. Na konec mé práce v kapitole Diskuze jsem na základě literatury a svých výsledků shrnula svou práci.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I have focused on the phenomena of reciprocal altruism within the group of first and fifth graders of elementary school. In the theoretical part of my thesis I have explained the definition of altruism in general and subsequently focused on several individual theories. Firstly, I have described the psycho-social view of altruism and secondly the biological view of altruism. Several authors with significant influence on both of the views are presented in the first part of the theoretical part. Representative of the biological view mentioned in the text is for example the biologist Hamilton, while the psychologist Rachlin is the main scholar of the psycho-social view mentioned in my thesis. Due to the differences in perspectives in which these authors describe and study altruism, we are able to observe the phenomena from a wide range of conceptual viewpoints. The biologically oriented authors describe altruism using the scope of genetics. In most parts they agree that altruistic behavior is driven by the genes need to stay viable and replicable. The authors studying altruism from the psycho-social perspective view the most important altruism driving factors the concepts such as learning, motivation, behavior, socialization and others. The second part of my bachelor thesis is dedicated to reconstructing an experiment that was previously conducted by three authors in Great Britain. The experiment was slightly modified to work with the conditions and environment available to me. Two hypothesis were predetermined: a) older children are more altruistic than younger children and b) boys are more altruistic than girls. Based on the already mentioned experiment conducted in Great Britain, which is described in more detail in the chapter Methodology, I have confirmed both of those hypothesis. In the following chapter named Discussion, I have supported these confirmation claims with appropriate literature and in addition I have pointed out the fact that there seems to be a lack of studies describing the phenomena of altruism across genders. Therefore I believe that I have discovered a scientifically understudied part of altruistic behavior.
Klíčová slova
Altruismus, Reciproční altruismus, První stupeň, Základní škola, Prosocialni chování
Klíčová slova v angličtině
Altruism, Reciprocal altruism, primary school, first grade, prospcial behavior
Rozsah průvodní práce
37 s. (60 811 znaku)
Jazyk
CZ
Anotace
V mé bakalářské práci jsem se zaměřila na téma recipročního altruismu u děti v 1. a 5. třídě základní školy v Příšovicích. V teoretické části jsem definovala pojem altruismus a blíže se podívala na jeho rozdílné koncepty. Mezi tyto koncepty patří sociáně-psychologický koncept a biologický koncept. Dále jsem popsala významné autory přispívající k tomuto tématu a jejich práce. Na základdě literatury jsem si stanovila dvě hypotézy: a) starší děti jsou altruističtější než mladší b) chlapci jsou altruističtější než dívky. První hypotézu jsem potvrdila, bohužel druhou již ne. Obě dvě hypotézy jsem podložila již existujícími experimenty. V praktické části jsem prováděla experiment, podle existující předlohy, který byl provedem ve Velké Británii. V kapitole Metodika jsem popsala, jak vše probíhalo a v kapitole Analýza výsledků jsem za pomocí testování hypotéz shrnula výsledky. Na konec mé práce v kapitole Diskuze jsem na základě literatury a svých výsledků shrnula svou práci.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I have focused on the phenomena of reciprocal altruism within the group of first and fifth graders of elementary school. In the theoretical part of my thesis I have explained the definition of altruism in general and subsequently focused on several individual theories. Firstly, I have described the psycho-social view of altruism and secondly the biological view of altruism. Several authors with significant influence on both of the views are presented in the first part of the theoretical part. Representative of the biological view mentioned in the text is for example the biologist Hamilton, while the psychologist Rachlin is the main scholar of the psycho-social view mentioned in my thesis. Due to the differences in perspectives in which these authors describe and study altruism, we are able to observe the phenomena from a wide range of conceptual viewpoints. The biologically oriented authors describe altruism using the scope of genetics. In most parts they agree that altruistic behavior is driven by the genes need to stay viable and replicable. The authors studying altruism from the psycho-social perspective view the most important altruism driving factors the concepts such as learning, motivation, behavior, socialization and others. The second part of my bachelor thesis is dedicated to reconstructing an experiment that was previously conducted by three authors in Great Britain. The experiment was slightly modified to work with the conditions and environment available to me. Two hypothesis were predetermined: a) older children are more altruistic than younger children and b) boys are more altruistic than girls. Based on the already mentioned experiment conducted in Great Britain, which is described in more detail in the chapter Methodology, I have confirmed both of those hypothesis. In the following chapter named Discussion, I have supported these confirmation claims with appropriate literature and in addition I have pointed out the fact that there seems to be a lack of studies describing the phenomena of altruism across genders. Therefore I believe that I have discovered a scientifically understudied part of altruistic behavior.
Klíčová slova
Altruismus, Reciproční altruismus, První stupeň, Základní škola, Prosocialni chování
Klíčová slova v angličtině
Altruism, Reciprocal altruism, primary school, first grade, prospcial behavior
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech" Bakalářské práce se bude zabývat dětmi ve věku 6 a 11 let, kteří studují základní školu. Přesněji jejich recipročně altruistickým chováním ve skupině. Skupinou je myšlena třída, do které pravidelně dochází, a ve které své spolužáky znají. Výzkum bude proveden v každé třídě zvlášť. Ze začátku bych chodila do třídy pouze jako zúčastněný pozorovatel na pár hodin a zaznamenávala si poznámky o práci třídy. Dále bych použila sociometrické šetření a s ním spojený experiment. Provedla bych jednoduchý experiment prokazující reciproční a altruistické chování u dětí. Inspiraci jsem čerpala z odborného textu, který uvádím v seznamu literatury. Jedná se o tzv. "dictator game". Na základě studií ve Velké Británii autorů Benensona, Pascoa a Radmora se v textu "Childerns altruistic behavior i the dictator game" dozvídáme, že starší děti jsou altruističtější, než mladší. Proto bych si ráda ve své bakalářské práci položila stejnou výzkumnou otázku, zda jsou starší děti altruističtější než mladší děti? Otázku podporuje také nový trend, kdy se děti za altruistické chování odměňují. Dále bych touto výzkumnou otázkou ráda zjistila, zda se starší děti chovají více altruisticky, protože usilují ve skupině o vyšší status, což dokládá anglický text "Varieties of altruism in children and chimpanzess". Text tvrdí, že altruismus je přírodně vrozená vlastnost, která není vytvořená kulturou společnosti. Ale v pozdějším vývoji hraje kultura zásadní roli. Dítě mladšího věku je většinu svého času socializováno v rodině a je kontrolováno rodiči, tím pádem na něj mají minimální vliv věci, které socializují děti ve skupině ostatních vrstevníků. Při nástupu dítěte do školky nebo školy začíná být dítě autonomní v sociální skupině s minimálním dohledem rodičů a je touto skupinou ovlivňováno. Začíná se ohlížet, jestli jedinec, vůči kterému se projevuje altruisticky, mu tento akt oplatí a také jak to ovlivní jeho status ve skupině. Druhou výzkumnou otázku mám také podloženou odbornou literaturou. Ta tvrdí, že děti staršího věku mají větší sklony k recipročnímu chování. Děti více socializované začínají diskriminovat cíle svého altruismu tak, že mají tendenci obdarovávat jedince, kteří je dříve obdarovali nebo od nich mohou v budoucnu nějaký dar očekávat.
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech" Bakalářské práce se bude zabývat dětmi ve věku 6 a 11 let, kteří studují základní školu. Přesněji jejich recipročně altruistickým chováním ve skupině. Skupinou je myšlena třída, do které pravidelně dochází, a ve které své spolužáky znají. Výzkum bude proveden v každé třídě zvlášť. Ze začátku bych chodila do třídy pouze jako zúčastněný pozorovatel na pár hodin a zaznamenávala si poznámky o práci třídy. Dále bych použila sociometrické šetření a s ním spojený experiment. Provedla bych jednoduchý experiment prokazující reciproční a altruistické chování u dětí. Inspiraci jsem čerpala z odborného textu, který uvádím v seznamu literatury. Jedná se o tzv. "dictator game". Na základě studií ve Velké Británii autorů Benensona, Pascoa a Radmora se v textu "Childerns altruistic behavior i the dictator game" dozvídáme, že starší děti jsou altruističtější, než mladší. Proto bych si ráda ve své bakalářské práci položila stejnou výzkumnou otázku, zda jsou starší děti altruističtější než mladší děti? Otázku podporuje také nový trend, kdy se děti za altruistické chování odměňují. Dále bych touto výzkumnou otázkou ráda zjistila, zda se starší děti chovají více altruisticky, protože usilují ve skupině o vyšší status, což dokládá anglický text "Varieties of altruism in children and chimpanzess". Text tvrdí, že altruismus je přírodně vrozená vlastnost, která není vytvořená kulturou společnosti. Ale v pozdějším vývoji hraje kultura zásadní roli. Dítě mladšího věku je většinu svého času socializováno v rodině a je kontrolováno rodiči, tím pádem na něj mají minimální vliv věci, které socializují děti ve skupině ostatních vrstevníků. Při nástupu dítěte do školky nebo školy začíná být dítě autonomní v sociální skupině s minimálním dohledem rodičů a je touto skupinou ovlivňováno. Začíná se ohlížet, jestli jedinec, vůči kterému se projevuje altruisticky, mu tento akt oplatí a také jak to ovlivní jeho status ve skupině. Druhou výzkumnou otázku mám také podloženou odbornou literaturou. Ta tvrdí, že děti staršího věku mají větší sklony k recipročnímu chování. Děti více socializované začínají diskriminovat cíle svého altruismu tak, že mají tendenci obdarovávat jedince, kteří je dříve obdarovali nebo od nich mohou v budoucnu nějaký dar očekávat.
Seznam doporučené literatury
KOUKOLÍK, F. 2013: Já: O mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha: Karolinum.
BARRETT, L., DUNBAR, R., LYCCETT, J. 2007: Evoluční psychologie člověka. Praha: Portál.
BUSS, D.M. 2003: Evolutionary Psychology: The New Science of the Mind. Boston: Allyn & Bacon.
BENENSON, J.F., PASCOE, J., RADMORE, N. 2007: Children´s altruistic behavior in the dictator game. Evol. and Human Behavior, 28: 168-175.
TRIVERS, R.L. 1971: The Evolution of Reciprocal Altruism. The Quarterly Biology, 46: 35-57.
Seznam doporučené literatury
KOUKOLÍK, F. 2013: Já: O mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha: Karolinum.
BARRETT, L., DUNBAR, R., LYCCETT, J. 2007: Evoluční psychologie člověka. Praha: Portál.
BUSS, D.M. 2003: Evolutionary Psychology: The New Science of the Mind. Boston: Allyn & Bacon.
BENENSON, J.F., PASCOE, J., RADMORE, N. 2007: Children´s altruistic behavior in the dictator game. Evol. and Human Behavior, 28: 168-175.
TRIVERS, R.L. 1971: The Evolution of Reciprocal Altruism. The Quarterly Biology, 46: 35-57.