V práci jsem se pokusila ozřejmit, čím je veřejný prostor pro populaci zabývající se DIY plakáty s aktivistickými přesahy, guerilla marketingem, intervencemi ve veřejném prostoru s angažovaným přesahem nebo artivismem ve veřejném prostoru. Snažila jsem se vyjádřit, proč mí participanti výzkumu přistupují k veřejnému prostoru tak, jak přistupují, co pro ně veřejný prostor znamená, jaká v současném veřejném prostoru vidí negativa a jaká pozitiva.
Annotation in English
In my work, I tried to clarify what means the public space to the population dealing with creation of DIY posters with activist overlaps and guerilla marketing. I also tried to articulate their postures. By means of places where stickers, posters, and templates are placed, new meanings can be made, and a voice which cannot be heard in other areas of the public sphere can be retrieved in the urban environment. Summarizing the conclusions, it is important to define the accessibility of the public space for them. Furthermore, participants of research see problems of visual smog and lack of space for self-expression or the possibility of participation with other people in public places in the present public space.
Keywords
kulturní rezistence, street art, veřejný prostor, intervence ve veřejném prostoru, artivismus, aktivismus, angažované umění
Keywords in English
cultural resistance, street art, public space, intervetionism, artivism, activism, urban art
Length of the covering note
49 s. 76 569 znaků
Language
CZ
Annotation
V práci jsem se pokusila ozřejmit, čím je veřejný prostor pro populaci zabývající se DIY plakáty s aktivistickými přesahy, guerilla marketingem, intervencemi ve veřejném prostoru s angažovaným přesahem nebo artivismem ve veřejném prostoru. Snažila jsem se vyjádřit, proč mí participanti výzkumu přistupují k veřejnému prostoru tak, jak přistupují, co pro ně veřejný prostor znamená, jaká v současném veřejném prostoru vidí negativa a jaká pozitiva.
Annotation in English
In my work, I tried to clarify what means the public space to the population dealing with creation of DIY posters with activist overlaps and guerilla marketing. I also tried to articulate their postures. By means of places where stickers, posters, and templates are placed, new meanings can be made, and a voice which cannot be heard in other areas of the public sphere can be retrieved in the urban environment. Summarizing the conclusions, it is important to define the accessibility of the public space for them. Furthermore, participants of research see problems of visual smog and lack of space for self-expression or the possibility of participation with other people in public places in the present public space.
Keywords
kulturní rezistence, street art, veřejný prostor, intervence ve veřejném prostoru, artivismus, aktivismus, angažované umění
Keywords in English
cultural resistance, street art, public space, intervetionism, artivism, activism, urban art
Research Plan
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech" Ve své práci se budu zabývat subverzivní imaginací u sociokulturně, symbolicky nebo prostorově vyloučené populace. Výsledek práce by měl vypovědět o způsobu, jakým skrze různé umělecké formy marginalizovaní lidé kreativně reagují na systém. V práci se budu snažit participanty svého výzkumu pojmout jako aktivní aktéry. Práce bude vycházet z teoretických východisek antropologie umění, graffiti a streetartu, studií kulturní rezistence, kulturálních studií a studií marginalizovaných skupin, které zpracuji v teoretické části práce. Práci budu provádět kvalitativním přístupem a jako metody výzkumu budu používat polostrukturované rozhovory a zúčastněné pozorování. Bakalářskou práci zpracuji na základě doporučené literatury a instrukcí vedoucího práce. Práce bude vypracována v souladu s Etickým kodexem pro akademické pracovníky ZČU.
Nejpozději do 30. 11. 2016 odevzdám vedoucímu práce základní teze BP a návrh designu terénního šetření v rozsahu pěti normostran.
Nejpozději do 1. 3. 2017 předložím vedoucímu své práce pracovní verzi BP k posouzení.
Nejpozději do 31. 3. 2017 předložím vedoucímu své práce rukopis BP k revizi.
Research Plan
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech" Ve své práci se budu zabývat subverzivní imaginací u sociokulturně, symbolicky nebo prostorově vyloučené populace. Výsledek práce by měl vypovědět o způsobu, jakým skrze různé umělecké formy marginalizovaní lidé kreativně reagují na systém. V práci se budu snažit participanty svého výzkumu pojmout jako aktivní aktéry. Práce bude vycházet z teoretických východisek antropologie umění, graffiti a streetartu, studií kulturní rezistence, kulturálních studií a studií marginalizovaných skupin, které zpracuji v teoretické části práce. Práci budu provádět kvalitativním přístupem a jako metody výzkumu budu používat polostrukturované rozhovory a zúčastněné pozorování. Bakalářskou práci zpracuji na základě doporučené literatury a instrukcí vedoucího práce. Práce bude vypracována v souladu s Etickým kodexem pro akademické pracovníky ZČU.
Nejpozději do 30. 11. 2016 odevzdám vedoucímu práce základní teze BP a návrh designu terénního šetření v rozsahu pěti normostran.
Nejpozději do 1. 3. 2017 předložím vedoucímu své práce pracovní verzi BP k posouzení.
Nejpozději do 31. 3. 2017 předložím vedoucímu své práce rukopis BP k revizi.
Recommended resources
BERNARD, H. Russell a Clarence GRAVLEE (eds.). Handbook of Methods in Cultural Anthropology. 2. London: Rowman & Littlefield, 2015. ISBN 978-0-7591-2072-3.
DUNCOMBE, Stephen. Cultural resistance reader. New York: Verso, 2002. ISBN 18-598-4659-9.
FOLDYNOVÁ, Adéla, Šimon JANÍČEK a Ladislav ZIKMUND, JAKŠ, Filip (ed.). Pouliční umění - teorie na ulici. Praha: Interaktiv.cz, 2008. ISBN 978-809-0390-447.
LAYTON, Robert. The anthropology of art. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 1996 ISBN 0-521-36894-4.
PERKINS, Morgan. a Howard. MORPHY. The anthropology of art: a reader. Oxford: Blackwell Pub., 2006. ISBN 9781405105620.
SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum: praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
Recommended resources
BERNARD, H. Russell a Clarence GRAVLEE (eds.). Handbook of Methods in Cultural Anthropology. 2. London: Rowman & Littlefield, 2015. ISBN 978-0-7591-2072-3.
DUNCOMBE, Stephen. Cultural resistance reader. New York: Verso, 2002. ISBN 18-598-4659-9.
FOLDYNOVÁ, Adéla, Šimon JANÍČEK a Ladislav ZIKMUND, JAKŠ, Filip (ed.). Pouliční umění - teorie na ulici. Praha: Interaktiv.cz, 2008. ISBN 978-809-0390-447.
LAYTON, Robert. The anthropology of art. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 1996 ISBN 0-521-36894-4.
PERKINS, Morgan. a Howard. MORPHY. The anthropology of art: a reader. Oxford: Blackwell Pub., 2006. ISBN 9781405105620.
SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum: praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.