Ve své bakalářské práci se zabývám pohybovými hrami v přírodě, jejich dělením a modifikacemi pro dětí se speciálními potřebami. Toto téma jsem si vybral, protože jsem v dětství získal pozitivní vztah k přírodě, potažmo k aktivitám v ní a byl bych rád, kdyby se tento vhled na hry v přírodě přenášel i na další generace. Pohybové hry byly vždy součástí mého životního stylu a pohyb jako takový vnímám jako nedílnou součást sama sebe. Pobyt v přírodě má velmi blahodárný vliv jak na psychickou stránku člověka, tak i na fyzickou. Hry dělím na hry rozvíjející vytrvalostní schopnost, rychlostní schopnost, silovou schopnost a koordinační schopnost. Ke hře patří správná motivace a i tímto se ve své práci zabývám. Dále se zaměřuji na motorické zvláštnosti lidí se speciálními potřebami a uvádím obecná doporučení k modifikacím her právě pro tyto jedince. Hlavní součástí mé praktické části je interaktivní DVD se zásobníkem pohybových her v přírodě. Jednotlivé hry popisuji, připojuji k nim motivační úvod a předkládám jejich vhodnou modifikaci pro různé typy handicapu. Doufám, že toto DVD bude pro pedagogické i nepedagogické pracovníky dobrou pomůckou, že v ní naleznou inspiraci a pomůže jim v jejich školní i mimoškolní výchově.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I deal with movement games in nature, their division and modifications for children with special needs. I chose this topic because I had a positive attitude to nature and her activities in childhood, and I would like to see this insight into games in the wild passed on to the next generation. Motion games have always been part of my lifestyle, and movement is perceived as an integral part of myself. Staying in nature has a very beneficial effect on the psychic aspect of man and the physical. I divide games into games that develop endurance, speed, strength, and coordination skills. The game must have the right motivation and this is what I do in my work, too. I also focus on motor skills of people with special needs and I make general recommendations of game modifications for these people. The main part of my practical part is an interactive DVD with a stack of motion game in nature. I describe the in singles games, I attach a motivational introduction to them and I present their appropriate modification for different types of handicap. I hope this DVD will be a good tool for pedagogic and non-pedagogical staff to find inspiration and help them in their school and out-of-school education.
Klíčová slova
pohybové hry, hry v přírodě, mladší školní věk, jedinci se speciálními potřebami
Klíčová slova v angličtině
movement games, games in nature, younger school age, people with special needs
Rozsah průvodní práce
32 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se zabývám pohybovými hrami v přírodě, jejich dělením a modifikacemi pro dětí se speciálními potřebami. Toto téma jsem si vybral, protože jsem v dětství získal pozitivní vztah k přírodě, potažmo k aktivitám v ní a byl bych rád, kdyby se tento vhled na hry v přírodě přenášel i na další generace. Pohybové hry byly vždy součástí mého životního stylu a pohyb jako takový vnímám jako nedílnou součást sama sebe. Pobyt v přírodě má velmi blahodárný vliv jak na psychickou stránku člověka, tak i na fyzickou. Hry dělím na hry rozvíjející vytrvalostní schopnost, rychlostní schopnost, silovou schopnost a koordinační schopnost. Ke hře patří správná motivace a i tímto se ve své práci zabývám. Dále se zaměřuji na motorické zvláštnosti lidí se speciálními potřebami a uvádím obecná doporučení k modifikacím her právě pro tyto jedince. Hlavní součástí mé praktické části je interaktivní DVD se zásobníkem pohybových her v přírodě. Jednotlivé hry popisuji, připojuji k nim motivační úvod a předkládám jejich vhodnou modifikaci pro různé typy handicapu. Doufám, že toto DVD bude pro pedagogické i nepedagogické pracovníky dobrou pomůckou, že v ní naleznou inspiraci a pomůže jim v jejich školní i mimoškolní výchově.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I deal with movement games in nature, their division and modifications for children with special needs. I chose this topic because I had a positive attitude to nature and her activities in childhood, and I would like to see this insight into games in the wild passed on to the next generation. Motion games have always been part of my lifestyle, and movement is perceived as an integral part of myself. Staying in nature has a very beneficial effect on the psychic aspect of man and the physical. I divide games into games that develop endurance, speed, strength, and coordination skills. The game must have the right motivation and this is what I do in my work, too. I also focus on motor skills of people with special needs and I make general recommendations of game modifications for these people. The main part of my practical part is an interactive DVD with a stack of motion game in nature. I describe the in singles games, I attach a motivational introduction to them and I present their appropriate modification for different types of handicap. I hope this DVD will be a good tool for pedagogic and non-pedagogical staff to find inspiration and help them in their school and out-of-school education.
Klíčová slova
pohybové hry, hry v přírodě, mladší školní věk, jedinci se speciálními potřebami
Klíčová slova v angličtině
movement games, games in nature, younger school age, people with special needs
Zásady pro vypracování
Výběr tématu bakalářské práce (červen 2016)
Analýza základní a dostupné literatury a internetových zdrojů (červen 2016 - říjen 2016)
Tvorba a zpracování první části videoprogramu (říjen 2016 - listopad 2016)
Zpracování teoretické části bakalářské práce (prosinec 2016 - únor 2017)
Tvorba a zpracování druhé části videoprogramu (březen 2017 - květen 2017)
Odevzdání bakalářské práce (červen 2017)
Zásady pro vypracování
Výběr tématu bakalářské práce (červen 2016)
Analýza základní a dostupné literatury a internetových zdrojů (červen 2016 - říjen 2016)
Tvorba a zpracování první části videoprogramu (říjen 2016 - listopad 2016)
Zpracování teoretické části bakalářské práce (prosinec 2016 - únor 2017)
Tvorba a zpracování druhé části videoprogramu (březen 2017 - květen 2017)
Odevzdání bakalářské práce (červen 2017)
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Edita a KUČEROVÁ, Alena. Hry v přírodě a s přírodou. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2004. 151 s. Žijeme s dětmi; sv. 11. ISBN 80-204-1142-9.
DOLEŽALOVÁ, Edita. Hry na dětské tábory. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2004. 303 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0702-0.
ŠIRCOVÁ, Ivana. S dětmi v přírodě: zážitková výchova po celý rok. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 159 s. ISBN 978-80-7367-201-0.
KARÁSKOVÁ, Vlasta. Pobyt v letní přírodě s mentálně postiženými dětmi. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. 59 s. Skripta. ISBN 80-244-0833-3.
WITT, Reinhard. Vnímejme přírodu všemi smysly. Vyd. 4. Praha: Pražské ekologické centrum, 1996. 24 s. ISBN 80-901377-7-6.
ZAPLETAL, Miloš. Hry v přírodě. Praha: Sportovní a turistické nakladatelství, 1965. 263 s.
MICHALÍK, Petr, ROUB, Zdeněk a VRBÍK, Václav. Zpracování diplomové a bakalářské práce na počítači. 3. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2009. 67 s. ISBN 978-80-7043-828-2.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Edita a KUČEROVÁ, Alena. Hry v přírodě a s přírodou. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2004. 151 s. Žijeme s dětmi; sv. 11. ISBN 80-204-1142-9.
DOLEŽALOVÁ, Edita. Hry na dětské tábory. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2004. 303 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0702-0.
ŠIRCOVÁ, Ivana. S dětmi v přírodě: zážitková výchova po celý rok. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 159 s. ISBN 978-80-7367-201-0.
KARÁSKOVÁ, Vlasta. Pobyt v letní přírodě s mentálně postiženými dětmi. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. 59 s. Skripta. ISBN 80-244-0833-3.
WITT, Reinhard. Vnímejme přírodu všemi smysly. Vyd. 4. Praha: Pražské ekologické centrum, 1996. 24 s. ISBN 80-901377-7-6.
ZAPLETAL, Miloš. Hry v přírodě. Praha: Sportovní a turistické nakladatelství, 1965. 263 s.
MICHALÍK, Petr, ROUB, Zdeněk a VRBÍK, Václav. Zpracování diplomové a bakalářské práce na počítači. 3. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2009. 67 s. ISBN 978-80-7043-828-2.