Téma mé diplomové práce je Paměť prchavého místa. Inspirací pro výběr tohoto tématu pro mne byl již existující projekt: "Zaniklé a ohrožené kostely". Tento projekt se zabývá hlavně krajinou zraněnou odsunem sudetských Němců.
Stejně tak já reaguji na místo bývalé vesnice, která začala pomalu zanikat právě po druhé světové válce. Přestože úplně zanikla teprve nedávno, můžeme nyní díky některým krajinným prvkům už pouze tušit, že bývala domovem, předmětem starosti a péče.
Vesnice Dřevohryzy se nacházela mezi premonstrátským klášterem v Teplé a trapistickým klášterem Nový Dvůr. První zmínky o ní lze nalézt již v 13.století.
Na tomto místě, respektující původní základy jednoho z domů, jsem umístila svoji práci. Objekt tvořený čtyřmi stěnami vyrůstá ze základů a na chvíli se stává architekturou. Stěny se ale svojí vahou kroutí a bortí. Přesto, že malá skulinka vybízí ke vstupu do objektu jako možného útočiště, ve chvíli, kdy se staneme jeho součást pohltí nás nejistota a pocit možného uvěznění.
Prací s přírodními materiály se snažím upozornit na všudypřítomnou pomíjivost a koloběh, kterým si krajina neopečovávaná člověkem přivlastňuje zpět, co jí patří. Jako technologii využívám princip hrázděných domů, tak typických právě pro daný kraj. Základní nosnou konstrukci stěn tvoří ručně sekané trámy, ty jsou vyplněny slámou a pokryty hliněnou omítkou. Ta směrem od kořenů stěn překrývá trámy a tvoří celistvé hliněné stěny až k vrchní části, kde se stává skutečnými architektonickými prvky. Veškeré materiály, kromě jílu, jsou přímo z místa vesnice nebo jejího blízkého okolí. Samotnou prací a pobytem na tomto místě jsem si mohla vyzkoušet špatnou dostupnost, opuštěnost a tvrdé podmínky, které život v této krajině skýtá.
Annotation in English
The theme of my diploma thesis is called 'The Memory of the Elusive place'. The inspiration for choosing this topic was an already existing project: "Endangered Churches". This project is concerned mainly with landscape that was pulled from its context after the expulsion of the Sudeten Germans.
Likewise, I react in my diploma to the place of the former village, which began to slowly disappear just after the Second World War. Even though it has disappeared quite recently, these days we can only suspect its location.
The village of Dřevohryzy was located between the Premonstratensian monastery in Teplá and the trappist monastery Nový Dvůr. The first mention of Dřevohryzy can be found as early as the 13th century.
I created my work with respect to the original foundations in one of the houses. The sculptural object made out of four-walls grows up from the ground and becomes for a while an architecture. However, due to its weight the walls cracks and curve.
Despite the fact that a small skulk invites you to enter the building as a possible shelter, at the moment we become part of it we are absorbed by the uncertainty and the sense of possible imprisonment. By working with natural materials, I try to draw attention to the ubiquitous transience and the universal cycle, in which the land abandoned by man takes back what belongs to it. As a technology, I use the principle of half-timbered houses, typical for the region. The basic load-bearing structure of the walls consists of hand-drawn beams, which are filled with straw and covered with clay plaster. The clay plaster overlaps from the roots of the walls to the beams and forms entire clay walls up to the top where it becomes an architectural element. All materials other than clay are directly from the village or its immediate vicinity.
By staying at this place and the work itself, I was able to experience the poor accessibility, abandonment and hard conditions that life in this landscape offers.
Keywords
Krajina, paměť,kořeny, domov, dřevo, hlína
Keywords in English
Landscape, memory, roots, home, wood, soil
Length of the covering note
30 s.
Language
CZ
Annotation
Téma mé diplomové práce je Paměť prchavého místa. Inspirací pro výběr tohoto tématu pro mne byl již existující projekt: "Zaniklé a ohrožené kostely". Tento projekt se zabývá hlavně krajinou zraněnou odsunem sudetských Němců.
Stejně tak já reaguji na místo bývalé vesnice, která začala pomalu zanikat právě po druhé světové válce. Přestože úplně zanikla teprve nedávno, můžeme nyní díky některým krajinným prvkům už pouze tušit, že bývala domovem, předmětem starosti a péče.
Vesnice Dřevohryzy se nacházela mezi premonstrátským klášterem v Teplé a trapistickým klášterem Nový Dvůr. První zmínky o ní lze nalézt již v 13.století.
Na tomto místě, respektující původní základy jednoho z domů, jsem umístila svoji práci. Objekt tvořený čtyřmi stěnami vyrůstá ze základů a na chvíli se stává architekturou. Stěny se ale svojí vahou kroutí a bortí. Přesto, že malá skulinka vybízí ke vstupu do objektu jako možného útočiště, ve chvíli, kdy se staneme jeho součást pohltí nás nejistota a pocit možného uvěznění.
Prací s přírodními materiály se snažím upozornit na všudypřítomnou pomíjivost a koloběh, kterým si krajina neopečovávaná člověkem přivlastňuje zpět, co jí patří. Jako technologii využívám princip hrázděných domů, tak typických právě pro daný kraj. Základní nosnou konstrukci stěn tvoří ručně sekané trámy, ty jsou vyplněny slámou a pokryty hliněnou omítkou. Ta směrem od kořenů stěn překrývá trámy a tvoří celistvé hliněné stěny až k vrchní části, kde se stává skutečnými architektonickými prvky. Veškeré materiály, kromě jílu, jsou přímo z místa vesnice nebo jejího blízkého okolí. Samotnou prací a pobytem na tomto místě jsem si mohla vyzkoušet špatnou dostupnost, opuštěnost a tvrdé podmínky, které život v této krajině skýtá.
Annotation in English
The theme of my diploma thesis is called 'The Memory of the Elusive place'. The inspiration for choosing this topic was an already existing project: "Endangered Churches". This project is concerned mainly with landscape that was pulled from its context after the expulsion of the Sudeten Germans.
Likewise, I react in my diploma to the place of the former village, which began to slowly disappear just after the Second World War. Even though it has disappeared quite recently, these days we can only suspect its location.
The village of Dřevohryzy was located between the Premonstratensian monastery in Teplá and the trappist monastery Nový Dvůr. The first mention of Dřevohryzy can be found as early as the 13th century.
I created my work with respect to the original foundations in one of the houses. The sculptural object made out of four-walls grows up from the ground and becomes for a while an architecture. However, due to its weight the walls cracks and curve.
Despite the fact that a small skulk invites you to enter the building as a possible shelter, at the moment we become part of it we are absorbed by the uncertainty and the sense of possible imprisonment. By working with natural materials, I try to draw attention to the ubiquitous transience and the universal cycle, in which the land abandoned by man takes back what belongs to it. As a technology, I use the principle of half-timbered houses, typical for the region. The basic load-bearing structure of the walls consists of hand-drawn beams, which are filled with straw and covered with clay plaster. The clay plaster overlaps from the roots of the walls to the beams and forms entire clay walls up to the top where it becomes an architectural element. All materials other than clay are directly from the village or its immediate vicinity.
By staying at this place and the work itself, I was able to experience the poor accessibility, abandonment and hard conditions that life in this landscape offers.
Keywords
Krajina, paměť,kořeny, domov, dřevo, hlína
Keywords in English
Landscape, memory, roots, home, wood, soil
Research Plan
Minimální rozsah prací
Počet: min. jedna trojrozměrná instalace
Formát: prostorová instalace
Popis realizace: sochařský koncept řešení daného prostoru s přihlédnutím k jeho minulosti a funkci.
Výstup: min. jedna prostorová instalace
Průběžné plnění úkolů dle pokynů vedoucího práce (a příp. konzultanta, je-li stanoven) a pravidelné konzultace do termínu odevzdání práce 1x týdně v rámci semináře
ke kvalifikační práci.
Postup realizace:
1) září - Teoretická část práce: (bod 1. - 3. uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím,
kam směřuji dříve, nežli začnu pracovat). Z toho vyplývá výběr tématu a cíl práce. Praktická práce sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) říjen - Předložení řady skic a variant řešení.
3) listopad, prosinec - Varianty pracovní verze, volba nejvhodnější varianty, průběžná práce na praktické části závěrečné práce.
4) leden, únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou (pro udělení zápočtu).
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání (finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce, příprava prezentace, odevzdání obou částí práce pro udělení zápočtu).
Obhajoba
červen - Obhajoba + ve stanoveném ateliéru prezentace kvalifikační práce na CD/DVD (v podobě pro tisk)
Research Plan
Minimální rozsah prací
Počet: min. jedna trojrozměrná instalace
Formát: prostorová instalace
Popis realizace: sochařský koncept řešení daného prostoru s přihlédnutím k jeho minulosti a funkci.
Výstup: min. jedna prostorová instalace
Průběžné plnění úkolů dle pokynů vedoucího práce (a příp. konzultanta, je-li stanoven) a pravidelné konzultace do termínu odevzdání práce 1x týdně v rámci semináře
ke kvalifikační práci.
Postup realizace:
1) září - Teoretická část práce: (bod 1. - 3. uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím,
kam směřuji dříve, nežli začnu pracovat). Z toho vyplývá výběr tématu a cíl práce. Praktická práce sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) říjen - Předložení řady skic a variant řešení.
3) listopad, prosinec - Varianty pracovní verze, volba nejvhodnější varianty, průběžná práce na praktické části závěrečné práce.
4) leden, únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou (pro udělení zápočtu).
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání (finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce, příprava prezentace, odevzdání obou částí práce pro udělení zápočtu).
Obhajoba
červen - Obhajoba + ve stanoveném ateliéru prezentace kvalifikační práce na CD/DVD (v podobě pro tisk)
Recommended resources
DIVERZANT a Katka HAVLÍKOVÁ. Urbex.cz: krása zániku. Praha: Paseka, 2015. ISBN 978-80-7432-605-9.
KRČMÁŘ, Luděk, SOUKUP, Jan. Ohrožené kostely: příběhy staveb, které už brzy nemusí být. Plzeň: Dominanty, 2007. ISBN 978-80-254-4407-8.
ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.
ISBN 80-7198-173-7.
STEINER, Rudolf. Příroda a člověk. Praha: Fabula, 2007. ISBN 80-8660-040-6.
Recommended resources
DIVERZANT a Katka HAVLÍKOVÁ. Urbex.cz: krása zániku. Praha: Paseka, 2015. ISBN 978-80-7432-605-9.
KRČMÁŘ, Luděk, SOUKUP, Jan. Ohrožené kostely: příběhy staveb, které už brzy nemusí být. Plzeň: Dominanty, 2007. ISBN 978-80-254-4407-8.
ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.
ISBN 80-7198-173-7.
STEINER, Rudolf. Příroda a člověk. Praha: Fabula, 2007. ISBN 80-8660-040-6.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Thesis defence evaluation
Excellent
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Navržená známka vedoucího práce:
Navržená známka oponenta:
Komise byla podrobně seznámena s hodnocením vedoucího práce a posudkem oponenta včetně navrhované známky. Dále byla komise seznámena i s teoretickou částí vysokoškolské kvalifikační práce.