Předmětem bakalářské práce je komparace dvou architektur reprezentujících umělecké styly pozdní gotiky a rané renesance: chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře a chrámu Santa Maria del Fiore ve Florencii. Srovnání obou staveb je založeno na formálně-stylové analýze jejich výtvarné a architektonické stránky a s pomocí kulturně-historické interpretace jsou demonstrovány jednak odlišnosti pojetí posvátného prostoru, jednak rysy, které jsou oběma stavbám společné. Pozornost je věnována také oběma architektům, tvůrcům pozdně gotické/raně renesanční dostavby (B. Ried, F. Brunelleschi).
Při zpracování tématu je využito metod: formální analýza architektonického díla, uměleckohistorický popis, rešerše a studium historické a uměleckohistorické literatury a komparace získaných informací s výsledky samostatného studia výtvarné stránky obou objektů.
Anotace v angličtině
The subject of the thesis is the comparison of two architectures representing the artistic styles of the late Gothic and early Renaissance : St. Barbara in Kutna Hora and the Church of Santa Maria del Fiore in Florence. Comparison of the two structures is based on a formal- style analysis of art and architectural sites and with cultural and historical interpretation are demonstrated on the one hand differences concept of sacred space and also features that are common to both buildings . Attention is also paid to both architects and creators of late Gothic / early Renaissance completion (B. Ried , F. Brunelleschi ) .
The topic is utilized methods: formal analysis of architectural work , art-historical information , research and study of historical and art historical literature and comparison of information obtained with the results of the independent study of both art objects.
Klíčová slova
Kutná Hora, sv. Barbora, gotika, architektura, chrám sv. Barbory, B.Ried, záalpská architektura, raná renesance, renesance, České království
Klíčová slova v angličtině
Gothic, architecture, Kutna Hora, Renaissance, Cathedral of Sts. Barbara
Rozsah průvodní práce
48s.(62 853 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem bakalářské práce je komparace dvou architektur reprezentujících umělecké styly pozdní gotiky a rané renesance: chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře a chrámu Santa Maria del Fiore ve Florencii. Srovnání obou staveb je založeno na formálně-stylové analýze jejich výtvarné a architektonické stránky a s pomocí kulturně-historické interpretace jsou demonstrovány jednak odlišnosti pojetí posvátného prostoru, jednak rysy, které jsou oběma stavbám společné. Pozornost je věnována také oběma architektům, tvůrcům pozdně gotické/raně renesanční dostavby (B. Ried, F. Brunelleschi).
Při zpracování tématu je využito metod: formální analýza architektonického díla, uměleckohistorický popis, rešerše a studium historické a uměleckohistorické literatury a komparace získaných informací s výsledky samostatného studia výtvarné stránky obou objektů.
Anotace v angličtině
The subject of the thesis is the comparison of two architectures representing the artistic styles of the late Gothic and early Renaissance : St. Barbara in Kutna Hora and the Church of Santa Maria del Fiore in Florence. Comparison of the two structures is based on a formal- style analysis of art and architectural sites and with cultural and historical interpretation are demonstrated on the one hand differences concept of sacred space and also features that are common to both buildings . Attention is also paid to both architects and creators of late Gothic / early Renaissance completion (B. Ried , F. Brunelleschi ) .
The topic is utilized methods: formal analysis of architectural work , art-historical information , research and study of historical and art historical literature and comparison of information obtained with the results of the independent study of both art objects.
Klíčová slova
Kutná Hora, sv. Barbora, gotika, architektura, chrám sv. Barbory, B.Ried, záalpská architektura, raná renesance, renesance, České království
Klíčová slova v angličtině
Gothic, architecture, Kutna Hora, Renaissance, Cathedral of Sts. Barbara
Zásady pro vypracování
Téma se vztahuje k volitelné části státních závěrečných zkoušek: estetika.
Předmětem bakalářské práce je komparace dvou architektur reprezentujících umělecké styly pozdní gotiky a rané renesance: chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře a chrámu Santa Maria del Fiore ve Florencii. Srovnání obou staveb bude založeno na formálně-stylové analýze jejich výtvarné a architektonické stránky a s pomocí kulturně-historické interpretace budou demonstrovány jednak odlišnosti pojetí posvátného prostoru, jednak rysy, které jsou oběma stavbám společné. Pozornost bude věnována také oběma architektům, tvůrcům pozdně gotické/raně renesanční dostavby (B. Ried, F. Brunelleschi).
Při zpracování tématu bude využito metod: formální analýza architektonického díla, uměleckohistorický popis, rešerše a studium historické a uměleckohistorické literatury a komparace získaných informací s výsledky samostatného studia výtvarné stránky obou objektů.
Postup práce: Autorka bude práci pravidelně konzultovat s vedoucím, bude postupovat v souladu s jeho pokyny a dle dohodnutého harmonogramu. Veškeré zdroje bude citovat v souladu s příslušnou normou.
Zásady pro vypracování
Téma se vztahuje k volitelné části státních závěrečných zkoušek: estetika.
Předmětem bakalářské práce je komparace dvou architektur reprezentujících umělecké styly pozdní gotiky a rané renesance: chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře a chrámu Santa Maria del Fiore ve Florencii. Srovnání obou staveb bude založeno na formálně-stylové analýze jejich výtvarné a architektonické stránky a s pomocí kulturně-historické interpretace budou demonstrovány jednak odlišnosti pojetí posvátného prostoru, jednak rysy, které jsou oběma stavbám společné. Pozornost bude věnována také oběma architektům, tvůrcům pozdně gotické/raně renesanční dostavby (B. Ried, F. Brunelleschi).
Při zpracování tématu bude využito metod: formální analýza architektonického díla, uměleckohistorický popis, rešerše a studium historické a uměleckohistorické literatury a komparace získaných informací s výsledky samostatného studia výtvarné stránky obou objektů.
Postup práce: Autorka bude práci pravidelně konzultovat s vedoucím, bude postupovat v souladu s jeho pokyny a dle dohodnutého harmonogramu. Veškeré zdroje bude citovat v souladu s příslušnou normou.
Seznam doporučené literatury
Kalina, P: Benedikt Ried a počátky záalpské renesance, Praha: Academia, 2009, s.299. ISBN 978-80-200-1744-4
Dějiny českého výtvarného umění. Sv.1/1., Od počátků do konce středověku, Praha: Academia, 1984, s. 397.
Toman, R. (ed.): Umění italské renesance: architektura, sochařství, malířství, kresba, Praha: Slovart, 1996, s. 464. ISBN 80-85871-94-7
Suchomel, M.: Kutná Hora: chrám sv. Barbory: průvodce, České Budějovice: Jihočeský tisk, 1972, s.10.
Pospíšil, A.: Kutná Hora, Praha: Foritos, 2014, s. 203. ISBN 978-80-87073-77-3
Janušová, J.: Tvůrce vrcholné gotiky: Ze života a díla Petra Parléře, Ostrava: Amosium servis, 1992, s. 60. ISBN 80-85498-16-8
Bietoletti, S.: Florencie: umění a architektura, Praha: Slovart, 2008, s. 528. ISBN 978-80-7391-169-6
Seznam doporučené literatury
Kalina, P: Benedikt Ried a počátky záalpské renesance, Praha: Academia, 2009, s.299. ISBN 978-80-200-1744-4
Dějiny českého výtvarného umění. Sv.1/1., Od počátků do konce středověku, Praha: Academia, 1984, s. 397.
Toman, R. (ed.): Umění italské renesance: architektura, sochařství, malířství, kresba, Praha: Slovart, 1996, s. 464. ISBN 80-85871-94-7
Suchomel, M.: Kutná Hora: chrám sv. Barbory: průvodce, České Budějovice: Jihočeský tisk, 1972, s.10.
Pospíšil, A.: Kutná Hora, Praha: Foritos, 2014, s. 203. ISBN 978-80-87073-77-3
Janušová, J.: Tvůrce vrcholné gotiky: Ze života a díla Petra Parléře, Ostrava: Amosium servis, 1992, s. 60. ISBN 80-85498-16-8
Bietoletti, S.: Florencie: umění a architektura, Praha: Slovart, 2008, s. 528. ISBN 978-80-7391-169-6