Cílem mé bakalářské práce bylo vytvořit soubor sestav zásobník cviků pro děti předškolního věku, který bude vhodný pro mé kolegy, pedagogy Mateřských škol, možná i pro učitele 1.stupně základních škol, nebo vedoucí sportovních kroužků, ve kterých je potřeba s dětmi nejen trénovat specifické dovednosti týkající se konkrétního sportu, ale je nutné dbát i na protažení a posílení celého těla. Metoda Pilates by v tomto mohla významně pomoci.
Teoretická část připomíná charakteristické znaky a principy metody Pilates. Zmiňuje něco málo o psychomotorickém vývoji dítěte v období od tří do šesti let, popisuje vhodné pohybové činnosti a aktivity tohoto věku a poukazuje na význam pohybu pro "předškoláky".
V praktické části jsou obsaženy soubory cviků, které na sebe navazují a vytvářejí tak jakési sestavy, které jsou doplněné písněmi, říkadly a motivačními příběhy. Ke každému jednotlivému cviku jsou pořízené většinou dvě fotografie, které zachycují výchozí polohu a polohu, ke které směřujeme. Je zde podrobně popsané provedení a také účinek jednotlivých cviků.
Annotation in English
The aim of my thesis was to create a set of exercises for preschoolers that will be suitable for my colleagues, kindergarten teachers, maybe even for the primary school teachers, or instructors in sports clubs, in which children need not only to train specific skills related to a particular sport, but also to pay attention to stretching and strengthening the body. Pilates could be a significant help. The theoretical part shows the characteristics and principles of the Pilates method. This part is also about the psychomotor development of a child between the age of three and seven, and describes suitable physical activities for this age and highlights the importance of movement for preschoolers. The practical part contains set of Pilates exercises completed with songs, rhymes, and motivational stories. For each individual exercise I usually took two photos where I captured the starting position and the end position. There is also a detailed description and effect of each exercise.
Cílem mé bakalářské práce bylo vytvořit soubor sestav zásobník cviků pro děti předškolního věku, který bude vhodný pro mé kolegy, pedagogy Mateřských škol, možná i pro učitele 1.stupně základních škol, nebo vedoucí sportovních kroužků, ve kterých je potřeba s dětmi nejen trénovat specifické dovednosti týkající se konkrétního sportu, ale je nutné dbát i na protažení a posílení celého těla. Metoda Pilates by v tomto mohla významně pomoci.
Teoretická část připomíná charakteristické znaky a principy metody Pilates. Zmiňuje něco málo o psychomotorickém vývoji dítěte v období od tří do šesti let, popisuje vhodné pohybové činnosti a aktivity tohoto věku a poukazuje na význam pohybu pro "předškoláky".
V praktické části jsou obsaženy soubory cviků, které na sebe navazují a vytvářejí tak jakési sestavy, které jsou doplněné písněmi, říkadly a motivačními příběhy. Ke každému jednotlivému cviku jsou pořízené většinou dvě fotografie, které zachycují výchozí polohu a polohu, ke které směřujeme. Je zde podrobně popsané provedení a také účinek jednotlivých cviků.
Annotation in English
The aim of my thesis was to create a set of exercises for preschoolers that will be suitable for my colleagues, kindergarten teachers, maybe even for the primary school teachers, or instructors in sports clubs, in which children need not only to train specific skills related to a particular sport, but also to pay attention to stretching and strengthening the body. Pilates could be a significant help. The theoretical part shows the characteristics and principles of the Pilates method. This part is also about the psychomotor development of a child between the age of three and seven, and describes suitable physical activities for this age and highlights the importance of movement for preschoolers. The practical part contains set of Pilates exercises completed with songs, rhymes, and motivational stories. For each individual exercise I usually took two photos where I captured the starting position and the end position. There is also a detailed description and effect of each exercise.
Studentka poukáže na možnost, cvičit s dětmi předškolního věku v rámci vzdělávání v MŠ metodou pilates, která je vhodná i pro nejmladší věkovou kategorii a zahrnuje spousty cviků, jež posilují svaly celého těla, včetně hlouběji uložených svalů.
Pokusí se nastínit metodologii celé této problematiky a to včetně popisu průběhu jednotlivých cvičení.
1) Vypracování teoretické části BP (červenec-září 2016)
2) Výběr vhodných cvičení z pilates pro předškolní děti (říjen 2016)
3) Tvorba zásobníku cvičení (listopad- prosinec 2016)
4) Aplikace cvičení v praxi s předškolními dětmi (leden- únor 2016)
5) Úprava cvičení na základě reflexe z praxe (březen 2016)
6) Dokončení BP (duben- květen 2016)
7) Odevzdání BP (30. června 2017)
Research Plan
Studentka poukáže na možnost, cvičit s dětmi předškolního věku v rámci vzdělávání v MŠ metodou pilates, která je vhodná i pro nejmladší věkovou kategorii a zahrnuje spousty cviků, jež posilují svaly celého těla, včetně hlouběji uložených svalů.
Pokusí se nastínit metodologii celé této problematiky a to včetně popisu průběhu jednotlivých cvičení.
1) Vypracování teoretické části BP (červenec-září 2016)
2) Výběr vhodných cvičení z pilates pro předškolní děti (říjen 2016)
3) Tvorba zásobníku cvičení (listopad- prosinec 2016)
4) Aplikace cvičení v praxi s předškolními dětmi (leden- únor 2016)
5) Úprava cvičení na základě reflexe z praxe (březen 2016)
6) Dokončení BP (duben- květen 2016)
7) Odevzdání BP (30. června 2017)
Recommended resources
SOLOMON, Louise. Jógalates - celkové zpevnění těla: převratný cvičební program, který spojuje nejlepší prvky cvičení jógy a metody Pilates : získejte dokonalé křivky těla, po jakých jste odjakživa toužili, za 28 dnů!. Vyd. 1. Praha: Beta, 2005. ISBN 80-7306-172-4.
STEWART, Kellina. Pilates pro začátečníky. Vyd. 1. V Praze: Ikar, 2005. ISBN 80-249-0570-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0.
CHRISTA G. TRACZINSKI a ROBERT S. POLSTER. Pilates: das effektive Fitness-Training für zu Hause ; [mit Übungs-DVD!]. Köln: NGV, 2010. ISBN 9783625123828.
LEACH, Penelope. Dítě a já: od narození do 5 let. 1. čes. vyd. Praha: Cesty, 1995. ISBN 80-7181-033-9.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
Recommended resources
SOLOMON, Louise. Jógalates - celkové zpevnění těla: převratný cvičební program, který spojuje nejlepší prvky cvičení jógy a metody Pilates : získejte dokonalé křivky těla, po jakých jste odjakživa toužili, za 28 dnů!. Vyd. 1. Praha: Beta, 2005. ISBN 80-7306-172-4.
STEWART, Kellina. Pilates pro začátečníky. Vyd. 1. V Praze: Ikar, 2005. ISBN 80-249-0570-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0.
CHRISTA G. TRACZINSKI a ROBERT S. POLSTER. Pilates: das effektive Fitness-Training für zu Hause ; [mit Übungs-DVD!]. Köln: NGV, 2010. ISBN 9783625123828.
LEACH, Penelope. Dítě a já: od narození do 5 let. 1. čes. vyd. Praha: Cesty, 1995. ISBN 80-7181-033-9.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.